סטארקיסט סוגרת את מפעל האריזה בישראל; כ-80 עובדים יפוטרו

כ-80 עובדי המפעל שבטירת הכרמל יפוטרו • בחברה מאשימים את מדיניות מכסות המגן ש"פגעה ביכולת התחרותית" שלה ו"האיצה את מדיניות היבוא" • מוצרי סטארקיסט ימשיכו להימכר בישראל

טונה סטארקיסט / צילום: אילנית חיות
טונה סטארקיסט / צילום: אילנית חיות

חברת סטארקיסט תסגור את פעילות מפעל האריזה שלה בטירת הכרמל, כ-80 עובדי המפעל יפוטרו. מדובר במפעל שימורי-יונה בטירת הכרמל בו נארזו בישראל דגי הטונה המיובאים בקופסאות שימורים. סטאריקסט ישראל שאת מוצריה משווקת ומפיצה חברת דיפלומט ימשיכו להימכר בישראל ביבוא.

בחברה האשימו היום את מכסות המגן כגורם שהביא לסגירת הפעילות: "מדיניות משרד האוצר לפתיחת שוק הטונה לתחרות, אשר באה לידי ביטוי בהפחתה דרסטית של מכסי המגן לתעשיית הטונה, הובילה לפגיעה קשה ביכולת התחרותיות של החברה ובהאצת היבוא של טונה לישראל". עוד נטען כי "היעדר חיבור המפעל לרשת הגז הטבעי, אשר עתיד היה להקטין את עלויות האנרגיה של המפעל ולמנוע ממנו את המשך השימוש במזוט שהוא משאב יקר ומזהם", מהווה "גורם משמעותי" בהחלטה על סגירת פעילות האריזה.

כיום שלוש חברות מרכזיות עוסקות בעיבוד של טונה מיובאת ובאריזתה בישראל: סטארקיסט, ויליגר ופילטונה, המספקות כ-90% מהצריכה בישראל. חלקה של סטארקיסט שמיובאת על-ידי דיפלומט הוא 46%, ויליגר 23% ופילטונה 21% (לפי נתוני סטורנקסט, נכון ל-2017). בנוסף, נמכרים בארץ גם מותגי פרימיום מיובאים דוגמת ריו מארה שמיובא ע"י שסטוביץ.

לפני שנה ייקרה סטארקיסט את מחירי מוצריה בשיעור של כ-10%, כשגם שחקניות נוספות הודיעו על עליית מחירים בעקבות התייקרות הטונה בעולם.

מהנהלת החברה נמסר כי היא "מוקירה את עובדי המפעל על עבודתם הנאמנה במהלך השנים ותדאג

לפצותם מעבר למתחייב בחוק", החברה "תעשה ככל שביכולתה להמשיך ולשלב עובדים בתפקידי שיווק ולוגיסטיקה ותלווה אותם במציאת מקומות עבודה חלופיים".