אין מקלט למשקיעים ב-2018: המניות, האג"ח והסחורות בירידה

שוקי ההון צפויים לרשום את אחת השנים הגרועות שלהם: הנתונים מראים שגם המניות וגם האג"ח בעולם עלולים לסיים את השנה בצבע אדום, לראשונה זה רבע מאה • מדדי המניות העיקריים בארה"ב, אירופה, סין ודרום קוריאה איבדו 10% ויותר משיאיהם • מקלטי מבטחים כמו אג"ח ממשל אמריקאית והזהב עלו אמנם, אך עדיין נמוכים בהשוואה לתחילת 2018

נפילות בוול סטריט / צילום: רויטורס - Brendan McDermid
נפילות בוול סטריט / צילום: רויטורס - Brendan McDermid

מניות, אג"ח וסחורות (קומודיטיז) מנחושת עד נפט גולמי ויוטה, רושמות ירידה מתואמת נדירה, ושוקי ההון צפויים לרשום את אחת השנים הגרועות שלהם על רקע חוסר נחת גובר בוול סטריט.

תחת לחץ
 תחת לחץ

הנתונים מראים שגם המניות וגם האג"ח בעולם עלולים לסיים את השנה בצבע אדום, לראשונה זה רבע מאה לפחות, לפי חברת בלקרוק (BLK).

מדדי המניות העיקריים בארה"ב, אירופה, סין ודרום קוריאה איבדו כולם 10% ויותר מהשיאים האחרונים שלהם. צניחת הנפט הגולמי העבירה אותו לטריטוריה דובית (נפילה של מעל 20% מהשיא האחרון), מטבעות השווקים המתעוררים מאבדים גובה מול הדולר, ומחיר הביטקוין - שנהנה מגאות מטאורית בשנה שעברה - קרס אל מתחת ל-4,000 דולר בשבוע שעבר, לראשונה מאז אוקטובר 2017.

מקלטי מבטחים כמו אג"ח האוצר האמריקאי והזהב עלו בסתיו הנוכחי, כאשר המניות והסחורות התעשייתיות נחלשו ברבעון הרביעי. אבל גם האג"ח והזהב עדיין נמוכים בהשוואה לתחילת השנה, במה שמשקף צמיחה כלכלית סולידית בארה"ב ומדיניות הדוקה יותר של הפדרל ריזרב, שמעלה את שערי הריבית מרמות השפל שלהם אחרי המשבר הפיננסי.

90% מ-70 סוגי הנכסים שאחריהם עוקב דויטשה בנק רשמו תשואות כוללות שליליות במונחי דולר מתחילת השנה עד מחצית נובמבר. השיא קודם היה בשנת 1920, כאשר 84% מ-37 סוגי נכסים היו שליליים. בשנה עברה רק 1% מהנכסים הניבו תשואה שלילית.

הנסיגה הרחבה בשווקים מציבה את מנהלי הקרנות בחיפושים היכן להחנות את כספן. עם סימני האטה בצמיחה העולמית, וציפייה להידוק נוסף של המדיניות המוניטרית, מעטים מוכנים להיכנס להימורים גדולים כדי לעמוד ביעדי תשואה למשקיעים. הכישלון הסימולטני של כל כך הרבה אסטרטגיות השקעה נתפס על ידי כמה מומחים כאות אזהרה מפני מה שעלול לקרות אחרי שנים של תשואות מעל הממוצע.

"זו שנה קשה", אמר אד קון, אסטרטג ההשקעות הראשי של חברת ניהול הנכסים QMA, שממשיך להעדיף מניות על פני אג"ח. "לכל המשקיעים יש יעדים שאי אפשר להשיג עם תשואות שליליות".

ניעור, ו"התאמה מחדש של ציפיות"

רק משקיעים מעטים מאמינים שמיתון כלכלי, בייחוד בארה"ב, נמצא מעבר לפינה. אבל האיתנות של כלכלת ארה"ב אפשרה לפדרל ריזרב להמשיך להתרחק ממשטר של שערי ריבית מדוכאים ושל קניית האג"ח שאומץ בעקבות המשבר הפיננסי. כך נשחקה הפרמיה שהמשקיעים קיבלו על נכסי סיכון, ושווקים רבים חשו את הלחץ עליהם.

