"חובת הדיווח של מקורות מימון היא דרישה מכבידה"

עו"ד ענת שביט, ראש מחלקת מיסים במשרד פישר בכר חן וול אוריון ושות': "כבר היום יש הרבה מהלכים שמסננים את היכולת לעשות שימוש רחב היקף בכסף מזומן בעסקאות נדל"ן"

עו"ד ענת שביט / צילום: תמר מצפי
עו"ד ענת שביט / צילום: תמר מצפי

"הרצון לצמצם את השימוש במזומן הוא מובן, אבל חובת הדיווח על מקורות המימון היא דרישה מכבידה" אומרת עו"ד ענת שביט, ראש מחלקת מסים במשרד פישר, בכר, חן, וול אוריון ושות'. היא מתייחסת לכך שב-1 בינואר ייכנסו לתוקף התקנות המגבילות את השימוש בכסף מזומן.  בין היתר ייאסר על ביצוע עסקאות מכל סוג שהוא במזומן בסכום של למעלה מ-11 אלף שקל.

החוק קובע גם כי כל עסקת מקרקעין, לרבות דירות מגורים, מחויבת בדיווח על המקור הכספי של העסקה. החובה חלה על כל רוכש מקרקעי - דירה, מגרש, חנות, משרד וכו' ובכל סכום, בין אם מדובר ברוכשי דירה ראשונה ובין אם במשקיעים.

"היום, בפועל, יש כבר הרבה מהלכים שמסננים את היכולת לעשות שימוש רחב היקף בכסף מזומן בעסקאות נדל"ן", אומרת שביט. "דוגמה אחת לכך היא הבנקים, שהכסף שנכנס אליהם חייב להיות כסף מדווח, דוגמה נוספת היא חובת הדיווח שחלה על עורכי דין ורואי חשבון, שהקטינו מאוד את השימוש במזומן בעסקאות נדל"ן כי עורכי דין הרבה פעמים מקימים נאמנויות שדורשות פתיחת חשבון בנק, ואז כל כסף שמועבר אל החשבון צריך להיות תקין. עוד דוגמה מתחום איסור הלבנת ההון, היא שתושבי חוץ לא יכולים להעביר כסף לישראל, ממקור לא ידוע, והכספים חייבים להיות כאלה שדווחו ושולם עליהם מס".

אבל מטרה החוק היא בסך הכל חיובית - מניעת הון שחור.

"בסך הכל אין הרבה אנשים שמבצעים עסקאות נדל"ן באמצעות כמות גדולה של כסף מזומן. הבעיה העיקרית במגבלות שקובע החוק היא הסנקציה של אי רישום בטאבו. הרי הייתה רפורמה שלמה שמאפשרת מקדמות שונות כדי שהמוכר והקונה לא ייפגעו, והרישום בטאבו יבוצע מהר. אז עכשיו יהיה עיכוב של חצי שנה ברישום בטאבו עד שבנאדם יידע אם הוא ייקח הלוואה או יקבל כסף מסבתא שלו, ורק לאחר מכן יקבל את האישור לרישום בטאבו, זה נטל כבד מידי ולא בהכרח לצורך.

"בקבוצות רכישה המצב עוד יותר בעייתי, כי חברי הקבוצה רוכשים קרקע ונרשמים בטאבו, ורק אחר כך נערכים לתשלום לפי קצב הבנייה. במצב החדש, הם לא יוכלו להירשם כבעלים בקרקע למרות ששילמו עליה, אם הם לא יידעו לדווח מה יהיה המקור הכספי שלהם לבנייה שתסתיים בעוד חמש שנים".

מה הפתרון הראוי בעינייך?

"לא צריך להחיל את הסנקציות על כולם, כי בסך הכל רוב האנשים לא משתמשים גם כך במזומן בהיקפים גדולים. אם יש מקרים מסוימים או מגזרים מסוימים שבהם רשות המסים חושדת שיש סיכוי גדול יותר לשימוש בכסף לא כשר, שתגביר את הפיקוח על אותם מקרים. אבל הכבדת הנטל על כלל הציבור אינה באמת הכרחית" .

למה יכול לגרום עיכוב ברישום בטאבו?

"עיכובים בהוצאת אישורים לטאבו, יכולים להביא לעיכוב ביכולת לקבל מימון לעסקה כמו קבלת משכנתא, ואז הכל יהיה מורכב יותר, ורק יגביר את ההתכתשויות עם רשות המסים".

שלומית צור