ברקע צו הקפאת ההליכים: פוטר מנכ"ל קו-אופ עופר פינשטיין

עו"ד שלמה נס ורו"ח חן ברדיצ'ב החליטו לפטר את פיינשטיין שניהל את הרשת בשבע השנים האחרונות • קודם לכן הוא שימש כיועץ המשפטי של החברה וכמבקר שלה • בענף טוענים כי העובדה שהרשת נוהלה במשך שנים כה רבות על-ידי מנהל שלא בא מתחום הקמעונאות היא בלתי נתפסת ושערורייתית; גורם בענף: "זה כמו שאני אלך מחר להיות רופא"

נאמני קואופ ישראל, עו"ד שלמה נס ורו"ח חן ברדיצ'ב, פיטרו את מנכ"ל החברה, עופר פיינשטיין, שניהל את הרשת בשבע השנים האחרונות. קודם לכן שימש פינשטיין כיועץ המשפטי של החברה וכמבקר שלה. אתמול אישר בית המשפט המחוזי בירושלים מימון ביניים לקואופ בהיקף 15 מיליון שקל לתקופה של חצי שנה, וזאת על מנת להמשיך ולהפעיל את הרשת עד למכירתה הצפויה - כעסק חי, או בחלקים.

נזכיר, כי בשבוע שעבר אישר ביהמ"ש המחוזי בירושלים את בקשת קואופ ישראל והוציא צו הקפאת הליכים זמני לרשת הקמעונאות למשך תקופה של 45 יום. מבקשת ההקפאה שהגישה קואופ עולה כי חובות החברה מסתכמים בקרוב ל-200 מיליון שקל, וכי היא נקלעה לקושי תזרימי כשעל רקע זה ספקיות מזון גדולות כמו תנובה עברו לדרוש ממנה תשלום במזומן - סממן שבדרך כלל מעיד על קשיים פיננסיים אצל רשת קמעונאית.

כפי שדווח ב"גלובס", מספר רשתות מעוניינות לרכוש את סניפי הרשת הקורסת, ביניהן ויקטורי, רמי לוי, מחסני השוק, זול ובגדול ועוד. בענף הקמעונאות טוענים כי העובדה שהרשת נוהלה במשך שנים כה רבות על-ידי מנהל שלא בא מתחום הקמעונאות היא בלתי נתפסת ושערורייתית. "זה כמו שאני אלך מחר להיות רופא", אמר בציניות גורם בענף. חיזוק לכך הגיע גם מצח ברקי, סמנכ"ל בכיר ומנהל אגף כלכלה מידע ומחקר בדן אנד ברדסטריט, שאמר לאחרונה ל"גלובס" כי "לא היה כאן אירוע משמעותי מסוים שהשפיע על הפעילות שהרשת צריכה להבריא ממנו או להתגבר עליו, אלא פעילות שלא נוהלה נכון במשך הרבה שנים".

שאלות רבות על צורת הניהול  

מבקשת הקפאת ההליכים ותוכנית ההבראה שצורפה אליה של חברת הייעוץ הכלכלי פרומתאוס מתעוררות שאלות רבות על צורת הניהול בחברה. מתוכנית ההבראה (שטרם יושמה וספק אם תיושם לאור העברת הניהול לידי הנאמנים) שצורפה לבקשת ההליכים של החברה והוגשה לבית המשפט עולה כי במטה של החברה מועסקים 110 עובדים, נתון יוצא דופן בסדר הגודל שלו לעומת שחקניות גדולות ממנה בהרבה. בפרומתאוס שייעצה לקואופ הומלץ לקצץ 62 עובדים מתוך מצבת כוח האדם של המטה, ובכך להוריד את ההוצאות ב-18 מיליון שקל בשנה. 

עוד עלה מתוכנית ההבראה, כי לחברה 42 סניפים, מהם 21 שמפסידים סכום של קרוב ל-11 מיליון שקל בשנה. עיקר ההפסד מגיע מהסניפים בקצרין, במעלה אדומים, בגבעתיים, ביבנה, בעפולה, בבנימינה ובנהריה. לעומתם מפעילה החברה כ-21 סניפים שרושמים רווח שנתי של כ-40 מיליון שקל.

מבנה פעילות לא שגרתי 

קואופ היא חברה פרטית שנוסדה בשנת 1992 ועוסקת בהפעלת רשת השיווק קואופ שופ, כשבנוסף היא עוסקת בפעילות רכש מרוכז של מוצרי מזון והפצתם עבור למעלה כ-130 מכולות ומינימרקטים במרחב הכפרי. קואופ שופ פועלת בעיקר במרכזי הערים עם חנויות קטנות שממוקמות בשכונות בשטח של 660 מ"ר, אשר עובדות על רווח גולמי גבוה יחסית. אלא שמבנה הפעילות שלה יוצא דופן ונחשב ללא שגרתי בנוף העסקי בכלל ובנוף הקמעונאי בפרט, שכן היא בנויה כאגודה שיתופית שבה מחזיקים כ-12 אלף חברים במה שמכונה יחידות השתתפות. שווי המניות שלהם, כך עולה מבקשת הקפאת ההליכים, מסתכם ב-28 מיליון שקל.

לרשת היו נכון לסוף הקיץ האחרון 42 סניפים בפריסה ארצית, וזאת לאחר שבין השנים 2013 ל-2015 היא סגרה 10 סניפים. הרשת, נציין, מעסיקה כ-1,000 עובדים בכ-170 חנויות. מחזור המכירות השנתי שלה ב-2017 הסתכם בכ-780 מיליון שקל.