טבע וסלטריון קיבלו אישור לשווק גרסת ביוסימילר לתרופה רבת-המכר Rituxan

בשלב זה לא דווח מתי צפויות החברות להשיק את הגרסה שלהן • השתיים חתמו על הסכם עם ג'ננטק המייצרת את התרופה המקורית, ופרטי ההסכם סודיים

מנכ"ל טבע, קאר שולץ / צילום: אביב חופי
מנכ"ל טבע, קאר שולץ / צילום: אביב חופי

חברת התרופות טבע   והשותפה הקוריאנית שלה סלטריון  קיבלו את אישור ה-FDA (רשות המזון והתרופות של ארה"ב) לשיווק תרופת TRUXIMA - גרסת ביוסימילר לתרופה המקורית Rituxan. האישור ניתן עבור 3 התוויות של טיפול בסרטן מסוג לימפומה שאינה הודג'קין. האישור התקבל מספר שבועות לאחר שהוועדה המייעצת לתרופות אונקולוגיות של ה-FDA המליצה פה אחד לאשר את התרופה לשיווק. 

תרופות ביוסימילר הן גרסאות גנריות לתרופות ביולוגיות, ובמקרה זה מדובר בתרופת הביוסימילר הראשונה ל-Rituxan. קבלת האישור היא משמעותית עבור טבע וסלטריון, אך למרות האישור, התרופה לא תושק באופן מיידי, כאשר לפי הודעת טבע, החברה וסלטריון הגיעו להסדר עם ג'ננטק - יצרנית התרופה המקורית - הכולל הסדרי כניסה לשוק, ותנאי ההסכם סודיים בעת הזו.

"זהו זמן מרגש במרחב הביוסימילר, ואנו מצפים להביא את המוצר לשוק", אמר ברנדן או'גריידי, סמנכ"ל בכיר, מנהל החטיבה המסחרית בצפון אמריקה בטבע. "ישנו מיקוד חזק מאי-פעם, בעיקר בתחום האונקולוגי, בהבאת ערך רב יותר למערכות הבריאות באמצעות תרופות ביוסימילריות המגדילות את מספר אפשרויות הטיפול".

הסכם השותפות של טבע עם סלטריון, המפתחת תרופות ביוסימילר, נחתם ב-2016: זהו הסכם רישוי בעלות של 160 מיליון דולר, כשלפי ההסכם טבע אמורה למסחר את גרסאות הביוסימילר לתרופות האונקולוגיות רבות-המכר Herceptin ו-Rituxan, שנמכרות בארה"ב בכ-6.5 מיליארד דולר בשנה.

טבע, בניהולו של קאר שולץ, נסחרת בבורסות ניו-יורק ותל-אביב לפי שווי של 23.6 מיליארד דולר.