קמצנות באוויר: נוסע שביקש כוס מים בטיסה קיבל כוס קרח - "תמתין עד שיימס"

נוסע בשם ג'ן ג'ו היה על טיסה של חברת הלואו קוסט הסינגפורית Scoot וביקש לקבל כוס מים - אך הדיילת סירבה; מים, אמרה לו, אפשר לרכוש בבקבוק; אוותר על קנייה, אמר הנוסע, רק אבקש כוס מים מהברז; את זה, השיבה לו, לא תוכל לקבל; מה שכן, הציעה הדיילת, קח לך כוס קרח ותחכה שהוא יימס – וכך תקבל כוס מים מבלי לשלם

כוס הקרח שקיבל הנוסע בטיסה / צילום: מתוך פייסבוק
כוס הקרח שקיבל הנוסע בטיסה / צילום: מתוך פייסבוק

נוסע שביקש כוס מים בטיסה קיבל כוס קרח, והומלץ לו להמתין עד שהוא יימס כדי לשתות. האם חברות התעופה הגיעו לשפל חדש של קמצנות בשירות וגרידיות למכור כל דבר שמוגש לנוסע במהלך הטיסה? האם החזון של מייקל או'לרי, מנכ"ל ריאנאייר, לגבות כסף על שימוש בשירותים במטוס, נראה קרוב מתמיד?

כשמחירי כרטיסי התעופה יורדים, ההכנסות ממכירה של מוצרים נלווים לטיסה הופכות להיות מקור הרווח העיקרי של חברות התעופה. המשוואה הזו כבר מיושמת היטב בענף התעופה, החל במזוודות שעליהן יש לשלם בנפרד ועד הושבה, כשיש חברות שגם גובות עבור שימוש בשמיכה או בכרית. גם על ארוחות בטיסה, ככל שמדובר בחברות לואו קוסט כבר הורגלנו לשלם, אבל מה באשר למשקאות קלים בדגש על מים לשתייה - עד כמה הרצון לצמצם עלויות משפיע על מדיניות החברות?

הסיפור הבא, שזכה לתהודה עולמית, ממחיש עד כמה: נוסע בשם ג'ן ג'ו היה על טיסה מסינגפור לעיר אוסאקה ביפן של חברת הלואו קוסט הסינגפורית Scoot. הטיסה המריאה בעיכוב, והנוסעים המתינו אחרי שהם כבר היו ישובים במקומותיהם. ג'ו ביקש לקבל כוס מים - דבר שלא נשמע כמו בקשה שאי-אפשר למלא אותה לטובת הנוסעים.

או שאולי דווקא כן: הדיילת הביאה לו כוס עם קרח בלבד. מים, אמרה לו, אפשר לרכוש בבקבוק. אוותר על קנייה, אמר הנוסע, רק אבקש כוס מים מהברז. את זה, השיבה לו, לא תוכל לקבל. מה שכן, הציעה הדיילת, קח לך את הקרח ותמתין שהוא יימס - וככה תקבל כוס מים מבלי לשלם עליה. 

האם חברות התעופה הגיעו למדיניות של קמצנות חדשה? הציפייה לקבל כוס משקה תוסס או מיץ ללא תשלום כבר נמוגה מזמן, אבל כוס מים פשוטה מהברז? ג'ו עשה את מה שרוב הצרכנים עושים היום במקרה של סיפור יוצא דופן - הוא שלף את הטלפון הנייד שלו, צילם את כוס הקרח והעלה את הצילום לרשתות החברתיות. התהודה כבר באה מאליה. 

הפוסט המקורי
 הפוסט המקורי

בפוסט שלו כתב ג'ו: "בסך-הכול ביקשתי לקבל כוס מים, ולא אכפת היה לי לקבל מי ברז. קיוויתי שלחברות התעופה עדיין אכפת להעניק שירות לנוסעים, ולא שיפעלו בדרך לא הגיונית".

הפוסט שלו הפך ויראלי וזכה לאלפי תגובות - חלקן גיבו את עמדתו ומתחו ביקורת על חברת התעופה ועל הדרך המוזרה לספק כוס מים לנוסע הצמא; ואילו תגובות אחרות ביקרו את ג'ו על כך שלא שלף כמה מטבעות, רכש בקבוק והרווה את צימאונו.

דיילת של חברת תעופה שהתראיינה לאור המקרה ציינה לידיעת הנוסעים כי מבחינתה מי ברז מהמטוס הם הדבר האחרון שמומלץ לנוסע לבקש בטיסה ,לאור תחזוקה ירודה במטוסים רבים למערכות המים.