קרטל אופ"ק הגיע להסכמה על קיצוץ קצב הפקת הנפט

החברות בארגון אופ"ק הגיעו להסכמה באופן טנטטיבי אך עדיין לא דובר על כמויות באופן רשמי • מוקדם יותר היום שר האנרגיה הסעודי אמר כי קיצוץ של מיליון חביות נפט ליום יהיה די והותר כדי להשתלט על עודף ההיצע - מה שאכזב את השוק • הצפי היה לקיצוץ משמעותי יותר שבין 1.2 ל-1.4 מיליון חביות ביום • מחר חבית צונח ל-51 דולרים

חאליד אל-פאתיח, שר האנרגיה הסעודי / צילום: Reuters
חאליד אל-פאתיח, שר האנרגיה הסעודי / צילום: Reuters

קרטל אופ"ק הגיע היום (ה') להסכמה באופן טנטטיבי על קיצוץ קצב הפקת הנפט, כך עולה מפסגת אופ"ק שנערכת כעת בווינה. זאת, על מנת לנסות ולשלוט בצד ההיצע ולתמוך במחיר הנפט שסובל מלחץ מתמשך.

עם זאת, בשלב זה לא נמסרה הכמות המוסכמת לקיצוץ. נראה כי באופ"ק ממתינים לתגובה של רוסיה ושל החברות מחוץ לארגון אופ"ק על מנת לגבש הסכמה על הכמויות. לפי הדיווחים, הדבר צפוי לקרות מחר בהמשך סבב הפגישות של החברות בארגון.

מוקדם יותר היום שר האנרגיה של ערב הסעודית אמר כי לחתוך מיליון חביות נפט מקצב ההפקה היומי זה די והותר עבור OPEC (אופ"ק) - מה ששלח את מחיר הנפט לירידות חדות.

הנפט נסחר כעת בירידה של 2.8% למחיר של 51.4 דולרים לחבית. מוקדם יותר היום הנפט צלל ביותר מ-4.4%.

קרטל הנפט עורך בימים אלו את מפגש הפסגה במשרדי המטה בוינה, אוסטריה, במטרה להגיע להסכמה בנוגע לרמות ייצור הנפט בחצי השנה הקרובה. החברה הגדולה בקרטל, ערב הסעודית, הובילה את הקריאות לקיצוץ בייצור בצל הזינוק בהיצע הנפט העולמי, וזאת לאחר שרשמה שיא בקצב ההפקה בקיץ האחרון.

הממלכה הסעודית הודיעה בעבר כי היא מעוניינת שקרטל הנפט יקצץ את הייצור בלפחות 1.3 מיליון חביות ביום. עם זאת, שר האנרגיה הסעודי, חאליד אל-פאליח, אמר לכתבים הבוקר שקיצוץ של כמיליון חביות ביום יהיה מספיק.

הצפי לקיצוץ בהיצע בקרב האנליסטים בשוק נע בטווח של 1.2-1.4 מיליון חביות ביום, כך שהערותיו של אל-פאליח דחפו את מחיר הנוזל השחור מטה בלמעלה מ-4% לרמת 50.5 דולר לחבית, וזאת מהחשש להמשך עודפי היצע בשוק לצד ירישה בביקושים, בהתאם להערכה של קרטל אופ"ק שניתנה לפני כשבועיים לשנת 2019.