המדינה תפסיק לסבסד חיבור מפעלי תעשייה לגז טבעי

עד כה העניקה המדינה כ-120 מיליון שקל על מענקים לחיבור מפעלים לגז טבעי • למרות ההשקעה הכספית, רק 60 מתוך 170 מפעלים שקיבלו מענק חוברו לגז טבעי • אחת הבעיות המרכזיות בחיבור: חברות חלוקת הגז לא פורסות תשתיות חיבור למפעלים

שרגא ברוש/ צילום: התאחדות התעשייינים
שרגא ברוש/ צילום: התאחדות התעשייינים

המדינה לא תחדש את מענקי ההסבה שהעניקה עד כה למפעלים שביקשו להתחבר לגז טבעי, כך נודע ל"גלובס". מדובר במענקי הסבה שניתנו עד היום על ידי משרד האוצר, משרד הכלכלה ומשרד האנרגיה בגובה של בין 0.65-1.125 מיליון שקל למפעל. המענקים ניתנו במטרה להקל על המפעלים בהוצאות הכבדות הכרוכות בהסבה לגז טבעי ובכך לעודד את חיבורם.

הפער בין המציאות  לשטח
 הפער בין המציאות לשטח

התקציב של המדינה לצורך עידוד חיבור המפעלים לגז טבעי עמד מ-2013 על כ-120 מיליון שקל. נכון להיום, סכום זה נוצל ברובו, אך לא הניב תוצאות רבות בשטח. לפי נתוני משרד האנרגיה, כ-170 מפעלים קיבלו מענקי הסבה, מתוכם רק 60 חוברו לרשת חלוקת הגז. במרבית המקרים הסיבה לכך נעוצה בהיעדר פריסה של רשת החלוקה. לפיכך, המדיניות של חלוקת המענקים הוכיחה את עצמה כלא יעילה, לפחות בשלב הנוכחי, שכן המענקים של עשרות אלפי שקלים יצאו מקופת המדינה אך המפעלים לא חוברו כי לא הונח צינור גז.

במשרד האנרגיה הסבירו היום כי אין כל החלטה חדשה בנושא והוסיפו כי "אם יש עודפים, הם יוקצו לצרכנים הרלוונטיים. המשך הצורך בתמיכה בהסבת מפעלים יידון עם גורמי הממשלה האחרים".

לפי נתוני התאחדות התעשיינים, עד היום חוברו כ-60 מפעלים בלבד מתוך פוטנציאל של כ-500 בשלב ראשון. המעבר לשימוש בגז טבעי היה יכול לחסוך למפעלים כסף רב ולצמצם בצורה ניכרת את זיהום האוויר. היעד הממשלתי לשנת 2018 היה לחבר 120 מפעלים. לתהליך חיבור המפעלים לגז טבעי חשיבות רבה גם ברמה הלאומית - הוא צפוי להוביל להקטנה משמעותית של רמת הפליטות לסביבה ולהוזלה בהוצאות החשמל של מגזר שהוא מצרכני החשמל הגדולים במשק.

600 מיליון שקל לחברות החלוקה

סוגיית העיכוב בחיבור המפעלים לגז טבעי הוגדרה כבעיית 'ביצה ותרנגולת': לחברות החלוקה שנבחרו על ידי המדינה אין תמריץ כלכלי לפרוס את רשת חלוקת הגז והן גם נתקלות בלא מעט קשים ביורוקרטיים מול הרשויות המקומיות, ואילו המפעלים עצמם לא ששים להתחבר עקב עלויות גבוהות של הסבה, העדר תשתית החלוקה ומחירי הגז הנוכחיים.

כדי לנסות לשפר את המצב הנוכחי, משרד האנרגיה בשיתוף עם משרד האוצר החליט לתמרץ את חברות החלוקה כדי להפוך את פריסת התשתית היקרה לכדאית גם כאשר יש מעט לקוחות פוטנציאליים על המקטע. כך, כבר לפני יותר משנה הממשלה אישרה את תוכנית ההאצה לחיבור מפעלים לגז הטבעי. במסגרת התוכנית הוחלט לתת מענקים לחברות החלוקה בהיקף כולל של כ-600 מיליון שקל.

