הניסוי הקטן במטבע הדיגיטלי עלול לעלות ביוקר לחברת אפולו פאוור

מאז שהוגשה הבקשה לתביעה ייצוגית נגד החברה ומייסדיה בסוף 2017, צנחה מניית אפולו פאוור ב-80% • התובעים טוענים בתגובה שהגישו השבוע כי למשקיעים רבים במניה נרשמו נזקים של אלפי שקלים בעקבות דיווח מיידי "מטעה וחסר" של החברה • אפולו ביקשה מביהמ"ש לדחות את הבקשה על הסף

עודד רוזנברג, מנכ"ל אפולו פאוור / צילום: גיין מדיה
עודד רוזנברג, מנכ"ל אפולו פאוור / צילום: גיין מדיה

11 חודשים חלפו מאז שהוגשה בקשה לתביעה ייצוגית נגד חברת הקלינטק אפולו פאוור על-ידי המשקיע אלי בוכריס, בגין דיווח מטעה לכאורה על הצלחה בכריית מטבעות דיגיטליים באמצעות המערכת הסולארית שפיתחה החברה. ב-11 החודשים החולפים איבד שוק המטבעות הדיגיטליים, ובראשו הביטקוין, כ-80% משוויו. במקביל, מניית אפולו פאוור , הנסחרת בבורסת תל-אביב, צנחה גם היא בתקופה זו בכ-80%, וכיום היא נסחרת לפי שווי שוק של כ-8 מיליון שקל.

הדיון הראשון בבית המשפט בבקשת הייצוגית צפוי להיערך ב-13 בינואר 2019. בינתיים, שלשום (ג') הוגשה לשופטת רות רונן בבית המשפט המחוזי בתל-אביב תגובתו של התובע לתשובתה של החברה לבקשת אישור התביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד מתן פריידין ממשרד ולדמן-דוד-זוכוביצקי-פריידין. הנתבעים, המיוצגים על-ידי משרד עורכי הדין ברם, סלוקי ושות', הם חברת אפולו פאוור, צמד מייסדיה - המנכ"ל עודד רוזנברג והסמנכ"ל ערן מימון - וכן הדירקטור ליאור וידר ויו"ר החברה לשעבר, יצחק שרם. באוגוסט האחרון מונה לתפקיד היו"ר האלוף במילואים יום טוב סמיה.

אפולו פאוור נוצרה בעקבות מיזוג בין השלד הבורסאי אור סיטי (שהיה בשליטתה של ענבל אור) לבין חברת סולארפיינט באוקטובר 2017. בעלי המניות העיקריים בה הם האחים ישי וספי מור, שמחזיקים בכ-25% מהחברה באמצעות חברת וסטאר החזקות. החזקותיהם של צמד המייסדים, רוזנברג ומימון, מהוות כ-14% נוספים, ושאר המניות מוחזקות בידי הציבור.

המוצר שפיתחה אפולו פאוור הוא יריעה סולארית שיכולה להתחבר לרשת החשמל הביתית ולהפיק עבורה אנרגיה חשמלית. באפולו מניחים כי בעתיד יוכלו בעלי היריעות הסולאריות למכור לחברת החשמל את התפוקה העודפת של האנרגיה. בהתאם להנחה הזאת, בדצמבר 2017 ביצעה החברה ניסוי בכריית מטבעות דיגיטליים באמצעות המערכת הסולארית שלה. בעקבות הניסוי דיווחה החברה לבורסה ב-18 בדצמבר כי "מערכת הכרייה חוברה דרך האינטרנט לפול (Pool) כרייה של המטבע הווירטואלי את'ריום. מערכת הכרייה עבדה במהלך הניסוי למשך כ-30 דקות באמצעות אנרגיית חשמל שסיפקה לה המערכת הסולארית בלבד (כ-120 וואט) וייצרה כ-18 מגה-האש, אשר נכון למועד הניסוי היה שווה ערך ל-0.000054 את'ריום - שערכם למועד הניסוי היה כ-0.04 דולר".

המטבע שכרייתו נעשתה על-ידי אפולו פאוור הוא את'ר (ETH), המטבע הדיגיטלי של פלטפורמת הבלוקצ'יין את'ריום, שהוא כיום השלישי בשוויו בשוק המטבעות הדיגיטליים. בדצמבר 2017 טיפס מחירו של האת'ר מ-400 דולר לכ-800 דולר, ובינואר האחרון זינק לשווי שיא של 1,390 דולר - אבל מאז צנח מחירו ביותר מ-90%, וכיום הוא נסחר בכ-118 דולר בלבד, לפי נתוני אתר CoinMarketCap.

