פרשת "אדום אדום"; ביהמ"ש הרשיע שני עובדים: "חשמול עגל שקרס - זועק לשמיים"

בהכרעת דין נוקבת הרשיעה שופטת בית משפט השלום בנצרת, דלית שרון גרין, מנהל במפעל וממלא-מקומו בעבירה של התעללות בבעלי חיים • "כל בר-דעת מבין כי חשמול עגל גורם לו לסבל. כל הדיוט מבין שחשמול חוזר ונשנה גורם לסבל גדול יותר. חשמול באיברים רגישים – שבעתיים"

הובלת עגלים / צילום: שלומי יוסף
הובלת עגלים / צילום: שלומי יוסף

6 שנים לאחר שנחשפה ההתעללות הקשה בבעלי חיים בבית המטבחיים "אדום אדום" של תנובה בבית שאן, הורשעו מנהל במפעל וממלא-מקומו בהתעללות בבעלי חיים, עבירה שהעונש המקסימלי בגינה הוא 3 שנות מאסר.

בהכרעת דין נוקבת, שניתנה כעת על-ידי בית משפט השלום בנצרת, מותחת השופטת דלית שרון גרין ביקורת קשה על הנאשמים - אליהו שטרית (45) מבית שאן, מנהל קו השחיטה במפעל, וממלא-מקומו באהא דרבאשי (33) תושב מוקייבלה. הפרשה נחשפה בשנת 2012 בתחקיר שפורסם בתוכנית "כלבוטק" שכלל צילומים קשים וזעזע אזרחים רבים.

מכתב האישום עולה כי מנהל קו השחיטה סיפק לעובדים שוקר חשמלי לשם זירוז בעלי החיים והובלתם אל השחיטה. העובדים עשו שימוש בשוקר, ללא תכלית ראויה ובאופן שגרם כאב וסבל לעגלים, וחשמלו את העגלים בעת הולכתם ממקום למקום באמצעות השוקר, בכך שהצמידו את השוקר לחלקים שונים בגופו של העגל, לרבות אזורים רגישים כגון אשכים, אחוריים, בטן, חזה, צוואר, ראש ופנים.

לעיתים עשו העובדים שימוש בשוקר כלפי עגלים שרבצו או קרסו בשל מעידה, החלקה או חרדה, אף במקרים בהם לא הייתה לעגלים יכולת פיזית לקום ממקומם, ותוך גרימת כאב וסבל מיותרים. בנוסף במספר הזדמנויות, הכו נאשמים את בעלי החיים במקלות מעץ ובצינורות פלסטיק בחלקים שונים בגופם, לרבות על גביהם וראשיהם, חלק מהמקרים נעשו בידיעת הממונים ובהנחייתם.

פרשת אדום אדום / קרדיט צילום: עמותת אנימלס
 פרשת אדום אדום / קרדיט צילום: עמותת אנימלס

במסגרת הפרשה הוגשו שני כתבי אישום - אחד נגד שני עובדים בקו השחיטה פאדי חדיירי (39) מכפר סולם וסאלח פודי (28) מכפר טייבה זועבייה. נאשמים אלה הודו, הורשעו וריצו מאסר בעבודות שירות. בעוד בתיק הנוכחי, ניהלו הנאשמים הליך הוכחות ארוך, וכעת הרשיע בית המשפט את השניים בעבירות של התעללות בבעלי חיים. נזכיר כי העונש המקסימלי בגין עבירה על חוק צער בעלי חיים (תשנ"ד-1994) הוא 3 שנות מאסר בפועל. כנגד בכירים בתנובה, שגינו את המעשים הקשים שתועדו במפעל, לא הוגשו כתבי אישום.

השופטת דלית שרון - גרין, מתחה ביקורת חריפה על התנהלות הנאשמים וקבעה כי "אין ספק שקיומם של נהלים הוא רצוי ומועיל. יחד עם זאת, החוק, שאי ידיעתו אינה פוטרת מעונש, קובע כי אין לענות בעל חיים, להתאכזר אליו או להתעלל בו בדרך כלשהי. קיימים מצבים המצויים בתחום האפור בהם לא ברור אם מעשה הוא מותר או אסור, אז, נהלים סדורים עשויים להסיר ביעילות את הערפל. מעשי קיצון כגון המפורטים בכתב האישום, אשר מומחשים באופן מזעזע בשלל הסרטונים, אינם דורשים נוהל.

