אחרי 25 שנה: מינהלת אפר הפחם תיסגר; "פעילותה התייתרה"

שר האנרגיה יובל שטייניץ הורה על סגירת הגוך בשל ההפסקה בשימוש בפחם; כל התחנות הפחמיות ייסגרו עד לשנת 2030

תחנות הכוח הפחמיות בחדרה / צילום: אייל יצהר
תחנות הכוח הפחמיות בחדרה / צילום: אייל יצהר

אחרי 25 שנה, מינהלת אפר הפחם שבמשרד האנרגיה תיסגר. כך החליט לאחרונה שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ. במשרדו הסבירו היום כי בהמשך להחלטת השר על הסגירה העתידית של תחנות הכוח הפחמיות, "תרד באופן משמעותי כמות אפר הפחם ותייתר את פעילות המנהלת".

אפר הפחם הוא תוצר לוואי של שריפת פחם בתחנות כוח פחמיות לייצור חשמל שמשמש את ענף הבנייה כחומר גלם להכנת מלט. הוא מכיל יסודות רעילים ורדיואקטיביים הפולטים קרינה. לפיכך, קיים צורך לפנות אותו מתחנות הכוח או למצוא לו שימושים מועילים שלא יגרמו לנזקים סביבתיים.

תפקידה של המינהלת, שהוקמה בשנת 1993 על-ידי משרד האנרגיה ובשיתוף המשרדים להגנת הסביבה והפנים, חברת החשמל וחברת הפחם, היה למצוא שימושים שונים למחזור חומר זה - זאת על ידי ביצוע מחקרים בנושא.

על פי התוכנית של משרד האנרגיה, עד שנת 2030 ייסגרו כל התחנות הפחמיות הפועלות בישראל. במשרד הסבירו היום ל"גלובס", כי "כמויות אפר הפחם המיוצרות בישראל ילכו ויצטמצמו בשנים הבאות עקב סגירת תחנות הכוח הפחמיות - מהלך שאותו המשרד קידם. בהתאם לכך, הסיכון המצומצם הגלום בשימוש באפר פחם יצטמצם גם הוא. במקביל, בשנים הקרובות, המשרד יפעל לחזק את הפיקוח והאכיפה על שימושים שאינם מותרים לאפר פחם".

בדוח מבקר המדינה האחרון בנושא אפר הפחם שפורסם במאי האחרון תואר הטיפול בנושא אפר הפחם כמעין "שטח הפקר" שהמדינה לא מקדישה לו טיפול, כאשר המסקנה העיקרית של הדוח הייתה כי יש להדק את הפיקוח על השימושים באפר הפחם.

"לא ברור כלל אם השימוש הנעשה באפר הפחם עולה בקנה אחד עם ההכרח לשמור על איכות הסביבה ועל בריאות הציבור, ואף לא ברור אם יש במסד הנורמטיבי כולו, ובכללו בתקנות ובתקנים, כדי לאפשר פיקוח ואכיפה יעילים בנושא השימוש באפר הפחם. אי-הבהירות מתעצמת נוכח המחלוקות העמוקות הקיימות בין המשרד להג"ס מצד אחד, ובתוך המשרד עצמו, לבין משרד האנרגיה ומינהלת אפר הפחם מן הצד האחר", נכתב בדוח האחרון של מבקר המדינה בנושא.

כחצי שנה לאחר פרסום הדוח, גובשה הסכמת בין שר האנרגיה לבין השר להגנת הסביבה כי נושא התקנות והפיקוח בשימוש בחומר רדיואקטיבי זה יעבור למשרד להגנת הסביבה. במשרד האנרגיה אישרו היום, כי למרות סגירתה - מנהלת אפר הפחם שמנתה מספר מועט של אנשים, המחקרים בנושא אפשר הפחם,יימשכו ויתקיימו ביחידת המדען הראשי.