"נכנסה באישון לילה לתחום הבלוקצ'יין"

ביום שבו התפרסם הדיווח המיידי של אפולו פאוור בדצמבר, חלה תנודה חדה בשער המניה שלה ובמחזור המסחר בה - ובעקבות זאת הוגשה בסוף 2017 הבקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד החברה בגין "הטעיית משקיעים חמורה ובוטה באמצעות דיווח מיידי הכולל פרטים חסרים ומטעים שדווח לבורסה בתל-אביב".

בתשובתה לבקשת התביעה, ביקשה אפולו פאוור מבית המשפט לדחות את התביעה, טענה כי הדיווח שלה היה "שלם, מהימן, ממצה ומדויק" וצירפה חוות-דעת של מומחה למטבעות קריפטוגרפיים המעיד על הצלחת הניסוי.

על-פי מסמך התגובה של התובעים, שהגיע אתמול (ד') לידי "גלובס", "השאלה העומדת להכרעה בתיק זה היא פשוטה: האם הדיווח המיידי של חברת אפולו פאוור מיום 18 בדצמבר 2017 בשעה 9:19 (בטרם פתיחת המסחר) היה דיווח 'נכון, אמין ומדויק', כטענת המשיבים; או שמא מדובר בדיווח מטעה וחסר, שאינו עומד בדרישות הדין, ובראשן החובה לגלות למשקיעים את המידע המהותי - כטענת המבקש".

לדברי התובעים, "המשיבים טוענים בלהט כי הדיווח נושא התובענה היה 'נכון, אמין ומדויק', אך אם כנים דבריהם, מדוע נאלצה החברה לפרסם דיווח מתוקן שבו שונו כל הפרטים המהותיים שדווחו בדיווח הראשון?". לטענתם, "תשובת המשיבים אף פוסחת על שאלה מהותית: כיצד נכנסה חברת אפולו פאוור, באישון ליל, ואף ללא ידיעת בכיריה כביכול, לתחום הבלוקצ'יין, כאשר זמן קצר ביותר לפני כן פרסמה החברה מצגת למשקיעים, שכללה אף את מלוא תחומי הפעילות העתידיים של החברה, אשר לא הזכירה במילה ואף לא ברמז את פעילות החברה בתחום הבלוקצ'יין?"

בהמשך התגובה נכתב כי "דיווח המציין ניסוי שבו בוצעה כריית מטבע מסוג את'ריום, לצד הטענה כי קיימת אפשרות לאגור מטבעות וירטואליים ברמה יומית, ללא ציון כל נתון כמותי, הוא דיווח מטעה וחסר - המוליך את המשקיע הסביר למסקנה ברורה כי הוא יכול לאגור מטבעות את'ריום ברמה יומית". התובעים מוסיפים כי "לא ייפלא, אפוא, כי לאחר גילוי ההטעיה ופרסום נתוני האמת של הניסוי, התחילה ירידה משמעותית בשווי ניירות הערך של החברה".

התובעים טוענים כי "שערי מניית החברה ומחזורי המסחר בה הושפעו בצורה ברורה ביותר מהדיווח המטעה והכוזב שמסרה החברה". לדבריהם, "לאחר הגשת בקשת האישור פנו למשרד עורכי הדין ולדמן-דוד-זוכוביצקי-פריידין משקיעים רבים שרכשו את מניית אפולו פאוור לאחר מסירת הדיווח המיידי ובטרם הדיווח המתקן, אשר לכל אחד ואחד מהם נגרמו נזקים בסכומים של אלפי שקלים, ולחלקם אף נגרמו נזקים בסך של עשרות אלפי שקלים".

כפי שפורסם ב"גלובס" בסוף מאי, אפולו פאוור השיבה על בקשת התביעה הייצוגית כי "בניגוד לנטען בבקשת האישור, הלכה למעשה הדיווח המיידי שבנדון שלם, מהימן, ממצה ומדויק. פרסום הדיווח התבסס על הפעלת שיקול-דעת ענייני ומקצועי של כל הגורמים הרלוונטיים בחברה ויועציה המשפטיים, שביקשו להביא בפני ציבור המשקיעים את מלוא המידע המהותי לעניין".

החברה ביקשה מבית המשפט לדחות את התביעה על הסף.