מבקר המדינה בדוח מדאיג: הרשויות המקומיות אינן ערוכות לאירועי שריפה גדולים

הדוח המיוחד, המתפרסם שנתיים אחרי גל השריפות הגדול שהכה בכל רחבי הארץ, מעלה "תמונה עגומה שלפיה הרשויות המקומיות שנבדקו, גופי החירום ורשות הכבאות לא יישמו במלואם את כל הלקחים מאירועי חירום קודמים, ויתקשו לתת מענה לסכנה המוחשית הצפויה לחיי אדם ולרכוש"

שריפה / רויטרס
שריפה / רויטרס

שנתיים אחרי גל השריפות הגדול שהכה בכל רחבי הארץ, מפרסם היום (א') מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, דוח מיוחד על ההיערכות של הרשויות המקומיות לאירועי שריפה גדולים, על תפקודן במהלך השריפות מחודש נובמבר 2016, על פיצוי הניזוקים ועל העלויות שנגרמו למשק.

דוח מיוחד על השריפה בכרמל: פיצויי רשות המסים ליער עוכבו

מבקר המדינה: "הרשויות לא יישמו לקחי אסון הכרמל"

המבקר מתריע כי התשתית הנורמטיבית הקיימת לא הסמיכה גוף כלשהו כדי לאכוף על הרשויות המקומיות לקיים הנחיות להיערכות לאירועי חירום ולטיפול בהם בעת התרחשותם, וכי לא נקבע מדד אחיד, מחייב ואובייקטיבי למידת מוכנותן של הרשויות המקומיות למצבי חירום שונים. על-פי המדד של רשות החירום הלאומית (רח"ל), 73% מהרשויות המקומיות שבהן מתגוררים 46% מתושבי המדינה, מתקשות או עלולות להתקשות בהיערכותן לחירום.

המבקר העיר כי ביוני 2016 משרד הביטחון הפיץ להערות משרדי הממשלה תזכיר להצעת חוק למוכנות המרחב האזרחי למצבי חירום במשק, שכוללת הסדרה בחלוקת האחריות להכנת הרשויות המקומיות לאירועי חירום בתחומן, ומטילה את האחריות על היערכויות אלה על ראשי הרשויות. מהדוח עולה כי משרד הפנים התנגד לחלקים מהצעת החוק, הסתייג מסוגיות הקשורות לתקצוב הרשויות, ונכון לחודש אוקטובר האחרון ההצעה טרם אושרה, והגופים שמעורבים בנושא עסוקים בגלגול האחריות אחד על השני.

לפי המבקר, "מהדוח עולה תמונה עגומה שלפיה הרשויות המקומיות שנבדקו וגופי החירום, רח"ל, פיקוד העורף, המשטרה ורשות הכבאות לא יישמו במלואם את כל הלקחים מאירועי חירום קודמים ואת ההמלצות שהובאו בדוחות ביקורת שפרסם מבקר המדינה בעקבותיהם. הסחבת הנמשכת וגלגול האחריות בין הגורמים חמורה במיוחד לנוכח העובדה ששריפות רחבות-היקף נוספות שיסכנו יישובים צפויות להתרחש במוקדם או במאוחר, והכתובת היא על הקיר".

עוד מעיר המבקר כי "במציאות הנוכחית יתקשו הגופים הרלוונטיים לתת מענה לסכנה המוחשית הצפויה לחיי אדם ולרכוש".

נזק של כ-650 מיליון שקל

התחקיר שעשה המטה לביטחון לאומי שבמשרד ראש הממשלה בעקבות גל השריפות מלפני שנתיים קבע כי מדובר בגל השריפות החמור ביותר בתולדות המדינה.

לפי הנתונים שמובאים בדוח, רשות הכבאות טיפלה במהלך אותו גל ב-1,773 שריפות בשטחים פתוחים, מהן 161 שריפות שהוגדרו גדולות וחמורות. השריפות כילו שטחים בהיקף של יותר מ-41,000 דונם, ובמהלכן נפגעו כ-1,900 דירות. מבין הדירות שנפגעו, 580 נפסלו למגורים, וניזוקו 123 כלי רכב. הוראות פינוי ניתנו לכ-68 אלף תושבים במקומות שונים, כ-60 אלף מהם ב-9 שכונות בחיפה. נזקי השריפה ועלויות ההתמודדות איתה עלו כ-650 מיליון שקל, ומהם המדינה חילקה פיצוי מיוחד בהיקף של כ-365 מיליון שקל.

