גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

על רקע האיום מצפון: מערכת הביטחון מאיצה תוכניות לפיתוח לייזר ליירוט רקטות

בעיצומו של המבצע נגד מנהרות החיזבאללה, במערכת הביטחון כבר נערכים להתמודד עם איומים נוספים בכל החזיתות ל"גלובס" נודע כי לאחר שנדחו הצעות למערכת תוצרת ארה”ב, ישראל מאיצה ומתקצבת תוכניות לפיתוח מערכת יירוט חדשה. העלות הכוללת תסתכם במיליארדי שקלים

מערכת ההגנה נאוטילוס תוצרת ארה"ב / צילום: וויקיפדיה
מערכת ההגנה נאוטילוס תוצרת ארה"ב / צילום: וויקיפדיה

בזמן שאיום הרקטות והטילים המדויקים מלבנון מתעצם וכוחות הנדסיים גדולים של צה"ל מובילים את המבצע "מגן צפוני" לחשיפת המנהרות ההתקפיות שחפר חיזבאללה לתוך שטח ישראל - מערכת הביטחון מאיצה ומתקצבת תכניות לפיתוח מערכת יירוט חדשה באמצעות לייזר רב עצמה. על פי הערכות, היקף התוכנית, כולל הצטיידות במערכות יירוט עתידיות, תסתכם בכמה מיליארדי שקלים.

ל"גלובס" נודע כי עם כניסתו לתפקיד שר הביטחון, לפני כשנתיים וחצי, אביגדור ליברמן הורה לראש מפא"ת (המינהלה לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות) במשרד הביטחון, תא"ל דני גולד, לקדם עבודת מטה לבחינת טכנולוגיות יירוט חדשות באמצעות קרני לייזר. ליברמן התפטר אמנם לפני שלושה שבועות מהתפקיד, אבל הפרויקט נמשך.

ליברמן /  צילום: רויטרס - Amir cohen

גולד, שקיבל בעבר את פרס ביטחון ישראל על תפקידו המרכזי בפיתוח מערכת היירוט של רפאל, כיפת ברזל, מוביל צוות היגוי משותף למשרד הביטחון ולתעשיות הביטחוניות במטרה לקדם את פיתוח מערכת היירוט בלייזר.

גורם ביטחוני בכיר אמר ל"גלובס" כי "עד כה הושגו התפתחויות מרתקות. זאת עבודה שנמשכת כמעט שנתיים וחצי ושותפים לה מוחות רבים וטובים. השגנו פריצת דרך ולצדה התקדמות משמעותית. אפשר לומר שהמערכת כבר נמצאת על סף הבשלה".

במערכת הביטחון מספרים כי בתקופת כהונתו כשר ביטחון, ליברמן עקב אישית אחר התקדמות תכניות הפיתוח בתחום הלייזר, ונהג לקיים על הנושא התייעצויות ממושכות עם מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף (במיל') דוד עברי, כיום ראש הנציגות של בואינג בישראל, עם מקורבו, יו"ר התעשייה האווירית לשעבר, חבר כנסת והשר לשעבר מטעם מפלגתו ישראל ביתנו, יאיר שמיר, ועם האלוף (במיל') הפרופ' יצחק בן ישראל, כיום ראש סוכנות החלל הישראלית.

גורמים ביטחוניים אמרו בשיחות עם "גלובס" כי ליברמן הקצה לתכנית הלייזר תקציבים משמעותיים שיספיקו עד לגמר שלב הפיתוח, ולהעמדת אב טיפוס של המערכת. הם סירבו לנקוב בסכומים. אחד הגורמים אמר כי "אם ממשיכים להעדיף את התכנית הנוכחית ועובדים עליה בקצב חזק, אפשר שתהיה יכולת מבצעית ממשית ליירט רקטות באמצעות לייזר כבר בעוד שלוש שנים, אולי קצת פחות".

במערכת הביטחון לא מסגירים פרטים אודות ההתקדמות בתכנית הפיתוח, שמתקיימת בסודיות בשיתוף חלק מהתעשיות הביטחוניות. גורמים בתעשיות הביטחוניות אמרו כי בשנים האחרונות ניכרת התקדמות בסוגיות שבעבר נחשבו לאבני נגף משמעותיות בתחום הלייזר, כמו יכולת מיקוד מהירה ומדויקת של הקרן- על האובייקט המאיים.

בין המכשולים המרכזיים שהקשו בעבר על הפיכת מערכות כאלה למבצעיות היו הצורך במקורות אנרגיה עצומים כדי להפעילן, חשש לזיהום הסביבה בגזים רעילים, קשיי ניידות ופריסה בהתאם לצרכים המבצעיים וחוסר יעילות במצבי מזג אוויר שונים.

"כלכלת מלחמה סבירה יותר"

"גם כיפת ברזל לא היתה קיימת אם לא היינו רוצים אותה", אמר ל"גלובס" גורם ביטחוני בכיר בהתייחס לתכנית נשק הלייזר העתידי של ישראל. "מערכת כזאת יכולה להיות מבצעית - אם יחליטו על כך ואם יבינו נכוחה את המצב, והוא קריטי", הוא מוסיף.