השבוע פרסם משרד האנרגיה כי נבחרו המקטעים הזוכים להם תינתן קדימות בפריסת רשת החלוקה וכל אחת משש חברות החלוקה - גז טבעי דרום, סופר אנ. ג'י, מרימון גז טבעי, נגב גז טבעי, רתם גז טבעי, סופר אנ.ג'י. חדרה - תקבל מענק בסך עשרות מיליוני שקלים כדי לקדם הקמה של כ-25 מקטעים באורך כולל של כ-227 ק"מ, מבאר שבע ועד חיפה.

מקבלי ההחלטות סבורים כי הדרך הנכונה לקדם את נושא של חיבור המפעלים לגז טבעי הוא דרך האצת פריסת הרשת, ולא על ידי מתן המענקים למפעלים עצמם. עם זאת, נציין שכלל לא בטוח שגובה המענקים אותם יקבלו חברות החלוקה במסגרת התוכנית יצליח לקדם את הנושא - מדובר במענקים נמוכים ביחס להוצאות החברות וכן מדובר בתהליכים ביורוקרטיים ממושכים שאותם צריכות לעבור חברות החלוקה מול הרשויות המקומיות בעת פריסת רשת החלוקה.

לדברי גורם במשרד האוצר, "המדינה צריכה לסייע במימון רשת החלוקה, אך לא לממן הכל. אחרת זה כבר מודל קבלני כמו הקמת כבישים, ובגדול - זה לא המודל של חברות החלוקה".

חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO, יועץ לחברות במשק האנרגיה אמר היום ל"גלובס": "קיימת כדאיות כלכלית למפעלים להסבה לגז, אולם במקביל לבעיות היעדר תשתית יש בעיה של תהליך ביורוקרטי ארוך ומסורבל לאישור הליכי ההסבה. מבחינה כלכלית, המענקים למפעלים נועדו בעיקר לפצות על העלות העודפת של הנטל הביורוקרטי הזה. לכן, תנאי לבחינה של ויתור עתידי על המענקים חייב להיות מסלול אישור 'ירוק' ומהיר של ההסבות לגז והקלת הנטל הרגולטורי".

הרצוג המשיך ואמר כי "לפי הערכות של BDO, ההפסד למשק הלאומי בגלל אי-חיבור המפעלים לגז הינו כ-1.6 מיליארד שקלים לשנה, כתוצאה מפגיעה כלכלית וסביבתית. המדיניות הקיימת של מענקי השקעות להאצת הפריסה ולחיבור הפריפריה לרשת חלוקת הגז הלאומית היא מדיניות נכונה, אולם צריך להאיץ את הקצב. אין היגיון שהממשלה אישרה כבר לפני שנה ויותר תקציבים של מאות מיליוני שקלים לחיבור המפעלים לגז, אך הם לא מועברים לחברות החלוקה להשקעות בגלל תהליכים ביורוקרטיים ארוכים".

"הצטרפות התעשיינים תואט"

אם אכן יוחלט לא לחדש את מענקי ההסבה למפעלים, הדבר צפוי לעורר תגובות קשות בקרב התעשיינים. מנהל אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים, נתנאל היימן אמר כי "ירידת מחירי הנפט האחרונה גורמת למשך החזר השקעה ארוך באופן יחסי למפעלים המעוניינים בהסבה לגז טבעי. לכן, אם לא יחודשו המענקים להסבה לגז טבעי צפויה האטה בקצב החתימה של מפעלים נוספים על הסכמי החלוקה".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "אנו סבורים כי החסם המשמעותי לחיבור מפעלים לגז טבעי כיום הוא התשתית - הנחת רשת החלוקה. לכן משרדי האוצר והאנרגיה מפעילים החל מהשנה תוכנית האצה בהיקף של מאות מליוני שקלים ותכליתה להביא לפריסת מאות קילומטרים של רשת חלוקת גז טבעי.

"כיום, מפעלים רבים כבר נהנו ממענקי הסבה אך עשרות מהם לא מתחברים בשל היעדר תשתית, ולכן יש לבחון אם יש טעם להמשיך לתקצב תוכנית שלא מביאה לחיבור מפעלים".