רגע לפני הפסגה בווינה: קטאר פורשת מאופ"ק; רוסיה וסעודיה הסכימו על קיצוץ - הנפט מזנק בפראות

השבוע בווינה מפיקות הנפט הגדולות עשויות להאריך את הסכם צמצום הפקת הנפט • עוד קודם לכן, בפסגת G-20 ולדימיר פוטין והנסיך הסעודי הסכימו על צמצום קצב ההפקה, אך טרם דנו בכמויות • לחיצת היד של פוטין ובין סלמאן - כמו שני שחקני כדורסל מאותה קבוצה • מחיר הנפט מזנק ביותר מ-5% ליותר מ-53 דולר לחבית

אמיר קטאר / צילום: רויטרס, Handout
אמיר קטאר / צילום: רויטרס, Handout

ימים ספורים לפני קיום מפגש הפסגה של מפיקות הנפט הגדולות קטאר הודיעה על פרישה מקרטל אופ"ק (OPEC). עוד קודם, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר כי הושגה הסכמה עם סעודיה לצמצום קצב הפקת הנפט על מנת לשלוט בצד ההיצע, ומחיר הנפט מזנק כעת בתגובה ביותר מ-5% לרמה של 53.5 דולרים לחבית. 

במוצאי שבת דווח על תוצאה נוספת מפסגת G-20 שנערכה בסוף השבוע האחרון, מלבד הפסקת האש סביב מלחמת הסחר, שלפיה רוסיה וסעודיה הסכימו על המשך צמצום קצב הפקת הנפט. פוטין אמר כי הושגו הסכמות עם הנסיך הסעודי בין סלמאן, אך לא הסגיר על אילו כמויות מדובר. לדברי פוטין, "לא משנה מה תהיה הכמות המבוססת על החלטה משותפת זו, הסכמנו שנוכל לפקח על מצב השוק ולהגיב אליו במהירות".

בהמשך להסכם הקפאת התפוקה שנחתם בדצמבר של השנה שעברה, נראה כי הניסיון של הקרטל נכשל נוכח העלייה בצד היצע הנפט העולמי. נזכיר כי סעודיה ורוסיה הן אלו שהגדילו את ההפקה שלהן בקיץ, ויחד עם העובדה כי היצע הנפט האיראני גבוה מהצפוי, בשל הקלות באמברגו האמריקאי - אלו תרמו לירידת מחיר הנפט לאחרונה.

לצד זאת, בחודש שעבר הזהיר אופ"ק מפני האטה בביקוש העולמי - מה שייצר לחץ מכירות סביב הנוזל השחור ומחיר הנפט ירד בשיעור דו ספרתי בחודשיים האחרונים לטריטוריה דובית (כלומר, ירידה של יותר מ-20% מהשיא האחרון). בתוך כך, מלאי הנפט האמריקאי תרם גם הוא לצד ההיצע, כאשר מלאי הנפט רושם עלייה זה החודש התשיעי ברציפות.

ובחזרה לקטאר, שר האנרגיה סעד אל-כעבי, אמר במסיבת עיתונאים בדוחא כי המדינה תפרוש מקרטל אופק ב-1 בינואר 2019. לדבריו, ההחלטה התקבלה לאחר שקטאר בדקה דרכים שבהן היא יכולה לשפר את מעמדה הגלובלי, וההודעה על פרישה נמסרה לקרטל. ביום חמישי הקרוב בווינה מפיקות הנפט הגדולות אמורות לקיים פגישה שתוצאותיה, לפי התחזיות, הן המשך ההסכמה על צמצום הפקת הנפט על מנת לנסות לשלוט על צד ההיצע - מה שלא ממש הצליח בפעם האחרונה, נוכח מחיר הנפט הנמוך.

נציין כי קטאר כבר הביעה חוסר שביעות רצון מהקרטל כשאמרה "הקרטל הוא לא קרטל". כעת, בחשבון הטוויטר של קטאר פטרוליום, חברת הנפט הממשלתית הסבירה כי ההחלטה על פרישה מאופ"ק משקפת את רצונה של קטאר להתמקד במאמציה לפתח ולהגדיל את ייצור הגז הטבעי שלה מ-77 מיליון טון לשנה ל-110 מיליון טון בשנים הקרובות.