בעידן MeToo# ותקינות פוליטית: העובדים מחפשים מנהל מוסרי

מדוע רק 17% מהעובדים מאמינים שמנהליהם דוברים אמת • איך מזהים מנהיג מוסרי • ומדוע חשוב למנהלים להיות מסוגלים להקטין את עצמם וליצור אווירה שבה אחרים יכולים לבלוט ולהצטיין?

מנהל לא מוסרי לא יצליח להניע את עובדיו / צילום:Shutterstock :א.ס.א.פ קרייטיב
מנהל לא מוסרי לא יצליח להניע את עובדיו / צילום:Shutterstock :א.ס.א.פ קרייטיב

בתקופה שבה יותר עסקים מוצאים את עצמם בחזית הדיון הציבורי על נושאים מורכבים, כגון אפליה על רקע גזעי, שוויון מגדרי והזכות לפרטיות, עובדים רבים מרגישים שהם נסחפים ללא מנהיגות. הם לא מאמינים שהארגונים שלהם מנוהלים על ידי מנהיגים מוסריים.

פחות מרבע מהעובדים סבורים שלמנהלים שלהם יש תכונות שמאפיינות מנהיגים מוסריים. רק 17% חושבים שהמנהלים שלהם דוברי אמת בדרך כלל. יותר מכך, עובדים מאמינים שהריק המוסרי הזה גורם להם לבצע את עבודתם בצורה פחות טובה ומקשה על החברות שמעסיקות אותם לעמוד ביעדים שלהן.

אלה הם חלק מממצאי מחקר "מצב המנהיגות המוסרית" (State of Moral Leadership) של LRN, שנעשה כדי להבין לאיזה סוג של מנהיגות העובדים זקוקים ועד כמה גדול הפער בין התנהגותם של המנהלים בפועל לבין רצונותיהם של העובדים. במחקר השתתפו 500 עובדים בארה"ב.

התוצאות מעידות על משבר מנהיגות שהשלכותיו המוסריות עמוקות וקריטיות.

לפי ממצאי המחקר, רק 13% מהעובדים ציינו שמנהיגיהם נוטים לנקוט עמדה בנושאים מוסריים, רק 17% מציבים עקרונות בראש סדר העדיפויות שלהם, רק 14% מכירים בכישלונותיהם ורק 13% מיישרים את ההדורים כשהם שוגים.

הסבירות שעובדים יתמכו במנהלים שמובילים מתוך ענווה גבוהה פי 22. כאשר מנהלים מסוגלים להקטין את עצמם וליצור אווירה שבה אחרים יכולים לבלוט ולהצטיין, הסבירות שישיגו את המטרות העסקיות שלהם גבוהה פי 11 מאשר אם לא ינהגו כך.

יתרה מכך, מנהלים שמפגינים אומץ מוסרי, דוברים אמת ומעודדים הצגת שאלות קשות נתפסים כיעילים פי 17. כאשר הם משתהים ומעודדים את העובדים שלהם לעצור ולהתחבר מחדש לערכים שלהם, הם יעילים פי 11.

ואולם, המנהיגים שניצבים בעמדות הרשמיות הללו מצליחים בתפקידיהם רק כאשר הם מסוגלים לעשות צעד קדימה ולהכיר בסמכות המוסרית שלהם. אפשר לזכות בסמכות רשמית או לתפוס אותה בכוח, אבל סמכות מוסרית היא נגזרת של גישת המנהיגות של אדם, משהו שמרוויחים אותו מדי יום מחדש.

רגע קריטי לארגונים

אז איך אפשר לזהות מנהיג מוסרי כאשר יש כל כך מעט דוגמאות שמהן אפשר לשאוב השראה? המחקר שלנו מצביע על ארבע התנהגויות בולטות שמאפיינות מנהיגים מוסריים: הם מונעים על ידי מטרה ומתייחסים אל הדרך קדימה כאל מסע; הם מעניקים השראה ומרוממים אחרים. כל ההחלטות שלהם מתחשבות באנושיות של אחרים; הם מחדירים באחרים אומץ ומפגינים סבלנות; והם שואלים את עצמם כל העת אם מה שהם עושים עולה בקנה אחד עם המטרה של הארגון שלהם.

עובדים וצרכנים צעירים מפגינים מודעות חברתית גבוהה יותר. המדיה החברתית ואמצעים טכנולוגיים אחרים מאפשרים לאנשים רגילים לדרוש מהמנהיגים החזקים ביותר לקחת אחריות על מעשיהם. המנהיגות הפוליטית הוכיחה את כישלונה להתמודד עם נושאים חברתיים מהותיים, והלחץ המופעל על מנכ"לים לנקוט עמדה ולהפגין מנהיגות מוסרית גדל מיום ליום.

זהו רגע קריטי עבור ארגונים ומנהיגים, בייחוד אם מביאים בחשבון את חוסר האמון הכללי השורר בקרב רבים על רקע תופעות כמו חדשות מזויפות, התגבשותן של תנועות רבות עוצמה כמו MeToo#, החששות הגוברים מהאופן שבו בינה מלאכותית תשפיע על האנושות, ההתנגדות הצרכנית החריפה לחברות שמפירות עקרונות מוסריים, והדרישה שחברות והעומדים בראשן יתנהלו באופן ערכי ויאמצו את הסטנדרטים הגבוהים ביותר.

ההזדמנות קיימת. הנתונים מורים לנו מה עלינו לעשות. העולם ממתין בכיליון עיניים למנהיגים מוסריים שידחפו אותנו קדימה. אולי בשנה הבאה תהיה לנו תשובה טובה יותר לשאלה שהציב לאחרונה USA Today, מי הם המנהיגים המוסריים של ארה"ב.

■ הכותב הוא מייסד ומנכ"ל LRN Corporation