תעריף החשמל לצרכן הביתי צפוי לעלות ב-6% בממוצע בשל התייקרות הדלקים

לאחר השימוע הציבורי, התעריף החדש ייכנס לתוקף החל ב-1 בינואר 2019 • משמעות ייקור תעריף החשמל בשיעור זה על משק בית ממוצע היא כ-30 שקל בחודש או כ-360 שקל בשנה • ברשות החשמל מבהירים כי לרפורמה שאושרה השנה במשק החשמל לא היתה כל השפעה על עליית התעריף

מתקן של חברת החשמל / צילום: תמר מצפי
מתקן של חברת החשמל / צילום: תמר מצפי

בעקבות עליית מחירי האנרגיה, רשות החשמל מפרסמת השבוע לשימוע ציבורי עדכון שנתי לתעריף החשמל, שבמסגרתו צפוי תעריף החשמל לעלות בממוצע לצרכן הביתי בכ-6% ויעמוד מעתה על כ-49 אגורות לקוט"ש.

משמעות ייקור תעריף החשמל בשיעור זה על משק בית ממוצע היא כ-30 שקל בחודש או כ-360 שקל בשנה. לאחר השימוע התעריף החדש ייכנס לתוקף החל מ-1 בינואר של 2019. ברשות החשמל מבהירים כי לרפורמה שאושרה השנה במשק החשמל לא היתה כל השפעה על עליית התעריף.

על פי רשות החשמל, שתי סיבות עיקריות הובילו להתייקרות תעריף החשמל: עליית מחירי דלקים וכניסה נרחבת של אנרגיות מתחדשות. התייקרות מחירי דלקים, בעיקר מחירים עולמיים נגרמה בין היתר כתוצאה מהתחזקות הדולר - בהיקף של כ-1.5 מיליארד שקל, שתרמה כ-6% לייקור התעריף. בין השאר, התייקר ה-LNG (הגז הטבעי הנוזלי) בכ-37%, ומחירי הפחם והגז מ"תמר" עלו בכ-10%.

כניסה מאסיבית של אנרגיה מתחדשת למשק החשמל, שכוללת בין השאר מתקנים סולאריים חדשים - קרקעיים ועל גגות - גרמה לייקור של כ-3% בתעריף החשמל.

מנגד, הפחתה של עלויות בלו, שנגבו על ידי חברת החשמל במסגרת משבר הדלקים בשנים 2011-2013, הוזילה את התעריף בכ-0.7 מיליארד שקל, המהווים כ-3% בתעריף.