תפסיקו לחפש תפקידי COO

כמעט בלתי אפשרי למצוא עבודה בתפקיד הזה, ומבחינת הקריירה - טוב שכך

גיוס עובדים / צילום: Shutterstock
גיוס עובדים / צילום: Shutterstock

אחת לשבוע-שבועיים אני נתקלת במנהל שמנסה, ללא הצלחה, למצוא משרת COO) Chief Operating Officer), תפקיד שהוא מספר 2 בחברת היי-טק. המשותף למנהלים הללו: כולם שואפים לתפקיד כמה שיותר בכיר בהיי-טק, הם נעדרי השכלה ורקע מקצועי טכנולוגי, אין להם ניסיון מקצועי/ניהולי שרלוונטי לתפקידי C-Level (סמנכ"ל/מנכ"ל) אחרים ולכן COO נתפס בעיניהם התפקיד המתאים.

לחלקם ניסיון ניהולי כלשהו בתפקיד לא טכנולוגי בסטארט-אפים קטנים (5-30 עובדים), לאחרים אפילו זה לא, הם מגיעים מתפקיד ניהולי בתעשיות המסורתיות, מכוונים לתפקיד COO כתפקיד כניסה למגזר ההיי-טק, בעיקר בגלל השכר.

מנכסים את התואר לעצמם

מדוע כל כך קשה למצוא משרת COO? קודם כל כי בשוק ההיי-טק הישראלי יש מעט תפקידי כאלה (אין חברת היי-טק ללא מנהל פיתוח אבל יש המוני חברות ללא COO). שנית, גם אל המעט הזה כמעט תמיד צומחים מתוך הארגון ולא מוצנחים מבחוץ, וגם אם כן, בחברות רציניות נדרש רקורד מוכח כסמנכ"ל בחברות היי-טק בינוניות ומעלה, לעיתים קרובות בתוספת השכלה/הכשרה טכנולוגית (בפעם האחרונה שבדקתי בלינקדאין מצאתי משרת COO אחת בלבד שתנאי הסף שלה הם תואר ראשון במדעי המחשב עם עדיפות לבעלי תואר שני או דוקטורט, וניסיון של מעל 15 שנה בניהול מערכים טכנולוגיים גדולים).

אז איך זה שבישראל שיש מעט תפקידים אבל הרבה COO's? כי חלק לא מבוטל מהאנשים המתהדרים בתואר הזה מעולם לא הוגדרו כאלה בחברות בהן הם עובדים/עבדו, הם נכסו אותו לעצמם תוך אמונה שהוא מקפצת קריירה טובה יותר מתפקידי סמנכ"ל.

הם טועים. COO הוא יותר תפקיד שצומחים אליו מאשר תפקיד שמשמש מקפצת קריירה, כשלעיתים קרובות דווקא מי שאוחז בפוזיציה הבכירה הזו מגלה שהקריירה שלו נכנסה לדרך ללא מוצא, בפרט אם הניסיון שלו הוא בסטארט-אפים קטנים. מדוע? כי בניגוד ל COO's בחברות רציניות, שהם בעלי מקצוע מאוד מנוסים בתחומם הצומחים אליו מתפקידי סמנכל"ות איכותיים, בסטארט-אפים קטנים/לא בשלים מדובר בתפקיד שהוא סוג של כולבויניק שאחראי על שורה ארוכה של תחומים (שיווק, משאבי אנוש, פיתוח עסקי, תפעול, מוצר, מכירות, תקשורת שיווקית וכו'), אך נטול מומחיות באף אחד הם. כלומר, למרות "הבכירות", טווח האחריות הרחב והניסיון במגוון רב של תחומים מקצועיים, אין ל-COO הזה עומק מקצועי ומומחיות מספקת באף מקצוע, וככזה מאד קשה לו למצוא את התפקיד הבא, והוא נתקע.

