הישראלים מבזבזים יותר: עלייה של 5.2% בהיקף הקניות בכרטיסי אשראי

ממצאי הלמ"ס מתייחסים לקניות שנערכו במהלך אוגוסט-אוקטובר • מתחילת השנה עלה היקף הקניות ב-7.2%

כרטיס אשראי / צילום: שאטרסטוק
כרטיס אשראי / צילום: שאטרסטוק

עלייה של 5.2% בהיקף הקניות שהתבצעו בכרטיסי אשראי - כך מדווחת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. הממצאים מתייחסים לקניות שנערכו במהלך החודשים אוגוסט עד אוקטובר 2018. עלייה זו מצטרפת לעלייה של 6.2% בהיקף הרכישות שנעשו בכרטיסי האשראי בשלושת החודשים שקדמו לתקופה זו, כלומר בין החודשים מאי ליולי. מתחילת השנה, בתחשיב מנוכה עונתית חלה עלייה של 7.2% בהיקף סך הרכישות שבוצעו בכרטיסי אשראי (בין החודשים ינואר לאוקטובר). יצוין כי התחשיב של הלמ"ס כולל קניות אונליין אולם כאלה שנעשו באתרים ישראלים בלבד. העלייה נמדדת במחירים קבועים כשבלמ"ס מדגישים כי העלייה גם משקפת עלייה בשימושים בכרטיסי האשראי על ידי הצרכנים - כלומר לא רק ששילמנו יותר על מוצרים ושירותים, אלא שגם קנינו יותר.

בחלוקה לפי קטגוריות תחום המזון והמשקאות (כולל שירותי אוכל וכולל קניות בסופרמרקטים) שהיווה 16% מסך הרכישות ב-2017, היקף הקניות בו עלה בשלוש החודשים האחרונים ב-5.3% ומתחילת השנה ב-5.6%. בתחום המוצרים והשירותים האחרים - המהווה נגזרת של 43% מסך כל הקניות, קבוצה הכוללת קניות של דלק, חשמל וגז, מחשבים ותכנה, ציוד ושירותי תחבורה, שירותי תקשורת ספרים, שירותי רפואה ותרופות - חלה עלייה של 6.7%. בחלוקה לפי קטגוריות נרשמה עלייה של 13.5% על קניות שנערכו בתחום המחשבים והתוכנה, עלייה של 8.5% בתחום ציוד ושירותי תחבורה, עלייה של 3.8% בהוצאות על שירותי בריאות ותרופות ועלייה של 4.2% בענף ציוד ושירותי התקשורת.

בתחום הכולל קניות של מוצרי הלבשה וההנעלה, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, ריהוט לבית וכד - תחום המכונה מוצרי תעשייה, חלה עלייה של 2.8% - הרבה פחות משלוש החודשים הקודמים אז חלה עלייה של 7.6%. בחלוקה לפי ענפים בתחום זה שמהווה 19% מסכך כל הקניות בכרטיס אשראי חלה עלייה ל 2.9% בלבד בתחום ההלבשה וההנעלה, עלייה של 1.7% בתחום מוצרי החשמל והאלקטרוניקה ועלייה של 7% בתחום הריהוט.

בתחום המכונה שירותים המהווה 22% מסך הקניות והכולל הוצאות על טיסות, אירוח, שירותי הביטוח, תרבות פנאי ובילוי ושירותי עירייה וממשלה חלה עלייה של 3% - ועלייה של 7.7% מתחילת השנה. בחלוקה לפי ענפים בענף הבילוי והפנאי חלה עלייה של 11.4%, בענף שירותי הממשלה והעירייה חלה עלייה של 12.4% ובענף הביטוח חלה עלייה של 1.7%.

בניתוח מדדי הערך של סך הרכישות בכרטיסי האשראי על ידי צרכנים פרטיים, לאורך השנים רואים גרף עלייה מובהק בהיקף השימושים בכרטיס האשראי - מדדים שעולים באופן עקבי מדי שנה.