באוצר מבטיחים: "אנחנו בשליטה מלאה, לא דוחים תשלומים ולא מקדימים הכנסות - הגירעון השנתי יתסכם ב-3%"

ירידה קלה בנתוני הגירעון לחודש נובמבר ל-35% • בכירים באוצר אמרו כי ההוצאות מתכנסות והן בשליטה, מה שאומר שהגירעון בסוף השנה יהיה נמוך מרמתו הנוכחית • לדברי הבכירים, "הסטייה בגירעון ככל שתהיה תהיה של 2-3 מיליארד שקלים, שזו חריגה שולית מהיעד"

משה כחלון / רויטרס
משה כחלון / רויטרס

ירידה קלה בנתוני הגירעון התקציבי השוטף ל-3.5% תוצר כך עולה מעדכון נתוני ביצוע תקציב המדינה לחודש נובמבר שמפרסם היום (ד') האוצר. בכירים באוצר אמרו כי ההוצאות מתכנסות והן בשליטה, מה שאומר שהגירעון בסוף השנה יהיה נמוך מרמתו הנוכחית. באוצר מבטיחים כי בחודש הבא ירדו 0.3 נקודות אחוז מהגירעון מאחר ובדצמבר 2017 הופרש סכום גדול של 4.5 מיליארד שקל לקרן מס רכוש - סכום שאמור לצאת מהנתון השוטף בחודש הבא. לדברי בכירים באוצר "הסטייה בגירעון ככל שתהיה תהיה של 2-3 מיליארד שקלים, שזו חריגה שולית מהיעד". לדבריהם הגירעון בסוף השנה יכול לנוע בין 2.9% ל-3.1%.

בהתייחסות להערכות על מאמצים לשיפוץ הגירעון שנעשים באוצר טענו היום בכירים באוצר כי "אין עיכוב של שקל אחד בתשלומים מ-18' ל-19'. אין סיבה לעשות את הדבר הזה כי, אל"ף לא צריך ובי"ת נצטרך להתמודד עם 2019". הבכירים הוסיפו כי גם בצד ההכנסות אין משחקים כמו הקדמת דיבידנדים. "אנחנו בשליטה מלאה על ההוצאות. אנחנו לא דוחים תשלומים ולא מקדימים הכנסות. נקודה".

בחודש נובמבר עצמו נמדד גירעון של 0.1 מיליארד שקל. ההכנסות עמדו על 24.7 מיליארד שקל וההכנסות המצטברות מתחילת השנה עומדות על 280.7 מיליארד לעומת יעד הכנסות של 307 לשנת 2018 כולה. קצב הגידול בהוצאות הממשלה הואט והוא עומד כעת על 101%. גביית המיסים בנובמבר הייתה בהתאם לתחזית. ההערכות באוצר הן שההכנסות עשויות להיות נמוכות ב-1 עד 2 מיליארד שקל מהיעד השנתי.

יעד הגירעון התקציבי ל-2018 עומד על 2.9% תוצר אולם נכון לחודש אוקטובר הגיע הגירעון השוטף (אוקטובר 2017-אוקטובר 2018) ל-3.6%, הנתון הגבוה ביתר מתחילת כהונתה של הממשלה הנוכחית. הסיבות לזינוק בגירעון הן האטה בהכנסות המדינה וגידול מהיר מהמתוכנן בהוצאות הממשלה.

יעד הגירעון התקציבי ל-2018 עומד על 2.9% תוצר אולם נכון לחודש אוקטובר הגיע הגירעון השוטף (אוקטובר 2017-אוקטובר 2018) ל-3.6%, הנתון הגבוה ביותר מתחילת כהונתה של הממשלה הנוכחית. הסיבות לזינוק בגירעון הן האטה בהכנסות המדינה וגידול מהיר מהמתוכנן בהוצאות הממשלה.

שר האוצר משה כחלון הצהיר בעבר כי הגירעון לא יחרוג באופן משמעותי מהיעד שנקבע וכי לאייתן את ידו להעלאת מסים כפי שדורש בנק ישראל. בסביבתו של כחלון העריכו כי הגירעון יעמוד סביב 3%-3.1%.