צרפת הפכה למדינה בעלת המסים הכבדים ביותר בעולם

יום לאחר שנשיא צרפת עמנואל מקרון נכנע לגל ההפגנות האלימות במדינה והקפיא את העלאת מס הדלק, ארגון המדינות המפותחות קבע שצרפת עקפה את דנמרק והפכה למדינה בעלת המסים הכבדים בעולם

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

צרפת הפכה לפני שנה למדינה בעלת המסים הכבדים ביותר בעולם, כך על פי נתונים שפורסמו השבוע על ידי ארגון ה-OECD. הנתונים פורסמו יום לאחר שהנשיא עמנואל מקרון  חזר בו מהעלאת מס הדלק שעוררה את זעמם של מרבית אזרחי המדינה, ויצרה תנועת מחאה עממית נגד ממשלתו.

כלכלנים אומרים שמסי צריכה, כמו מס על דלק, שמטרתם לצמצם את הזיהום וההשפעות המזיקות האחרות, הם אמצעי יעיל להעלאת הכנסות הממשלה. אך המהלך המתוכנן הזה הצית בשבת את המהומות החמורות ביותר בפריז בעשרות השנים האחרונות, והותיר את אזור הקניות והתיירות של העיר זרוע במכוניות בוערות וחלונות ראווה מנופצים. המפגינים השחיתו את שער הניצחון, וטלטלו את ממשל מקרון ואת המדינה כולה.

סקר המסים השנתי של ה-OECD, שמקיף את 36 המדינות החברות בארגון, מראה שהכנסות המסים של ממשלת צרפת היו שוות ל-46.2% מהתמ"ג, לעומת 45.5% ב-2016 ו-43.4% ב-2000. צרפת לקחת את הבכורה מדנמרק שהובילה את טבלת המדינות המפותחות משנת 2002. הכנסותיה של דנמרק ממסים עומדות על 46% מהתמ"ג, רק מעט מאחורי צרפת.

הכנסות המס של ממשלת ארה"ב צמחו גם הן ביחס לגודל הכלכלה, אך היא עדיין ממוקדמת בתחתית הטבלה. הסיבה היא מס חד-פעמי שהוטל על רווחים מצטברים של עסקים אמריקאים בחו"ל. אך הכנסות אלה, מגיעות ל-27.1% בלבד מהתמ"ג, ורק חמש מדינות - מקסיקו, טורקיה, צ'ילה, קוריאה הדרומית ואירלנד - רשמו הכנסות נמוכות יותר. 

הגידול בהכנסות המס של צרפת עלה בקנה אחד עם המגמה ארוכת הטווח במדינות העשירות. הכנסות המס הממוצעות בקרב חברות ה-OECD טיפסו ב-2017 ל-34.2% מהתמ"ג, לעומת 34% ב-ף2016 ו-33.8% ב-2000. הסיבה לכך היא שהממשלות המשיכו במאמציהן לצמצם את הגירעונות התקציביים ולהגביל את הגידול בחובותיהן בעקבות המשבר הפיננסי העולמי.

19 מבין 34 המדינות שעבורן קיימים נתונים זמינים ל-2017, רשמו עליה בהכנסות המס שלהן ביחס לגודל כלכלתן, וישראל דיווחה על העליה החדה ביותר. מקסיקו המשיכה לרשום את הכנסות המס הנמוכות ביותר - 16.2% מהתמ"ג, לעומת 16.6% ב-2016.