הדיווח על מקורות המימון לרכישת דירה: כל מה שצריך לדעת

החל מינואר: רוכשי דירות יידרשו לדווח על המקורות הכספיים • על מי יחול החוק, מה יקרה למי שלא ידווח, ומה קורה כשמשלמים במזומן לשיפוצניק? "גלובס" עושה סדר

מאיפה הכסף לדירה? בקרוב תצטרכו לדווח / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קריאייטיב
מאיפה הכסף לדירה? בקרוב תצטרכו לדווח / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קריאייטיב

רשות המסים מטילה חובת דיווח על אופן המימון בעסקאות נדל"ן: במסגרת החוק לצמצום השימוש בכסף מזומן שאושר במסגרת חוק ההסדרים ל-2019, החל מ-1 בינואר 2019 ייכנסו לתוקף מספר מגבלות, כגון איסור על ביצוע עסקאות מכל סוג שהוא במזומן בסכום של למעלה מ-11 אלף שקל. החוק קובע גם כי כל עסקת מקרקעין, לרבות דירות מגורים, מחויבת בדיווח על אופן המימון של העסקה - האם במזומן, בכרטיס אשראי וכדומה. הדיווח צריך להיות מגובה במסמכים.

כתוצאה מהדיווח יכולה רשות המסים לקבל החלטה לבקש פירוט לגבי המקורות הכספיים לעסקה ולבקש אסמכתאות המוכיחות את אמת הדיווח. כלומר, ניתן לשלם עד 10% ממחיר העסקה במזומן, אך לא יותר מ-11 אלף שקל.

מטרת החוק היא להביא גם לצמצום ההון השחור, מה שיסייע במאבק בהעלמות מס והלבנת הון. זאת בהמשך לממצאי ועדת לוקר בנושא. המגבלות חלות כבר מספר שנים על תושבי חוץ המשקיעים בישראל, עליהם חלה חובה לדווח מהם המקורות הכספיים להשקעותיהם ולהכנסות הכספיות בארץ, זאת במטרה להילחם בהלבנות הון שמקורן מעבר לים. כעת יחולו המגבלות גם על יתר האזרחים במדינה.

שאלות ותשובות

אם אני קונה דירה ראשונה, החוק חל עליי?

כן. החובה חלה על כל רוכש מקרקעין - בין אם מדובר בדירה ראשונה ובין אם בדירה שלישית או יותר. החוק חל גם על רוכשי מגרש, חנות, משרד וכו' ובכל סכום.

אם אני חותם על הסכם לרכישת דירה, ואני בוחן מקורות מימון לסכום הסופי שאני עדיין לא יודע מהו - כיצד אוכל לדווח עליו ותוך כמה זמן?

ברשות המסים מודעים לכך שלא תמיד כל המימון של העסקה ברור במועד חתימת החוזה, ולכן יאפשרו לדווח על אופן המימון של העסקה בצורה מקוונת במערכת אינטרנטית שתוקם לצורך זה, בתוך חצי שנה מיום החתימה.

מה יקרה אם לא אדווח?

רשות המסים תטיל קנסות בגין אי-דיווח, וגם לא תיתן אישור לרישום של הנכס בטאבו על-שם הקונה במסגרת העסקה.

מי שלא ידווח מ-1 בינואר ייקנס?

רשות המסים תאפשר מספר חודשי הסתגלות לחוק החדש, שאחריהם מי שלא ידווח על המקורות כספיים יוטלו עליו קנסות.

אם אני משפץ את הדירה שקניתי ומשלם במזומן לשיפוצניק?

החל מינואר לא ניתן יהיה לשלם על שירותים כמו שיפוצים במזומן. על כל דיווח של הוצאה בגין שיפוצים, למשל, יידרש המדווח להראות אסמכתאות לגבי אופן העברת הכספים לצורך עבודות השיפוצים. אם לא יועברו אסמכתאות, משמעות הדבר ששולם כסף מזומן, והדבר ייחשב עבירה.

אם במסגרת העסקה חתמתי על זיכרון דברים ושילמתי 10,000 שקל במזומן?

אין צורך בדיווח על סכום נמוך מ-11 אלף שקל במזומן. 

היכן צפויים קשיים ביישום החוק?

בעיקר במגזרים שבהם ישנו שימוש תכוף בכסף מזומן, שעל חלקו לא קיימות אסמכתאות, כמו במגזר הערבי, ולדבר יש גם השפעה על נושא רישום הנכסים בטאבו במגזר זה. במגזר החרדי שבסביבתו נהוג לרכוש דירה באמצעות גמ"חים, הוחלט להחריג מהחוק את הגמ"חים למשך שנתיים, במהלכן אמורה ועדת כספים להסדיר רגולציה שתחול על הגמ"חים.