הסכם שת"פ חדש בין תע"א לבואינג: פוטנציאל לעסקאות במיליארדי שקלים

לפי ההסכם, אם בואינג תמכור לחיל האוויר מטוסים במסגרת תכנית רכש של מיליארדי דולרים, היא תעביר לתע"א עבודות בקבלנות משנה

התעשייה האווירית ובואינג האמריקאית חתמו על מזכר הבנות חדש שעתיד להדק את הקשרים העסקיים ביניהן ולהעמיק את שיתוף בין החברות בתחומי התעופה האזרחית והצבאית.

על פי ההסכם, בואינג תעביר לתע"א תכולות עבודה בהיקף שמוערך במיליארדי שקלים על בסיס של מכירות עתידיות של מערכות מתוצרת בואינג לצה"ל. מדובר במטוסי תדלוק חדישים, מטוסי קרב, מסוקים ועוד.

יישום ההסכם שעליו הודיעה תע"א הערב (ד') מותנה בהחלטה שצפויה להתקבל בקרוב בצה"ל ובמשרד הביטחון על רכש בארה"ב בהיקף כולל של עד כ-10 מיליארד דולר של מערכות חדשות שישמשו את חיל האוויר במהלך העשור הבא. במסגרת החלטה זו, יוכרע בין השאר אם ישראל תרכוש טייסת שלישית של מטוסי חמקן F-35 של היצרנית האמריקאית לוקהיד מרטין או לרכוש גרסה חדשה ומתקדמת של מטוסי F-15 מבואינג. בכל מקרה, מדובר ברכש של כ-25 מטוסי קרב חדשים.

בין השאר, ישראל צפויה להחליט בקרוב על רכש של בין 4 ל-6 מטוסים למשימות של תדלוק אווירי מסוג KC-46 של בואינג. עד לפני מספר חודשים התע"א רצתה להיות זאת שתמכור לחיל האוויר את מטוסי התדלוק, בהתבסס על מטוסים מיושנים שהיא תסב לתצורה זו, ודרשה ממערכת הביטחון לקיים מכרז שבמסגרתו היא תוכל להתחרות על העסקה. הדרישה נדחתה, מה שעורר את זעמם של בכירים בחברה הביטחונית ולביקורת נוקבת מצדם על מדיניות הרכש של משרד הביטחון. הערב, תע"א ציינה בחיוב את משרד הביטחון ומסרה כי הוא סייע בגיבוש הסכם ההבנות עם בואינג.

בלי קשר להסכם ההבנות החדש, בין התע"א לבין בואינג כבר מתקיים שיתוף-פעולה תעשייתי מסביב למספר תכניות ובמרכזן, פיתוח וייצור משותפים של מערכת ההגנה מפני טילים בליסטיים חץ 3. כך, התע"א מייצרת בקבלנות משנה עבור בואינג חלקים לכלי טייס אזרחים: "אנחנו רואים בבואינג שותפה אסטרטגית מזה עשרות שנים", אמר יו"ר התע"א, הראל לוקר. "מזכר ההבנות החדש יחזק ויעמיק עוד יותר את שיתוף-הפעולה הקיים בין שתי החברות בישראל ובעולם".

הראל לוקר / צילום: תמר מצפי
 הראל לוקר / צילום: תמר מצפי

בתוך כך, הערב תע"א פרסמה את הדוחות הכספיים שלה לרבעון השלישי של השנה: המכירות של החברה גדלו ברבעון ב-5% ביחס לרבעון המקביל אשתקד והסתכמו ב-882 מיליון דולר, לצד הפסד נקי של 21 מיליון דולר. צבר ההזמנות של החברה עומד על 13.6 מיליארד דולר.

אלה דוחות כספיים ראשונים שהחברה מפרסמת בניהולו של המנכ"ל החדש, האלוף (במיל') נמרוד שפר שמונה לתפקיד בקיץ האחרון. לדברי שפר "בחודשים שחלפו מאז כניסתי לתפקיד מנכ"ל התע"א, הנהלת החברה שוקדת על השלמת בנייתה של אסטרטגיה עדכנית לפעילותה תוך שבמקביל מתבצעת שורה של שינויים מבניים מהותיים בחברה, ובראשם ההליך לאיחוד של 3 חטיבות ומפעל נוסף לחטיבה אחת. ההליך נמצא בעיצומו והחטיבה תחל לפעול במבנה המאוחד שלה בתחילת 2019".

שפר הוסיף כי "אין ספק שלפני החברה אתגרים רבים לשנים הקרובות - מבית ומחוץ. אנחנו מחויבים כלפי עובדינו, לקוחותינו ושותפינו לעשות את כל שנדרש כדי להבטיח את התאמת התע"א להתמודדות טובה עם האתגרים השונים".