קר קר מתקרר: ירידה של 8% במכירת דירות לעומת הרבעון המקביל אשתקד

לפי נתוני הכלכלן הראשי במשרד האוצר, ברבעון האחרון של 2018 נמכרו 21.7 אלף יחידות דיור – הנתון הנמוך ביותר מאז הרבעון האחרון של 2011 • מדובר ברבעון שביעי ברציפות של ירידה בהיקף עסקאות

דירה למכירה / צילום: תמר מצפי
דירה למכירה / צילום: תמר מצפי

כפי שדיווח מוקדם יותר הבוקר "גלובס", המספרים של שוק הנדל"ן מצביעים על המשך ירידה בהיקף העסקאות בשוק. לפי דוח שפרסם היום (א') אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר, ברבעון השלישי של 2018 נמכרו 21.7 אלף דירות, כולל רכישות במסגרת תוכנית 'מחיר למשתכן'. לפי הנתונים מדובר ברמה הנמוכה ביותר של עסקאות מאז הרבעון האחרון של 2011 אשר עמד בצל המחאה החברתית. בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד מדובר בירידה של 8% ולעומת הרבעון הקודם ירידה של 5%. לפי הודעת האוצר, אם לא כוללים בנתונים את נתוני המכירות שנעשו במסגרת תוכנית 'מחיר למשתכן', אז מדובר בירידה תלולה עוד יותר של 13% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2018, עומד מספר העסקאות במחירי השוק (ללא מכירות 'מחיר למשתכן') על כ 65 אלף - הרמה הנמוכה ביותר מאז שנת 2006, כך מציינים באגף הכלכלן הראשי באוצר. עוד מציינים שם כי "מאז הרבעון האחרון של 2016 נרשמת ירידה רצופה במספר העסקאות, כל רבעון לעומת המקביל לו בשנה הקודמת" וכן כי "זהו רצף הירידות הארוך ביותר לפחות מאז תחילת העשור הקודם".

כן מציינים בסקירה כי אזור תל-אביב "ממשיך לבלוט עם מגמה מתמשכת של ירידה חדה במספר העסקאות, כאשר בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה עומד מספר העסקאות באזור זה על חמת אלפי עסקאות בלבד, רמת שפל היסטורי (לפחות מתחילת העשור הקודם) באזור זה" נכתב בסקירה.

כן נכתב בעניין זה כי "ממצא זה בולט במיוחד לאור העובדה שזהו האזור היחידי בו עד עתה לא שווקו דירות במסגרת מחיר למשתכן".

ומה לגבי משפרי הדיור? לפי הדוח רכישות של משפרי דיור ברבעון השלישי הסתכמו ב 7,700 דירות. מספר שמצביע על ירידה של 12% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. "זוהי אחת הרמות הרבעוניות הנמוכות ביותר ברכישות משפרי הדיור בשנים האחרונות" נכתב בסקירה. עוד נכתב בעניין זה כי "בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2018 נרכשו על ידי משפרי הדיור כ 26,200 דירות בלבד, ירידה של 9% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד והרמה הנמוכה ביותר מאז שנת 2012".

הנתונים שמתפרסמים היום מאששים פרסומים רבים מהתקופה האחרונה שמשקיעי הדירות "הורידו פרופיל" הלשון המעטה. לפי הסקירה "הרבעון השלישי של 2018 מציג "שפל חדש ברכישות המשקיעים" וכי "לראשונה לפחות מאז תחילת העשור הקודם ירדו רכישות אלו מתחת לרף של 3,000 עסקאות" כן נכתב כי "משקל המשקיעים בסך העסקאות הוסיף לרדת לרמת שפל של 13%" מכלל השוק. לפי הסקירה "בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ירדו רכישות המשקיעים בשיעור חד של 35% , זאת בהמשך לשיעורי ירידה חדים מאז הרבעון האחרון של 2016. זהו רצף הירידות הארוך ביותר ברכישות המשקיעים לפחות מאז תחילת העשור הקודם". לפי הסקירה משקלם של עובדי המערכת הבנקאית בקרב המשקיעים ירד, בעוד שאחוז המועסקים בשלטון המקומי מבין המשקיעים דווקא עלה.

ויש גם נתונים לגבי המכירות במסגרת תוכנית 'מחיר למשתכן' שמצביעים על עליה בהיקף העסקאות. לפי הסקירה "סך הדירות שנרכשו במסגרת "מחיר למשתכן" ו"מחיר מטרה" ברבעון השלישי של 2018 עמד על 2200 דירות - גידול חד של 60% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד וגידול של 28% בהשוואה לרבעון הקודם. במצטבר, מתחילת השנה נרכשו במסגרת תכניות מסובסדות אלו 6400 דירות - גידול של 85% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד".