מתיחות ביחסי הסחר העולמי? תאילנד אוהבת את זה

מלחמות הסחר בראשות טראמפ וסין הביא חברות ברחבי העולם לשקול מחדש את הקשר עם הספקים שלהן, וכחלק מכך ייתכן כי הביקוש לייצור בסין יוחלף חלקית במדינות בעלות יכולת ייצור בעלויות נמוכות • מאפייניה של תאילנד הופכים אותה למועמדת טבעית לתפוס מקום כזה, ויחד עם נתוני מאקרו מבטיחים הופכת המדינה ליעד השקעה אטרקטיבי

מפעל לייצור בגדים בבנגקוק/ צילום:רויטרס
מפעל לייצור בגדים בבנגקוק/ צילום:רויטרס

שניים מהנושאים העיקריים המעסיקים משקיעים עולמיים הם עליית מתחים ביחסי מסחר בינלאומיים וזעזועים מסיבות מגוונות בשווקים המתעוררים. לנושאים אלו הייתה השפעה משמעותית על כל ארבעת סוגי הנכסים העיקריים: מניות, אג"ח, סחורות ומטבעות.

המפסידים בשווקים המתעוררים בשנת 2018 היו מובהקים: בסין ירד השוק המקומי ב-20% מתחילת השנה; בטורקיה חלה ירידה של 37% בשוק ההון המקומי במונחים דולריים; ובארגנטינה נרשמה ירידה של 48% בשוק ההון במונחים דולריים. הערכתנו ישנן כמה מדינות שדווקא עשויות ליהנות מחוסר יציבות זה חוץ מארה"ב. אנו מעריכים כי תאילנד עשויה להיות אחת מהן.

מחקר העוסק בנתוני סחר, ובדיקה ארוכת-טווח של שרשרת האספקה העולמית, מעלים כי תאילנד היא אחד השווקים המתעוררים העשוי ליהנות משינויים מבניים בסחר העולמי. תאילנד ממוצבת בנקודה כלכלית שמשפרת את יכולותיה לנצל את ההזדמנות שנוצרת ממערבולת הסחר העולמי.

קיימות שלוש סיבות העשויות לשפר את ביצועי מניותיהן של חברות תאילנדיות מעבר לתשואת השווקים המתעוררים בטווח הבינוני-ארוך. ראשית, הגדרה מחדש של רשתות סחר בינלאומיות לטובת מדינות באסיה מלבד סין; שנית, תחזיות מאקרו-כלכליות חזקות; ושלישית, חשיפה כבדה ליצוא (כ-70% מהתמ"ג של 2017).

השקעה בשוק ההון התאילנדי יכולה להתבצע באמצעות תעודת הסל iShares MSCI Thailand, סימול THD. מתחילת השנה ירדה התעודה על המדד התאילנדי בכ-5.1%, פחות מירידה של 12.2% של ה-ETF על השווקים המתעוררים, MSCI Emerging Markets (סימול EEM).

הגדרה מחדש של רשתות סחר

מלחמת הסחר הביאה חברות ברחבי העולם לשקול מחדש את הקשר עם הספקים שלהן. הדיבור הקשוח של ממשל טראמפ על סין נתמך על-ידי נכונות ליישם מכסים של 10% על סל של 200 מיליארד דולר סחורות סיניות, שעולים ל-25% אם לא יתממש הסכם עד מארס 2019. סין היוותה ומהווה חלופה יצרנית זולה ליצרנים בינלאומיים. בעיקבות מדיניות המיסוי החדשה ייתכן שהביקוש האמריקאי לייצור בסין יוחלף חלקית במדינות יצרניות בעלות יכולת ייצור בעלויות נמוכות.

כדי לשים דברים בפרספקטיבה, היבוא מסין לארצות הברית הסתכם ב-506 מיליארד דולר בשנת 2017. על פי נתונים מ-UN Comtrade, תאילנד מציגה כבר היום יתרון יחסי בכ-75% מהיבוא האמריקאי מסין. מספר גדול זה נובע מכך שתאילנד מייצאת הרבה מהקטגוריות הגדולות ביותר שמייבאות חברות אמריקאיות, כולל מכשירי טלפון (70 מיליארד דולר ביבוא סיני) ומחשבים (כ-50 מיליארד דולר). ככל שחברות אמריקאיות שוקלות יותר ויותר חלופות לייצור סיני, היצרניות התאילנדיות עשויות במידה מסוימת להרוויח מכך.

מה קורה בתמונת המאקרו

התחזיות המאקרו-כלכליות לצמיחה בתאילנד הן מצוינות. התמ׳׳ג צפוי לצמוח 4.3% בשנת 2018, ב-3.9% ב-2019 וב-3.8% ב-2020. שיעור האבטלה נמוך במיוחד - כ-1.1% בלבד - ויחס חוב ממשלתי לתמ׳׳ג עומד על כ-43%. מחיר העבודה עדיין נמוך יחסית לסין, 25% פחות מהממוצע שם.

כמו כן, המשק התאילנדי (תמ"ג של 455 מיליארד דולר ב-2017) מוטה במידה ניכרת כלפי יצוא. היצוא בשנת 2017 היווה כ-70% מהתמ"ג, גבוה משמעותית מהממוצע של השווקים המתעוררים של 30%. הכלכלה הבריאה של תאילנד, הכוללת נתח יצוא חזק ועבודה זולה יחסית, תומכת בתחזית חיובית למדינה.

ככה בנוי המדד התאילנדי

תעודת הסל THD מבוססת על מדד MSCI Thailand, המייצג סל רחב של מניות תאילנדיות. החזקות גדולות כוללות את חברת האנרגיה הממשלתית PTT (מהווה 11.2% מהמדד), קבוצה קמעונאית מקומית CP All (מהווה 7.3%), ומפעילת שדה התעופה הלאומי AOT (מהווה 6%).

המדד מוטה במידה ניכרת לסקטור האנרגיה (21% מהמדד), ענפי התעשייה (10.6%) וחומרים (9.7%). המשקולות למגזרים אלה נותנים משקל חיובי ליצוא.

לעומת מדד היחס MSCI Emerging Markets, תעודת הסל THD מאופיינת בתת-משקל במגזרי הפיננסים (18.6% מול 24.6% במדד היחס) והטכנולוגיה (2% מול 14.6%). מדד MSCI Thailand צפוי לצמוח ב-12 חודשים הבאים ברווח למניה בקצב של 6% מול 3.7% למדד היחס, נסחר בפרמיה על בסיס מכפיל רווח של 13.7 מול 10.6, ופחות ממונף באופן משמעותי ביחס החוב ל-EBITDA - של 0.5 מול 1.5.

משקיעים המעוניינים בחשיפה למניות תאילנדיות יכולים לבחור בתעודת הסל iShares MSCI Thailand (סימול: THD) של בלקרוק. תעודה זו מספקת נזילות ברמה סבירה למשקיעים מערביים. THD מבוססת על מדד MSCI Thailand, העוקב אחרי מגוון רחב של מניות בתאילנד. התעודה נסחרת בדולרים, והיקפה 500 מיליון דולר. מתחילת השנה הציגה התעודה תשואה שלילית כוללת של 5.1%. דמי הניהול של THD הם 0.62%. התעודה מחזיקה בכ-120 מניות בכל זמן נתון. תעודת THD הושקה באוגוסט 2008. 

■ הכותבים הם מנכ"לית משותפת ואנליסט בבית ההשקעות אופנהיימר. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם