ביקורת מס: עו"ד שהעלים הכנסות הסתתר בשירותים חצי שעה

המקרה המוזר אירע בביקורת של מס הכנסה בעפולה והסביבה • בנוסף להכנסות שלא נרשמו בסך כ-900 אלף שקל, התגלה בביקורת כי עורך הדין רכש מרצדס בחצי מיליון שקל ושני מבנים ב-2.3 מיליון שקל, כשהכנסתו המוצהרת הייתה סביב 200 אלף שקל בשנה

העלמת מס / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קריאייטיב
העלמת מס / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קריאייטיב

מה עשה עורך דין כאשר התברר לו שמבקרי מס הכנסה מתדפקים על דלתו לביצוע ביקורת ספרים? התחבא בשירותים חצי שעה. המקרה המוזר אירע בביקורת ספרים שביצעה רשות המסים בעפולה.

עורך הדין הצליח להפתיע אפילו את מבקרי המס, שמורגלים כבר בתירוצים ובסגנונות התחמקות שונים ומשונים מביקורות מס. מרגע שהמבקרים הזדהו בפני אחד העובדים במשרד עורכי הדין בעפולה, נאמר להם כי עורך הדין בעל המשרד לא נמצא במשרד ויחזור רק בעוד כמה שעות.

מבקרי מס הכנסה, שכבר מנוסים כאמור בניסיונות התחמקות, בחרו להמתין במשרד, וההמתנה השתלמה - כעבור חצי שעה יצא עורך הדין מהשירותים שבמשרד, התנצל בפניהם ואיפשר את התחלתה של בדיקת הספרים של העסק.

מהבדיקה עלה כי ככל הנראה הייתה סיבה להסתתרותו של עורך הדין בשירותים. המבקרים מצאו כי לא נרשמו במשרד הכנסות בסך 914,146 שקל. עורך הדין נחקר על כך, ובמהלך חקירתו התברר כי בנוסף להכנסות שלא נרשמו, הוא אף רכש רכב מסוג מרצדס בסכום של חצי מיליון שקל, אותו רשם על-שם אחותו, שלה אין כלל רישיון נהיגה. עוד התברר כי בשנתיים האחרונות רכש אותו עורך דין עפולאי שני מבנים בסכום של 2,300,000 שקל, בעוד שהכנסתו המוצהרת הממוצעת עומדת סביב 200,000 שקל בשנה. עורך הדין הובא בפני בית משפט ושוחרר בתנאים מגבילים, להמשך חקירתו.

מקרה זה ומקרים נוספים שבהם ניסו בעלי עסקים ניסו להתחמק מביקורות מס אירעו, כאמור, במבצע ביקורת של מס הכנסה בבתי עסק בעפולה והסביבה, ובין היתר בבית שאן,במגדל העמק, ביוקנעם, ברמת ישי, בקריית טבעון ובמספר כפרים באזור. המבצע כלל 215 ביקורות, מהן עלה כי בקרב 13% מהעסקים שנבדקו, לא נרשמו הכנסות כדין. למבצע, שנוהל בראשות פקיד השומה עפולה, נבחרו בתי עסק בענפיי התעשייה, מסחר ומתן שירותים באזורים כפריים ועירוניים.

בין המקרים שנחשפו במהלך הביקורת היה גם עניינו של בעל עסק מכפר סולם שלא רשם הכנסות ממכירות באשראי בסך של 20,263 שקל ואמר למבקרי המס כי מדובר בטעות "מתום-לב"; בעל חנות למוצרי טבע ברמת ישי, שבעסקו נמצאו צ'קים דחויים בסך 1,705 שקל שלא נרשמו, אמר: "אני צריך לבדוק את עצמי"; ובעל חנות למזכרות מיוקנעם, שלא רשם הכנסות מיום הביקורת, אמר: "לא זוכר דבר כזה ולא מעוניין לענות יותר לשאלות".

במספרה ביקנעם, בה לא נרשמו הכנסות בסך של 7,020 שקל, שהתקבלו ב-6 צ'קים עבור שכירת חלק מהמספרה לעוסקת עצמאית בתחום הקוסמטיקה, הוסבר למבקרים כי "מדובר על צ'קים דחויים. בזמן הפירעון אני רושמת"; טייח שנמצא באתר בנייה בבית שאן בעת שהוא מבצע עבודות טיח בווילה, והתברר כי אינו מנהל ספרים כלל, טען כי הוא לא עצמאי "ולא רוצה להיות עצמאי", אך בביקורת לא הובהר עבור מי הוא עובד כשכיר.

עוד הגיעו המבקרים אל בעלים של בית קפה בקריית טבעון, שלא רשם הכנסות ביום הביקורת והעביר מיד את האשמה לעובדת שלו, כשטען: "כנראה העובדת גנבה אותי". בסטודיו לקעקועים בעפולה נמצא כי הבעלים לא רשם הכנסות בסך 1,400 שקל.

פעילות הביקורת נערכה כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור. זאת, במסגרת המדיניות של הגברת פעילות האכיפה לשיפור ושימור יכולת ההרתעה, הרחבת המודיעין, בין היתר על-ידי עריכת מבצעי שטח שמטרתם להביא לדיווחי אמת ולגביית מס אמת ובכך להגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.