אלונה בר און: "בלי עיתונות אנחנו נשארים עם פייק ניוז ובלי תיעדוף של עיקר ושל טפל"

"למרות הביקורת על העיתונות, התפקיד שלה היה ונשאר חשוב: היא מציפה נושאים קריטיים ומתווכת בין האזרחים לבין המגזר העסקי והציבורי, בין האינדבידואלים לבין הכפר הגלובלי של ההייטק והיזמות" • פרויקט 10 הסטארט-אפים המבטיחים של גלובס

יו"ר "גלובס", אלונה בר און / צילום: איל יצהר
יו"ר "גלובס", אלונה בר און / צילום: איל יצהר

"אנשים חושבים שהעיתונות בגדה בהם: הם שומעים את טראמפ ונתניהו, רואים את התחקיר על וואלה ואת הפרשה של נוני מוזס, חוששים לקרוא תוכן שיווקי שמוצנע בתוך מה שהם קוראים, ואין מה לומר - הם צודקים. זה מזעזע באמת ודורש תיקון עמוק. ולמרות זאת - אף אחד לא רוצה עולם בלי עיתונות" - כך פתחה יו"ר "גלובס", אלונה בר און, את דבריה באירוע הסטארט-אפים המבטיחים של "גלובס" לשנת 2018.

"באותה מידה, אנשים גם כועסים נורא על כספי מסים שמועברים לכל מיני מטרות שהם לא מסכימים להן - אבל לא באמת מדמיינים אפילו מה יקרה בעולם בו אין מס, והם גם לא יקבלו שירותים ציבוריים: עולם בלי חינוך, תשתיות, כבישים, משטרה, צבא, רווחה, בריאות וכו'.

"אז כמו מערכת המס, גם התפקידים של העיתונות הם אדירים. בלי עיתונות אנחנו נשארים עם פייק ניוז ובלי תיעדוף של עיקר ושל טפל. בלי עיתונות אין מי שיקשר בין המגזרים, אין תחקירים, אין הצפת נושאים קריטיים, אין תיווך, ואין קישור בין האזרחים למגזר העסקי ולמגזר הציבורי ובין כל אלה לבין עצמם.

"עולם ההייטק והיזמות יצר מציאות חדשה, שמצד אחד יש בה כפר גלובלי, ומצד שני יש אינדיבידואליזם נורא חזק. באמצע, בעיניי, איבדנו קשר עם בסיס האם של כולנו, המדינה. נוצרה קבוצת איים נפרדים - בין מגזרים שונים ובין תעשיות שונות, שלא מאוחדות בינן לבין עצמן ולא מאוחדות עם המדינה ועם האנשים. ואת זה אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו: כי בסוף אנחנו צריכים את המדינה הזו, היא היחידה שיש לנו, והעיתונות היא יסוד חשוב נורא בתוכה. אין בלתה.

"העיתונות עומדת היום בתוך ביצה עמוקה שבחלק ממנה היא אשמה, אך לא בכול. נדרש תיקון עמוק: אנחנו נחושים לעשות את התיקון הזה, להתבונן בתוך עצמנו הכי עמוק שאפשר ולתקן, לשלם על כך מחיר גבוה, ולעשות כל מאמץ כדי לחבר גם אתכם בחזרה אלינו. להשיב את האמון שלכם בנו וליצור מוצרים שעוזרים לכם, שמעניינים אתכם, שמחברים ביניכם ואתכם.

"אני מקווה שתבואו איתנו לדרך הזו. מקווה שנצליח להסביר לכם למה זה חשוב כל-כך למדינה וגם לכל אחד באופן אישי ולמה זה שווה כסף. מקווה שתבואו להיות חלק מהמכלול".