מנהל קרן הגידור פייר אנדורן, אשר מוקדם יותר השנה הימר שהנפט יכול להגיע ל-100 דולר לחבית, ספג את ההפסד החודשי הגדול ביותר של קרן הסחורות שלו, בהיקף מיליארד דולר, באוקטובר. גם קרנות שבנו החזקות גדולות בחברות טכנולוגיה צומחות, נעקצו על ידי נסיגות חדות במניות הללו. 26 קרנות מימשו את כל ההחזקות שלהן בפייסבוק ברבעון השלישי, לפי ניתוח של גולדמן זאקס. ביניהן הייתה קרן Third Point של המיליארדר דניאל לב, שמכרה 4 מיליון מניות, בנימוק של "רבעון מאכזב מאוד לפייסבוק".

יש שטוענים כי המעידות של השוק ב-2018 לא היו רק דבר גרוע. ירידת המניות, האג"ח והסחורות שעלו כולן בשנה שעברה משקפת לדברי כמה משקיעים התאמה מחדש - בריאה, גם אם כואבת - של ציפיות.

"השנה הזו ניערה החוצה כמה מצבים שלא מתאימים לכלכלה", אמר ג'ייסון פרייד, מנהל ההשקעות ללקוחות פרטיים בחברת Glenmede Trust, אחרי שהשווקים ברחבי העולם רשמו בשנה שעברה שיאים, בזכות צמיחה עולמית סינכרונית, אבל גם בשל גאות באופטימיות של המשקיעים. "היה צורך להוציא קצת אוויר מהמערכת", הוא מסביר.

פרייד, כמו רבים אחרים, מהמר על כך שהשוק השורי במניות בארה"ב יימשך עד שהצמיחה הכלכלית תהפוך להאטה. הנתונים הכלכליים היו מעורבים לאחרונה, כאשר שוקי הדיור והרכב במיוחד הראו סימני מתח, אבל התמונה הכוללת עדיין נראית סולידית, לדבריו.

נזהרים מענקיות הטכנולוגיה

אבל גם אלו שמהמרים על המשך עלייה במניות, צנועה יותר אמנם, אומרים שהגישה שלהם זהירה יותר כאשר השוק השורי מזדקן.

בשנה שעברה, Glenmede התחילה לצמצם חשיפה לכמה מחברות הטכנולוגיה מהירות הצמיחה, בהערכה שביצועי היתר שלהן ביחס לשוק הרחב יתפוגגו.

"המשוב שקיבלנו היה נורא ואיום", אמר פרייד. הוא נזכר במצגות שהוא העביר ללקוחות, שתהו למה החברה נסוגה ממניות שעלו ביותר מ-50% בשנה שעברה. את ההחלטה הזו קל יותר להצדיק היום, כאשר להיטים רבים כמו פייסבוק, אפל ונטפליקס צונחים, הוא אמר.

חברות אחרות ייעצו למשקיעים שלהן להישאר מושקעים במניות הללו, אך לנקוט קו הגנתי יותר.

שלוחת ניהול ההון של קבוצת UBS קוראת ללקוחותיה האמידים להמשיך ולהחזיק בהימורים על 500 P&S, אבל בכמה הסתייגויות. היא מציעה להם, למשל, לקנות אופציות put - שמאפשרות להרוויח כאשר נכס הבסיס יורד - כדי לגדר מפני ירידות נוספות בשוק המניות.

"אנחנו אופטימיים בזהירות", אמר ג'רי לוקאס, אסטרטג בכיר ב-UBS גלובל ניהול הון. "משתלם להיות כעת שמרניים קצת יותר, ולבצע כמה גידורים כדי להפחית את הסיכון".

"לא הייתה הרגשה של שנה רעה, אבל במבט לאחור, זו הייתה שנה רעה למדי", אמר תומאס פולונק, ראש יחידת הפתרונות הרב-נכסיים באסיה-פסיפיק בחברת טי. רואו פרייס בהונג קונג. "ו-2019 לא נראית שנה טובה יותר", הוא חוזה.