העמדתם את הרכב כבטוחה להלוואה? בסין המלווים יעקבו אחריו בחשאי כדי לוודא ששילמתם

המלווים בגיבוי רכב מתקינים אביזרי התחקות במכוניות, מאחורי הפגושים או מתחת למושבים כדי למנוע את הסרתם ע"י הלווים • אם הלווה לא פורע את ההלוואה, המלווים פועלים במהירות כדי לתפוס את רכבו, לעתים באישון לילה

רכבים בסין / שאטרסטוק
רכבים בסין / שאטרסטוק

תכירו את הסוג החדש של הלוואות האינטרנט: המלווה יכול להתחקות אחרי כלי הרכב של הלווה, ולעקל אותו אם הוא לא פורע את ההלוואה.

תעשיית הלוואות ה-peer-to-peer (שמתווכת בין מלווים ללווים קטנים) הגדולה בסין בנתה עסק שמתבסס על בעלות על רכב. על אף שבייג'ין הגבילה את פעילותם של מאות מלווים באינטרנט, אחרים מנסים להתרחב על ידי מתן מזומנים לטווח קצר למאות אלפי אנשים שמעמידים את כלי הרכב שלהם כביטחונות להלוואות האינטרנט.

המלווים בגיבוי רכב, שגובים ריביות שנתיות גבוהות של עד 36%, מתקינים אביזרי התחקות במכוניות, מאחורי הפגושים או מתחת למושבים כדי למנוע את הסרתם על ידי הלווים. אם הלווה לא פורע את ההלוואה, המלווים פועלים במהירות כדי לתפוס את רכבו, לעתים באישון לילה.

ההיקף המדויק של השוק הזה אינו ידוע. Weidai, חברה שפירוש שמה הוא "מיקרו הלוואה" והיא רשומה למסחר בניו-יורק ומגדירה את עצמה כחברת ההלוואות בגיבוי רכב הגדולה בסין, העמידה הלוואות כאלה בהיקף 80.2 מיליארד יואן (115 מיליארד דולר) ב-2017, ולדבריה זהו בערך שליש מהיקף השוק הרלוונטי.

הלוואות האינטרנט צומחות בסין בשנים האחרונות, בזכות ההתקדמות בטכנולוגיה הפיננסית שהקלה על אנשים להשקיע וללוות כספים באמצעות הטלפונים הניידים שלהם.

אבל הבום הזה הוביל גם לפרקטיקות רופפות של מתן הלוואות והונאות. יש עלייה בחדלות הפירעון של הלוואות כאלה, ובשנה האחרונה התהדק הפיקוח הרגולטורי עליהן.

הרשויות בסין מחייבות רישום קפדני יותר ורישוי של המלווים, שנאסר עליהם לגבות ריביות גבוהות מדי. גם המשטרה המקומית מטפלת במלווים שנוקטים אלימות כדי לאלץ את הלווים לשלם.

סך מאזן ההלוואות הפרטיות העומדות הללו באינטרנט בסין עלה לשיא 1.3 טריליון יואן (188 מיליארד דולר) במאי, לפני שירד ל-83 מיליארד יואן באוקטובר, לפי ספקית הנתונים Wind Information. מאות פלטפורמות, כולל כאלו של מלווים בגיבוי רכב, נסגרו, ואחרות הורידו את היקפי פעילותן בחודשים האחרונים.

כל המגזר הזה מתכווץ כעת, אבל כשאתרים חדשים או מחודשים מקבלים את הרישיון שלהם לפעול, ההתרחבות אמורה להימשך, אמר ז'נג ישייה, חוקר בכיר בספקית נתוני ההלוואות המקוונות Wangdaizhijia.

הגידול במתן הלוואות בגיבוי כלי רכב כביטחונות נבע מהגידול במכירות רכב בכלל בסין בשנים האחרונות. דוח של חברת הייעוץ אוליבר וויימן שמצוטט על ידי וויידיי מעריך את היקף ההלוואות הללו ב-223 מיליארד יואן (32 מיליארד דולר) ב-2017, עלייה חדה בהשוואה לכמה שנים אחורנית.

מלווים מקוונים טוענים שהלוואות בגיבוי רכב נוטות להיות בטוחות יותר, מפני שבעלי כלי רכב בסין הם אנשים אמידים יותר מהלווה הממוצע. זה מנוגד למצב בארה"ב, שם הלוואות נגד שעבוד הרכב נלקחו בדרך כלל על ידי אנשים במצב כספי קשה, ויכולות להיות בריבית שנתית תלת-ספרתית.

כמה מלווים גובים עמלות תיק הלוואה גבוהות מאוד, וכמה לווים שפיגרו בתשלומיהם דיווחו שגובי החוב הטרידו את בני משפחתם ואת חבריהם.

בחלקים אחרים במגזר הזה מתנהל משחק של חתול ועכבר, כאשר הלווים מנסים להילחם חזרה במלווים שרוצים לעקל את כלי הרכב שלהם. כמה אתרי אינטרנט מראים למשתמשים איך לאתר מכשירי GPS שהמלווים החביאו במכוניות שלהם.