המבקר מצא כי למרות שרוב הגופים שהיו מעורבים בגל השריפות פעלו במתכונת חירום, לא הוכרז על אירוע אסון המוני או מצב חירום אחר, ולא נמצא כי התקיים דיון סדור בצורך להכרזה על מצב כזה.

ליקויים בחיפה ובזיכרון יעקב

ליקויים נמצאו גם בביקורת שנעשתה בעיריית חיפה, המועצה המקומית זיכרון יעקב והמועצות האזוריות בנימין ומטה יהודה, אשר בחנה את התנהלותן במהלך גל השריפות.

מדובר ברשויות מקומיות שנמצאות ברמת סיכון גבוהה לפגיעה משריפות, וזאת בשל קרבתן ליער ולחורש, אך למרות זאת, נמצא כי הן לא הכינו תכנית ליצירת מעטפת הגנה מפני שריפות, שתפקידה לצמצם את היקף הנזק במקרה של שריפה.

המבקר מצא עוד כי במועצה המקומית זיכרון יעקב וביישובים נוספים במועצות האזוריות מטה בנימין ומטה יהודה, שחלקם נמצאים בלב יער, לא הוכשרו עד גל השריפות מלפני שנתיים אזורי חיץ שאמורים להגן מפניהן. בדוח נכתב כי "הדבר הותיר את תושביהן ואת רכושם חשופים לסכנה ולנזקים במהלך גל השריפות".

מהדוח עולה כי ל-9 שכונות בחיפה יש רק כביש אחד שמאפשר כניסה ויציאה של כלי רכב, או שהכניסות אליהן מובילות לאותו ציר ראשי. כך, נמצא כי לכל אחד מהישובים בית מאיר ונטף שבתחומי מועצת מטה יהודה יש כביש גישה אחד, והוא אמור לשמש למילוט של תושבים בעת פינוי היישובים. המבקר מזהיר כי מצב זה עשוי לגרום לעיכובים בפינוי התושבים בעת חירום ולחשוף אותם לסכנת חיים.

הביקורת מצאה כי ברכס הכרמל בחיפה, בחלמיש שבמועצת מטה בנימין ובנטף שבמועצת מטה יהודה, נפח איגום המים הקיים לא נותן מענה מספק לכיבוי שריפות בהיקף נרחב; המועצה המקומית זיכרון יעקב ומועצת מטה יהודה לא עמדו על מוכנות מערכי החירום שלהן טרם גל השריפות; רשות הכבאות לא ערכה למועצות זיכרון יעקב ומטה יהודה תרגילים להתמודדות עם שריפות בהיקף נרחב; המשטרה לא יזמה תרגילים משותפים עם הרשויות שנמצאות בסיכון לאירועי שריפה, כמו גם עם רשויות הצלה וחירום אחרות, באופן שיאפשר הקמת חפ"ק אחוד בהתרחש אירוע בהיקף חריג.

ליקויים נמצאו גם בהתנהלות מרכזי ההפעלה של חלק מהרשויות המקומיות - ומהם מופעלים גופים החירום העירוניים. המבקר מצא כי מרכז ההפעלה של עיריית חיפה לא תפקד כנדרש בשעות הראשונות של השריפה בעיר ולא קיבל מידע רציף על המתרחש בשטח. ליקויים נמצאו גם במרכזי ההפעלה של המועצות מטה יהודה וזיכרון יעקב.

במהלך גל השריפות בחיפה רוב התושבים התפנו מבתיהם בכוחות עצמם, אך מקצתם נזקקו לפינוי ולסיוע של כוחות הביטחון וגורמים עירוניים. הביקורת מצאה כי בשל העומס הרב בכבישים הסמוכים, מתוך 10 אוטובוסים שהוזמנו לפינוי התושבים, הגיע לאזור הפינוי רק אוטובוס אחד. כך, נמצא כי עיריית חיפה לא עשתה מיפוי של מוסדות שידרשו פינוי מיוחד בעת חירום ולא התריעה בעניינם מבעוד מועד לרשויות החילוץ וההצלה.