הסינים השילו נדל"ן אמריקאי בשווי מיליארד דולר ברבעון השלישי

בשל הגידול בחובות התאגידים והחשש ליציבות המטבע, החליטה בייג'ינג לבלום את זרימת ההון מסין ולרסן את הרכישות בחו"ל

מלון ולדורף אסטוריה בניו יורק, שנרכש על ידי ענקית ביטוח סינית  / צילום: רויטרס
מלון ולדורף אסטוריה בניו יורק, שנרכש על ידי ענקית ביטוח סינית / צילום: רויטרס

משקיעים סינים השילו ברבעון השלישי נדל"ן אמריקאי בשווי כולל של יותר ממיליארד דולר והמשיכו במגמת היציאה שלהם מבתי מלון, בנייני משרדים ונכסים זרים אחרים בשל הלחץ שמפעילה בייג'ינג במטרה לצמצם חובות ולהגביל את היקף ההון שיוצא מהמדינה.

חברות ביטוח, קונגלומרטים ומשקיעים סינים גדולים אחרים מכרו ברבעון השלישי נדל"ן אמריקאי בשווי כולל של 1.05 מיליארד דולר, ובמקביל רכשו נדל"ן אמריקאי בשווי כולל של 231 מיליון דולר, על פי נתוניReal Capital Analytics.

זהו הרבעון השני ברציפות שבו היו הסינים מוכרים נטו של נדל"ן מסחרי אמריקאי. הרבעון השני היה הראשון שבו מכרו משקיעים אלה יותר נדל"ן אמריקאי משרכשו במהלך רבעון כלשהו מאז 2008.

בחמש השנים האחרונות הוציאו משקיעים סינים עשרות מיליארדי דולרים על רכישת נדל"ן או קרקעות בארה"ב, תוך התמקדות באזורים מטרופוליטניים גדולים כמו ניו יורק, לוס אנג'לס, סאן פרנציסקו ושיקגו. קונים סינים שילמו לעתים מחירי שיא כדי לרכוש נכסים יוקרתיים, כמו 1.95 מיליארד הדולר ששילמה Anbang Insurance Group עבור וולדורף אסטוריה בניו יורק ב-2015 - המחיר הגבוה ביותר ששולם אי פעם עבור בית מלון אמריקאי.

הקונים הסינים לא היו אף פעם יותר מחלקיק מכוח הקניה בכל שוק אמריקאי שהוא, אך חברות סיניות אלה הגיעו לעתים קרובות לכותרות הודות למחירים הרצחניים שהיו מוכנות לשלם, ותרמו להעלאת שווי הנדל"ן בפלחי שוק מסוימים.

אך רמות החוב התאגידי התופחות והחשש ליציבות המטבע המריצו את ממשלת סין לבלום את זרימת ההון מחוץ למדינה ולרסן את הרכישות שמבצעות החברות הסיניות בחו"ל. משקיעים סינים צמצמו את רכישותיהם והשילו נכסים זרים .

לאחרונה הגביר המתח ביחסי הסחר הסינים-אמריקאים את השלות הנכסים האלה, למרות שסינים רבים עדיין מעוניינים בפרויקטים בחו"ל, ושתי הממשלות הגיעו בסוף השבוע לשביתת נשק טנטטיבית.

"זה נובע יותר מהשינוי באופן שבו מתירים להון להתנהג, מאשר לזה שהקונים הסינים אומרים: אני לא אוהב את ארה"ב", אמר ג'ים קוסטלו, סגן נשיא ב-Real Capital Analytics.

יחד עם שותפותיה, מכרה Ping An Insurance Group הסינית באוגוסט בניין משרדים בן 13 קומות בבוסטון תמורת 450 מיליון דולר - המכירה הגדולה ביותר של משקיע סיני ברבעון השלישי, לדברי Real Capital Analytics. שותפתה האמריקאית של החברה הסינית, Tishman Speyer, אמרה כי היא עצמה הובילה את ההחלטה למכור את הבניין.

יש סימנים לכך שנסיגתם של המשקיעים הסינים צפויה להימשך גם ברבעון הרביעי. Dalian Wanda Group מכרה בחודש שעבר אתר בניה יוקרתי בבוורלי הילס, קליפורניה, תמורת יותר מ-420 מיליון דולר. הקונגלומרט הסיני רכש את המגרש בן כ-32 הדונם (8 אקר) ב-2014 תמורת 420 מיליון דולר, ותכנן לבנות בו דירות קונדומיניום מפוארות ומלון בוטיק, אך סכסוכים עם האיגוד המקומי ועם חברות הבניה עיכב את ההתקדמות.

לאחרונה שכרה Anbang את בנק אוף אמריקה קורפ כדי למכור תיק של שתי מלון יוקרתיים שרכשה לפני שנתיים תמורת 5.5 מיליארד דולר, למרות שמלון וולדורף אינו נכלל בנכסים המוצעים למכירה, לדברי מקור יודע דבר.

"Anbang בוחנת מחדש את תיק הנדל"ן האמריקאי שלה, לאחר שראתה את המחיר מתאושש בשוק הנכסים המקומיים הודות להתאוששות החזקה של כלכלת ארה"ב", אמר שן גנג, אחד מדוברי החברה.

כמה אנליסטים מעריכים שהמכירות הסיניות עשויות להצטמצם בחודשים הבאים.

"אני לא חושב שיהיה נחשול ענק של מכירות", אמר ג'רום סנזו, מנהל מימון נדל"ן אמריקאי ב-Industrial & Commercial Bank of china. "חלק מהם אינו יכול להתקדם מסיבות שונות, והם יעשו רווחים כעת בעודם ממתינים לשינויים עתידיים".

לא כל הסינים מתנזרים משוק הנדל"ן האמריקאי. Site Centers Corp, שמחזיקה בבעלות על מרכזי הקניות, הודיעה בשבוע שעבר כי מכרה אחזקה בת 80% ב-10 מרכזי קניות לשני מוסדות סיניים שזהותם לא נחשפה, בעסקה שמשקפת שווי של כ-607 מיליון דולר לתיק הנכסים. Site Centers ממשיכה להחזיק ב-20% ממרכזי קניות אלה, שנמצאים במקומות כמו רליי בקרוליינה הצפונית, ובפניקס.

העסקה עומדת בסתירה לעסקות הרכישה של נכסים יוקרתיים בערי החוף הגדולות, שמשכו כסף סיני בשנים האחרונות.

"המשקיעים האלה קנו את הכנסים האלה בדיוק מהסיבות הנכונות", אמר דייויד לוקס, נשיא ומנכ"ל Site Centers. "הם רצו איכות גבוהה ותזרים מזומנים יציב במחיר סביר".