סידור לעובדי האבטחה של חברות התעופה אין - והנזקים כבר בשטח, לא רק לחברות התעופה

ב-1 בינואר אמורה להיכנס לתוקף התרעת משרד החוץ לפיה הוא לא יעסיק עוד את עובדי אבטחת הטיסות עבור חברות התעופה הישראליות • מדובר ביותר מ-1,000 עובדי אבטחת טיסות שמועסקים טכנית ע"י משרד החוץ אולם מופעלים ע"י אגף הביטחון של אל על

מטוס ממריא / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
מטוס ממריא / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

הסחבת שלא נגמרת: בעוד פחות מחודש, כלומר ב-1 בינואר, אמורה להיכנס לתוקף התרעת משרד החוץ לפיה הוא לא יעסיק עוד את עובדי אבטחת הטיסות עבור חברות התעופה הישראליות. איום זה לא נשמע אמנם בפעם הראשונה אולם הפעם הפתרון שחברות התעופה הישראליות מצפות לו מבושש להגיע.

מדובר ביותר מ-1,000 עובדי אבטחת טיסות (עמ"י) שמועסקים טכנית על-ידי משרד החוץ אולם מופעלים על-ידי אגף הביטחון של אל על האמון על אבטחת הטיסות בנמלי התעופה הזרים עבור שלוש החברות הישראליות, אל על כולל סאן דור, ישראייר וארקיע.

חוסר הוודאות שתחתיו שרויות החברות כעת אמור היה למנוע מהן אפילו למכור טיסות המיועדות להתקיים בינואר הקרוב מיעדים מסוימים, אולם העובדה שאיומים קודמים הוסדרו באמצעות הסכמים בהם היה מעורב גם משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה האמון על המל"ל - מנחמת במידה מסוימת כי גם הפעם האיום לא ייצא אל הפועל.

במכתבים שהוציא יו"ר הדירקטוריון באל על אלי דפס לראש המל"ל הוא התריע לא אחת על המבוכה שאליה עשויות להיקלע החברות הישראליות שנמצאות בתחרות קשה מול חברות התעופה הזרות הפועלות בישראל. דפס במכתבו האחרון אף ציין כי נזקים כבר נגרמים, כך בקו שמפעילה אל על מליסבון.

הנזק, מסתבר, אינו נתון רק לחברות התעופה. גם חניכים שסיימו קורס ויושבים בבית ללא משכורות ועם הבטחה שלא מומשה לצאת לעבוד בחו"ל נאלצים לסבול לנוכח המצב. חניכה שפנתה ל"גלובס" סיפרה כי "אני אחת מ-55 חניכים שסיימו קורס ע' קב"טים, בסוף אוקטובר, תחת אגף ביטחון אל על. זהו קורס אינטנסיבי שארך כחודש - לימודי בוקר עד ערב, עליו קיבלנו תשלום ואשר בסופו אנחנו מצטרפים "למשפחת" ביטחון אל-על שהוא האגף האחראי על ביטחון הנוסעים שטסים בחברות התעופה הישראליות בכל רחבי העולם.

"מיד בסיום הקורס נאמר לנו להיות מוכנים ליציאה מהירה לחו"ל תוך שבועיים. בפועל רוב החניכים עדיין בארץ (רק 24 תקנים חריגים אושרו לתחנות שהיו נתונות במצב קשה ביותר). נכון לעכשיו אנו תלויים באוויר, ללא משכורת, אין באפשרותנו לחתום אבטלה ואין באפשרותנו להתחייב לעבודה חדשה מכיוון שאיננו יודעים מתי נטוס.

אף גורם אינו מנדב מידע לגבי תאריך היציאה. אנו שרויים בתחושת חוסר אונים, הקדשנו הרבה מחשבה בכניסה לקורס ובמיוחד בטרום התהליך. אנשים עזבו מקומות עבודה, מכרו מכוניות, סיימו חוזי שכר דירה, כל זאת כדי להעתיק את חיינו לתחנות בחו"ל".

משרד ראש הממשלה (שכזכור מכהן כיום גם כשר החוץ) ממשיך לטעון כי הנושא בטיפול - בדומה לתגובות שקיבל "גלובס" בשבועות האחרונים בעניין זה. "הנושא מוכר וממשיך להיות מטופל בין משרדי החוץ והאוצר, המל"ל ומשרד ראש הממשלה במטרה להגיע לפיתרון בהקדם האפשרי לטובת כלל הצדדים. הנהלת חברת אל על מעודכנת במגעים בצורה שוטפת ומלאה".