"כל בר-דעת מבין כי חשמול עגל גורם לו לסבל. כל הדיוט מבין שחשמול חוזר ונשנה גורם לסבל גדול יותר. חשמול באיברים רגישים - שבעתיים. חשמול עגל שקרס והוא כאוב ונתון בלחץ נפשי - עשרות מונים. חשמול עגל שקרס והוא קשור ועקוד למלגזה - זועק לשמיים יותר מזעקות העגלים כולם. שום נוהל אינו נדרש כדי להבין זאת!"

עוד קבעה שרון גרין כי "הסבל שנגרם לעגלים, בשל השימוש בשלל אמצעים מכאיבים, ובעיקר בשוקר חשמלי, הוא עצום. התכלית היא כאמור, מקסום רווחים. הרווח הכלכלי בענייננו, בא לידי ביטוי בצורך בהולכה מהירה של הבהמות על-מנת לזרז וליעל את הליך השחיטה וכן בחשמול חוזר של עגל שקרס, על-מנת לנסות ולהביאו לאולם השחיטה או למקום אחר בו ניתן לבצע שחיטה כשרה, גם במחיר סבל עצום, ובלבד שלא יישחט במקום, ובשרו יטמא, מה שיביא להפסד של אלפי שקלים". 

שרון גרין קבעה כי שטרית, ששימש כמנהל קו השחיטה "ידע על התנהלות עובדיו, ובכלל זה גרימת כאב וסבל מיותרים לעגלים כדבר שבשגרה, אישר אופן התנהלות זה, והנחה את עובדיו לפעול כך, לשם זירוז העבודה וייעולה". באשר לסגנו - באהא דרבאשי, ציינה דרון גרין כי עדותו הייתה רצופה סתירות, וכי הוא "ידע על התנהלותם של עובדיו, ובכלל זה גרימת כאב וסבל מיותרים לעגלים כדבר שבשגרה, אישר אופן התנהלות זה והנחה את עובדיו לפעול כך לשם זירוז העבודה וייעולה. לא זו אף זו, אני קובעת כי הוא עצמו גרם לעגלים סבל מיותר העולה לכדי התעללות".

את התביעה ניהלה פרליטות מחוז צפון באמצעות עורכי הדין שירי שחף וגו'זף מאיו, ומשרד החקלאות באמצעות עו"ד ג'רייס גנטוס.

מאחורי חשיפת הפרשה בתוכנית התחקירים "כלבוטק" בערוץ 2 ששודרה בשנת 2012, עומדת חקירה סמויה שהתקיימה במפעל, לאחר שרונן בר, עיתונאי ופעיל בעמותת אנימלס (לשעבר אנונימוס) לזכויות בעלי חיים, התקבל כעובד במשחטה שם עבד במשך 19 יום ותיעד במצלמה נסתרת את ההתעללות בעגלים ובכבשים.

התיעוד חשף התעללות קשה שיטתית וגלויה בפרות ועגלים, תוך הפרת החוק. בין היתר תועדו עובדים בבית המטבחיים כאשר הם מחשמלים עגלים באמצעות שוקר חשמלי באיברים שונים, מכים בעלי חיים, עומדים עליהם, גוררים עגל ברגלו באמצעות מלגזה ועוד. לאחר שידור התחקיר, הגישו העמותות "אנימלס" ו"תנו לחיות לחיות" תלונה למשטרת ישראל.

בעמותת "אנימלס" מסרו כי "פסק דין היסטורי שמציב תמרור אזהרה חשוב לתעשיית הבשר - יש חוק בישראל, והתעללות בבעלי-חיים היא עבירה פלילית חמורה. התעללות בבעלי-חיים היא שגרה יומיומית בבתי-מטבחיים, חלק בלתי נפרד מפס ייצור שרואה ביצורים חיים חומרי גלם. יותר ויותר ישראלים שנחשפים לאכזריות הזאת בוחרים להוציא את הבשר מהצלחת".

מ"אדום אדום" נמסר בתגובה: "החברה מוקיעה מכל וכל התנהגות של התעללות בבעלי חיים וגינתה את המעשה החריג מיד כשהתגלה. מדובר באירוע שהתרחש לפני שש שנים שבעקבותיו מנהל המפעל פוטר והעובדים המעורבים הועברו מתפקידם. החברה חידדה את הנהלים, הגבירה את הבקרה והיא פועלת לפי תקנים מחמירים".