לוקחים את הזמן: למה עדיין לא פורסם מכרז להפקת האירוויזיון?

האירוויזיון צפוי להתקיים בחודש מאי הקרוב, אבל עד למועד זה עדיין לא יצא מכרז להפקתו • ל"גלובס" נודע כי מועצת תאגיד השידור הביעה דאגה מהמצב • לפי ההערכות, כ-30 מיליון שקל יושקעו באירועים במהלך תקופת התחרות

נטע ברזילי זוכה באירוויזיון / צילום: רויטרס
נטע ברזילי זוכה באירוויזיון / צילום: רויטרס

אירוויזיון הוא אירוע מסובך להפקה בכל קנה-מידה, אך כשמי שמפיק אותו הוא גוף ציבורי, הדברים מסתבכים עוד יותר - כך עולה מפרוטוקול ישיבת חברי מועצת תאגיד השידור מאמצע נובמבר, שהגיע לידי "גלובס", ובו "המועצה מביעה דאגה מהמצב הנתון בנושא המכרזים לאירוויזיון". הסיבה לכך היא שבזמן הדיון ונכון לרגע זה עדיין לא פורסם מכרז לחברת ההפקה שתפיק את האירוע.

ההפקה של האירוויזיון פועלת בשני מישורים: חברה שמפיקה את השידור הטלוויזיוני וחברה שמפיקה את כל מה שקשור ברצפת האירוע. בשוק ההפקות כבר החלו חברות משני התחומים לחבור זו לזו כדי להתמודד ביחד במכרז, כשזה יצא. עם זאת, כאמור, מכרז כזה עדיין לא התפרסם, ונראה כי הוא צפוי לצאת רק לקראת סוף החודש. בהנחה שלצורך השתתפות במכרז צריך יהיה לתת לחברות מספיק זמן כדי להיערך ואז לשקול את ההצעות, ברור כבר כעת כי זהות חברות ההפקה ייקבע בשלב מאוחר מאוד - לכל הפחות 5 חודשים לפני האירוויזיון עצמו.

נדגיש כי תאגיד השידור, בשל היותו רשות ציבורית, מחויב בקיום מכרזים. כדי לפשט את התהליך מונתה ועדת הסרת חסמים - צוות של 3 חברות מועצה שאמור לטפל באישורים שנדרשים על-ידי המועצה לצורך קיום האירוויזיון, מבלי שיידרש לכנס את המועצה. בצוות חברות דלית שטאובר, רו"ח אורלי גרטי-סרוסי ואורנה דויטש.

יחידה נפרדת להפקת האירוע 

הפקת האירוויזיון לא מתבצעת על-ידי מחלקות התאגיד עצמן, אלא באמצעות יחידה נפרדת שהוקמה אד-הוק לשם כך, שלהובלתה גויסו דמויות מוכרות ומנוסות מהתחום. כך, כמפיקה ראשית מונתה זיווית דוידוביץ, לשעבר סמנכ"ל תוכן והפקה בערוץ עשר, שהיא בעלת ניסיון רב-שנים בהפקות במגוון תחומים, לרבות שידורים חיים, שידורי ספורט וגמרים של תוכניות ריאליטי. לתפקיד העורך הראשי מונה יובל כהן, שעמד מאחורי פיתוח, עריכה ובימוי של מגוון הפקות טלוויזיה ושידורים חיים.

נזכיר כי תקציב האירוויזיון אושר סופית רק בימים האחרונים, למרות התנגדותו של מנכ"ל התאגיד, אלדד קובלנץ, שהמליץ שלא לקבל את המתווה לפיו הממשלה תעניק לתאגיד הלוואה של 70 מיליון שקל שתתפרס על-פני 15 שנה. במקור אמור היה תקציב האירוויזיון לעמוד על 150 מיליון שקל, אך בהפקה יצטרכו להסתפק כעת בסכום נמוך יותר - כ-120 מיליון שקל בלבד. 

כפר אירוויזיון עם הופעות ומתחמי אוכל

האירוויזיון הוא אמנם אירוע טלוויזיוני, אך בכל העולם מתרחשים בתקופתו במקביל גם אירועים בעיר המארחת. כמו בכל העולם, גם בתל-אביב מתעתדים להשתמש בו כמנוף תדמיתי שימשוך תיירים, לא רק בזמן התחרות עצמה אלא גם בשנים שלאחריה. האירוויזיון אמור להיות סוג של קמפיין לעיר והזדמנות להציג את יתרונותיה, ולכן עיריית תל-אביב מתכוונת להשקיע בכך מיליוני שקלים - כאשר לפי ההערכות כ-30 מיליון שקל יושקעו בארגון פעילויות התומכות באירוע.

בעירייה דווקא נערכו מבעוד מועד ופרסמו מכרז לבחירת חברת הפקה שתקים את "כפר האירוויזיון". מדובר במתחם פעילויות שאמור לקום בגן צ'ארלס קלור, שיכלול מסכי ענק לשידור האירוויזיון, במות עם הופעות של אמנים מהארץ ומחו"ל, מתחמי קריוקי, מתחמי אוכל ופעילויות נוספות שמטרתן להפוך את האירוע להפנינג שמושך קהל.

בנוסף צפוי לקום מתחם לינה בפארק הירקון, שאמור לתת פתרון לינה זול לכ-20 אלף התיירים שצפויים להגיע לישראל לרגל האירוע. לאור הביקוש הצפוי, מלונות ובעלי דירות נופש מיהרו להקפיץ את המחירים באלפי שקלים, כך שהמתחם יכול להוות פתרון לכאלה שאינם מעוניינים לשלם את המחירים וגם לפתור את בעיות התפוסה. 

גידי שמרלינג, ראש מינהל דוברות והסברה בעיריית תל-אביב, מסר כי "המטרה האסטרטגית היא לנצל את האירוע לחשיפה של פניה היפות של מדינת ישראל ושל העיר. לאירוע יגיעו מעל אלף עיתונאים וקרוב ל-20 אלף תייירים, שייחשפו לעיר ללא הפסקה בעשרות אירועים שיתקיימו ברחבי העיר לאורך היום והלילה". 

מתאגיד השידור "כאן" נמסר: "כגוף ציבורי אנו מחויבים בהליכים תקינים, משמע - פרוצדורות סדורות שלעתים לוקחות זמן. הפקת האירוויזיון כרוכה בעשרות מכרזים מורכבים. מכרז ההפקה נמצא בשלבים סופיים ויפורסם בימים הקרובים".