מאז שהוכנסה לשימוש מבצעי באביב 2011, כיפת ברזל יירטה יותר מ-2,000 רקטות ששוגרו לעבר ישראל, רובן הגדול מעזה. עלות של כל יירוט באמצעות כיפת ברזל מוערכת בכ-80 אלף דולר. בסבב הלחימה האחרון בעזה היא יירטה בהצלחה יותר מ-80% מהרקטות שהיו עתידות לפגוע באזורים מיושבים או במתקנים רגישים. זאת למרות העובדה שהסבב האחרון היה המאסיבי ביותר מבחינת מספר הרקטות שנורו בטווח זמן קצר, כ-500 בתוך פחות מיממה.

גורם ביטחוני אמר ל"גלובס" כי למרות זאת, בעתיד כיפת ברזל לא תספיק. "הסבבים הבאים בעזה, בלי לדבר על מצב של מלחמה בצפון, יתאפיינו בירי נרחב יותר לעבר העורף ואנחנו צריכים משהו אפקטיבי - גם מבחינת עלויות היירוט, שיהפוך את כלכלת המלחמה לסבירה יותר. אין מה להשוות בין עלות יירוט עם טיל לבין עלות יירוט עם קרן לייזר, שאמורה להיות כמעט אפסית". על פי הערכות, חיזבאללה מחזיק ביכולות להמטיר לעבר ישראל מטחי רקטות וטילים, חלקם בעלי דיוק של מטרים, בקצב של 1,500 רקטות ביממה.

התעשיות הביטחוניות מחממות מנועים

בתעשיות הביטחוניות מקפידים על פרופיל תקשורתי נמוך ביחס לתכניות הלייזר שבהן הן מעורבות. שלוש התעשיות הגדולות, רפאל, אלביט מערכות והתעשייה האווירית מובילות תכניות פיתוח מסווגות בנושא, ולא מוסרות פרטים על קצב ההתקדמות שלהן במיזמים אלה.

עם זאת, גורמים בתעשיות אומרים כי ניכר שבשנים האחרונות ניכרת העדפה של תכניות פיתוח בתחום הלייזר, בעיקר ברפאל ובאלביט מערכות, ובאופן שמתבטא גם בבינוי של מתקנים ייעודיים בחלק מהן.

רפאל שוקדת כבר מספר שנים על פעילויות בתחום הלייזר, בין השאר במסגרת תכנית לפיתוח יכולת יירוט של פצצות מרגמה. מדובר בפיתוח מערכת שמכונה "קרן ברזל", שאת פיתוחה מובילה חטיבת היבשה של החברה. הקונספט של המערכת נחשף לראשונה בתערוכה ביטחונית שהתקיימה בסינגפור בשנת 2014. במקביל, יש לרפאל תכניות נוספות בתחום הלייזר, אחת מהן כבר הוכיחה יכולות טובות ביירוט של רחפנים.

מערכת הביטחון מתעניינת כבר זמן רב בפיתוח של מערכות לייזר שישמשו את צה"ל ליירוט מפני נשק תלול מסלול, ומקיימת מעקב שוטף אחר התפתחויות שחלות בתחום.

עוד טרם החליטה על הצטיידות בכיפת ברזל, לפני כעשור וחצי משרד הביטחון בחן את מערכת הלייזר נאוטילוס של נורתרופ-גרומן האמריקאית. הנאוטילוס התבססה על לייזר כימי, ששימוש בו פולט גזים רעילים לסביבה; הפקתו דורשת מקורות אנרגיה גדולים וממדי המערכת עצמה שהיו חריגים, ובשל מורכבויות אלה היא גם לא ניתנת לניוד.

בהמשך, נורתרופ-גרומן הציעה לישראל מערכת מוקטנת יותר, ניידת ומבוססת על נאוטילוס, שנקראת סקיי גארד. מערכת הביטחון לא התרשמה, דחתה את ההצעה, והעדיפה להתקדם בתכנית הפיתוח של כיפת ברזל. במפא"ת הסבירו אז כי עם השלמת פיתוח היכולות ליירט באמצעות לייזר מוצק, שנחשב יעיל יותר מלייזר כימי, מערכות מסוג זה ישולבו כנדבך משלים לכיפת ברזל.

אלא ששדלנים של נורתרופ-גרומן שפעלו באותו הזמן לקידום בחירה של משרד הביטחון במערכת של החברה האמריקאית, לא הרפו וטענו כי המערכת עמדה בהצלחה בשורה של ניסויים שנערכו לה בארה"ב. בכיר במפא"ת באותם הימים דחה את הדברים: "כל ניסוי כזה נעשה אחרי שאולי עשרות פעמים לפני כן הוא נדחה או שהיה צורך לכייל את המערכת מחדש. האמריקאים בעצמם ירדו ממערכת היירוט הזאת". 

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה