לחץ של BDS: גופי משטרה בארה"ב ביטלו השתתפות בקורס בישראל

יזמה ותיקה של הליגה נגד השמצה משמשת מטרה ללחצים של גופים פרו-פלסטיניים שטוענים שישראל מייצאת לארה"ב טקטיקות של דיכוי המונים שפותחו בשטחים • אחד מהגופים שלוחצים לביטול השת"פ בין משטרת ישראל למשטרות בארה"ב: "קול יהודי למען השלום" • הליגה: "אנו מאוכזבים אך אנו מבינים שמדובר בהחלטה מקומית"

הפגנת BDS / צילום: SHUTTERSTOCK
הפגנת BDS / צילום: SHUTTERSTOCK

שני גופים משטרתיים בניו-אינגלנד בצפון מזרח ארה"ב ביטלו את השתתפותם בקורס ללוחמה בטרור שמארגנת משטרת ישראל ביזמה ובחסות של הליגה נגד השמצה. ההחלטה נבעה מלחץ של תנועת BDS בארה"ב. בין הגופים הפרו-פלסטיניים שלחצו לביטול ההשתתפות נמצא "קול יהודי למען השלום".

משטרת נורתהמפטון במסצ'וסטס והמשטרה של מדינת ורמונט הודיעו על החלטתן לבטל השתתפותם של בכירים משני הגופים בקורס ובמפגשים מקצועיים עם אנשי משטרה בישראל.

על פי דיווח ב"נורתהאמפטון גאזט", למדו תושבי נורתהאמפטון על כוונתה של מפקדת המשטרה העירונית, ג'ודי קאספר, לצאת לביקור לימודי בישראל במימון הליגה נגד השמצה. רייצ'ל וובר, פעילה מקומית ב"'קול יהודי למען השלום", יזמה קמפיין נגד הביקור המתוכנן בגלל "הפוטנציאל שלו לפגיעה בזכויות האדם".

"כוחות הביטחון של ישראל עוסקים בכיבוש צבאי פעיל של פלסטין", אמר וובר לעיתון. לדבריה, לתושבי העיר אין שום מידע על הטקטיקות שמלמדת משטרת ישראל בקורס לשוטרים זרים ומה יהיו התכנים האידיאולוגיים שיועברו בקורס הזה. "זו בעיה גדולה, אדירה, ואנו מקווים (שביטול הביקור) הוא צעד בדרך לשקיפות רבה יותר".

הארגונים הפרו-פלסטיניים טוענים זה מכבר שבאמצעות שיתוף הפעולה עם גופי משטרה אמריקאיים מייצאת ישראל לארה"ב טקטיקות של דיכוי המונים שפותחו בשטחים. "קול יהודי למען השלום" מכריז באתר שלו על ניצחון גדול. "זו הפעם הראשונה שיזמה כלשהי (לשת"פ עם משטרת ישראל) בוטלה כתוצאה מקמפיין ארצי הולך וגובר שמטרתו לשים קץ לשיתופי הפעולה הקטלניים האלה, קמפיין שהוא פרוייקט של ה'הקול היהודי למען השלום'".

הארגון מביא תגובה של פעיל מקומי בנורתהאמפטון, רנדאל פוראש סטוארט: "... הליגה נגד השמצה וממשלת ישראל אינם מדברים בשמי כיהודי, ומודל ה'ביטחון' שלהם מכוון תמיד נגד פלסטינים, ערבים ומוסלמים. המודל הזה אינו מגן עלי והוא לא עושה דבר כדי לבלום את העליה של אנטישמיות ימנית של לאומנים לבנים. האנטישמיות הזו היא האיום העיקרי".

מפקד משטרת ורמונט, הקולונל ברמינגהאם, החליט לבטל את השתתפותו בקורס בישראל בעקבות עצומת אזרחים שאורגנה ע"י קואליציה של גופים פרו-פלסטיניים בוורמונט שמנסים לקדם את BDS - חרם, סנקציות ומשיכת השקעות מחברות שמקיימו יחסים מסחריים עם ישראל.

רוברט טרסטאן, מנהל המשרד של הליגה נגד השמצה בבוסטון, אמר ל"גאזט": "אנו מאוכזבים אך אנו מבינים שמדובר בהחלטה מקומית".

הליגה נגד השמצה השיקה את יזמת שיתוף הפעולה עם גופי משטרה אמריקאים כבר ב-1999. עד 2004, הוצעו הקורסים בארה"ב בלבד. לדברי הארגון, תולדות השואה משמשים כנקודת מוצא לבחינת תפקידיהם של כוחות לאכיפת החוק בדמוקרטיה ויחסיהם עם האוכלוסיה שאותה הם משרתים.

עד עתה השתתפו בתכנית בארה"ב יותר מ-130 אלף מקצועני משטרה. הקורסים נערכים בוושינגטון הבירה, וושינגטון המדינה, טקסאס, קליפורניה, פלורידה, מיזורי וניו-יורק. החל ב-2004 מוצעים קורסים ללוחמה בטרור גם בישראל ועד עתה השתתפו בהם 400 בכירים בגופי משטרה שונים בארה"ב.