החלום האמריקאי ושברו: המשבר באג"ח חברות הנדל"ן האמריקאיות עלול להוביל ל"אפקט דומינו"

פעילים בשוק החיתום: "כל השוק נפגע בגלל מה שקרה עם האג"ח האמריקאיות; סוחר שהפסיד כסף באג"ח האמריקאיות, עכשיו יהיה קשה יותר להכניס אותו להנפקה אחרת, לא חשוב באיזו הנפקה מדובר" • "כל עוד התשואות על האג"ח האמריקאיות גבוהות כמו במצב הנוכחי, ורבות מהן נסחרות ברמות של "תשואות זבל""

נכס של ברוקלנד / אתר החברה
נכס של ברוקלנד / אתר החברה

ניסיונות ההרגעה של חלק מהחברות האמריקאיות העומדות בלב המסחר הדרמטי המאפיין את סדרות האג"ח בימים האחרונים אינם נושאים פירות בינתיים. בחברות החיתום חוששים מ"אפקט דומינו" וממצב שבו ירידות השערים החדות שנרשמו בהן ישפיעו לשלילה על כלל פעילות הגיוסים הקונצרניים בשוק המקומי, שבחודשים האחרונים ניכרת בו האטה.

לדברי פעיל בשוק החיתום, "כתגובת שרשרת, כל השוק נפגע בגלל מה שקרה עם האג"ח האמריקאיות. צריך לזכור ששוק הנפקות האג"ח הקונצרניות המקומי בנוי באופן משמעותי על קרנות הנאמנות, ואפשר לראות שבהנפקות האחרונות מעט מאוד קרנות משתתפות".

בשוק מציינים, כי "נוסף לפדיונות הנרשמים בהרבה קרנות בהשפעת תגובת 'העדר' של המשקיעים שבורחים מהאג"ח האמריקאיות, גם סוחרי נוסטרו רבים ש'ישבו' על הניירות האמריקאיים יוצאים מהם. מגמה שכזו מייצרת כדור שלג, משום שסוחר שהפסיד כסף באג"ח האמריקאיות, עכשיו יהיה קשה יותר להכניס אותו להנפקה אחרת, לא חשוב באיזו הנפקה מדובר".

עוד מציינים בשוק החיתום כי "כמובן שכל עוד התשואות על האג"ח האמריקאיות גבוהות כמו במצב הנוכחי, ורבות מהן נסחרות ברמות של "תשואות זבל" או קרוב לכך, אין בכלל מה לדבר על גיוסים חדשים לסקטור. במבט לטווח ארוך יותר, לא בטוח שהשוק הזה נסגר לגמרי, ואם תנאי השוק ישתנו, גיוסים של חברות אמריקאיות יוכלו לחזור, אבל אני מעריך שלפחות בשנה הקרובה לא תהיה פה פעילות של אותן חברות".

דיווחים על אירועים חריגים בפעילות

גל ירידות השערים האחרון באג"ח האמריקאיות החל בתחילת השבוע, על רקע מספר אירועים חריגים שנגעו לפעילות חלק מהחברות הזרות הנסחרות בשוק המקומי. חברת אול-יר דיווחה על העברת מיליוני דולרים שביצעה בשוגג לחברה של בעליה, יואל גולדמן. מקרה דומה התרחש בחברת צ'וזן מול בעל השליטה משה אורלינסקי, וכן התגלתה עסקת בעלי עניין שהובילה להפסד כבד לרבעון השלישי של השנה בחברת דלשה קפיטל.

אג"ח אמריקאיות בתשואות זבל
 אג"ח אמריקאיות בתשואות זבל

עוד נחשפה בדוחות הכספיים של החברות ירידה חדה במדדי הפעילות העסקית בחברת סטרווד ווסט, ופורסם דוח כספי ללא גילוי סימן אזהרה בחברת יו.איי.אר.סי. בהמשך לכך פרסמו חלק מהחברות הבהרות ועדכונים לגבי מצבן, אולם בינתיים אלה לא הובילו לשינוי סנטימנט בשוק.