פחות שווה יותר

יתרה מכך, גם מי שכבר עובד בסטארט-אפ ויש לו את ההזדמנות להתקדם לתפקיד COO, טוב יעשה אם ישקול את המהלך בכובד ראש לפני שיקפוץ על המציאה כי לעיתים קרובות עדיף לקריירה שלו שיוגדר "סתם" סמנכ"ל מהשורה ולא COO. ניקח לדוגמה דירקטורית בסטארט-אפ המונה 6-7 אנשים ועומד לגייס צוות גדול יותר. היא מתלבטת לגבי הגדרת התפקיד הנכונה לה בחברה המתפתחת, כאשר כרגע היא מוגדרת דירקטור שיווק אבל אחראית על רוב מה שאיננו מחקר ופיתוח (ניהול מוצר, שיווק, פיתוח עסקי, מכירות, קשרי לקוחות, אסטרטגיה, תפעול, משאבי אנוש וכו'). היו שיעצו לה להתעקש על תפקיד COO, כראוי למרכזיותה בחברה ולטווח האחריות הרחב שלה, אבל הם טועים.

נכון לה להעדיף הגדרת תפקיד שתעלה בקנה אחד גם עם המיתוג שלה עד כה ובעיקר עם מטרות הקריירה בטווח הארוך, וסביבם לבנות מותג חזק שיתמוך בקידום עתידי. כמנהלת שיווק ללא השכלה ורקע טכנולוגיים היתרון היחסי שלה הוא בממשק לקוח ולכן נכון לה יותר לפתח את הקריירה על ציר שיווק/מכירות/פיתוח עסקי (להבדיל ממוצר שדורש רקע טכנולוגי) ובהתאמה להעדיף הגדרת סמנכ"ל שיווק/מכירות, ולא COO.

זאת למרות שבתיאוריה היא עשויה לצמוח עם הסטארט-אפ הזה ולהפוך ביום מין הימים ל-COO של חברה מבוססת, רק שההסתברות לכך קטנה מאוד (מה גם שהלוקסוס הזה שמור בעיקר למייסדים, שלעיתים גם להם מצניחים מעל הראש COO / CEO מנוסים מהם). סביר הרבה יותר שתוך שנתיים-שלוש היא תחפש את התפקיד הבא בקריירה, וכסמנכ"לית שיווק (או מכירות) היא עתידה למצוא תפקיד יותר איכותי ויותר בכיר בחברה משמעותית הרבה יותר. לימים לכשתהפוך סמנכ"לית מוערכת בחברה רצינית תמיד תוכל להתמודד על תפקיד ה-COO, רק שהפעם מעמדה הרבה יותר מוערכת ובכירה. במילים אחרות, גם אם יעד הקריירה שסימנה לעצמה הוא תפקיד COO / CEO בחברה בינונית ומעלה, סיכוי גדול יותר להשיג אותו דרך סמנכ"לות מכירות או שיווק מאשר דרך תפקידי כולבויניק בסטארט-אפים.

CFO כן, COO לא

ומה לגבי COO's מנוסים מחברות מובילות המחפשים תפקיד מקביל? מאוד חשוב להבין ש-COO, בניגוד לתפקידים בכירים אחרים, הוא תלוי צרכי הארגון והמנכ"ל הרבה יותר מאשר דיסציפלינה מקצועית. לכן אם ניקח שני ארגונים דומים מאד הפועלים באותם שווקים, סיכוי גדול שה CFO's (סמנכ"לי כספים) שלהם יכולים להחליף האחד את השני בהצלחה אבל ה-COO's לא, כיוון שצמחו (כנראה) במסלולים מקצועיים שונים ויתרונם היחסי לא בהכרח מתאים לחברה המקבילה. המשמעות היא ש-COO שהצליח בארגון אחד קרוב לוודאי שלא יגויס כ-COO לארגון דומה, אולי כסמנכ"ל במקצוע ממנו צמח. חג שמח.

■ הכותבת היא מומחית לשוק העבודה. לתגובות: orna@rudi-cm.com