האירועים האחרונים הצטרפו לחוסר יכולתה של חברת ברוקלנד לעמוד בתשלום החוב, כפי שהתברר לפני שבועות ספורים, ואשר על רקע מצבה טרם פרסמה את דוחות הרבעון השלישי שלה.

לאחר שלושה ימי מסחר דרמטיים למדי, שהובילו למצב שבו יותר מ-20 סדרות אג"ח של חברות אמריקאיות בהיקף מצרפי של כ-9 מיליארד שקל הגיעו להיסחר בתשואות "זבל" דו-ספרתיות או קרוב לכך, נרשמה היום רגיעה יחסית במסחר.

מדד תל-בונד גלובל, המרכז חלק ניכר מהסדרות האמריקאיות, נסחר היום ביציבות, אחרי שאיבד כ-3% מערכו בשלושת ימי המסחר הקודמים, ובצד השלילי אג"ח ווטרסטון וסטרווד איבדו כ-2%-3%. לעומתן, שתי סדרות האג"ח הלא מובטחות של אול-יר (ד' ו-ב') עלו בכ-3%-5% אחרי צלילה תלת-יומית של כ-25%, לתשואות של כ-15%-16%.

רצף האירועים האחרונים מחזק את האפשרות שמי ממחזיקי האג"ח ינסה לקדם תביעה בגין נזקים שספג מול המעורבים בהליכי ההנפקות - מחברות החיתום ויועצי ההנפקות, דרך עורכי הדין ורואי החשבון שמלווים את ההנפקות, ועד הגורמים הרגולטוריים שאיפשרו את הוצאתן לפועל.

עם הגורמים הבולטים בסגמנט זה של שוק הנפקות האג"ח נמנים צמד היועצים רפי ליפא ועמית גל, הנחשבים ל"ממציאי" טרנד גיוסי החוב לחברות הנדל"ן מארה"ב. שם בולט נוסף הקשור להנפקות האג"ח האמריקאיות הוא חברת החיתום פועלים אי.בי.אי, שתחת המנכ"ל לשעבר ארז גולדשמידט, שעבדה בצמידות עם צמד היועצים.

בין עורכי הדין המעורבים בהנפקות אלה שמו של ישראל שמעונוב עלה בלא מעט גיוסים והנפקות של חברות הסקטור, ומשרד רואי החשבון החתום על דוחות כל החברות שעלו לכותרות בימים האחרונים (אול-יר, צ'וזן, דלשה, ברוקלנד, יו.אר.איי.סי) הוא דלויט, למעט חברת סטרווד ווסט, שרואה החשבון שלה הוא משרד PWC.

בשוק החיתום סירבו להתרגש מעניין התביעות האפשריות ואמרו היום כי "אי אפשר לתבוע על השקעה לא נכונה, או על נכס שמציג שיעורי היוון נמוכים, וכל עוד אין פרטים מטעים בתשקיף ההנפקה, אין סיבה אמיתית לתביעה הקשורה להנפקות האלה. מה שכן, אם רואה חשבון לא שם לב להעברה של כסף מכיס לכיס בחברה כמו שקרה, זה עלול להצטייר כבעייתי, אבל זה כבר קשור לעבודה השוטפת, לא להנפקה".

לניסיונות החברות להרגיע את ההשתוללות בשוק, ולהוביל לסיום גל ירידות השערים החדות, הצטרפה היום חברת ג'י.אף.איי (GFI) של אלן גרוס, שהודיעה על הקדמת התשלום השני בגין קרן אג"ח א' והתשלום הראשון בגין קרן אג"ח ב', בסכום כולל של כ-120 מיליון שקל.

מועד התשלום המקורי הוא בעוד כארבעה חודשים, והחברה הקדימה אותו לסוף 2018. שתי סדרות האג"ח של ג'י.אף.איי, בהיקף של כ-570 מיליון שקל, הגיבו בחיוב להודעה, עם עליות של כ-1%-2%, והתשואות עליהן עומדות על כ-7%-9%.