חגיגה סתווית: מסלול פריחה ועופות מים בנחל תנינים

מהכניסה למסלול מוביל שביל לאורך גדת אגם קטן לעבר הסכר הקדום, שנועד לאגום את מי נחל תנינים ונחל עדה, להעלות את מפלסם ולאפשר את הזרמתם באמה לקיסריה • את מפל המים שנוצר עם הקמת הסכר ניצלו מימי קדם לשם טחינת קמח

בימים אלו ממש עולה וצומח מבין סלעי הכורכר של צפון השרון הנרקיס הסתווי (ובשמו האחר נרקיס אפיל), הנבדל מאחיו הגדול, הפורח באמצע החורף. בניגוד לנרקיס המצוי, על כל שרביט תפרחת יש פרח או שניים בלבד. עלי הכותרת של הפרח ארוכים יותר ומסולסלים מעט בקצותיהם. הריח חלש יותר והליבה הצהובה קטנה.

ריכוזיו הגדולים ביותר של הפרח, הנמצא בסכנת הכחדה, נמצאים סביב מעגן מיכאל וג'סר א-זרקא. אפשר לפגוש בנרקיס כבר בשולי מגרש החניה של הגן הלאומי נחל תנינים ואפשר גם בהמשך, בחלקים הסלעיים של המסלול בתוך הגן הלאומי.

מהכניסה מוביל שביל לאורך גדת אגם קטן לעבר הסכר הקדום, שנועד לאגום את מי נחל תנינים ונחל עדה, להעלות את מפלסם ולאפשר את הזרמתם באמה לקיסריה. את מפל המים שנוצר עם הקמת הסכר ניצלו מימי קדם לשם טחינת קמח. באזור מדרום לסכר, ששימש בין השאר כמחצבה, פורחים נרקיסים וסתווניות רבים.

כשחוצים את הסכר אל עברו הצפוני מגיעים אל המשכו של רכס הכורכר, שגם בו פורחים הנרקיסים. כאן פונה השביל שמאלה ולמטה, לעבר טחנות קמח משוחזרות. השביל נמשך לאורך גדת הנחל ומתפתל בסבך הצמחייה, חולף מעל ערוץ הנחל בגשרוני עץ ובסופו של דבר חוזר לחניה. בעונה זו חונים באזור עופות נודדים רבים, בעיקר עופות מים, שמוסיפים לא מעט לחגיגה.

פרטים

בעונה מומלצת: כל השנה

התאמה: לכל המשפחה

קושי מסלול: קל

אורך מסלול: קילומטר וחצי

משך מסלול: כשעתיים

מפה: מפת סימון שבילים מס' 4 "הכרמל" (מהדורה מעודכנת: 2014)

הגעה מהמרכז: נוסעים בכביש החוף עד מחלף קיסריה. במחלף פונים ימינה לכביש החוף הישן ונוסעים בו עד הפנייה לבית חנניה ולג'סר א-זרקא (בכביש 6531). לפני הכניסה לכפר פונים ימינה, בעקבות השילוט לנחל תנינים. חולפים על הגשר ופונים ימינה לחניון.

נחל תנינים הוא גן לאומי. הכניסה אליו כרוכה בתשלום וכפופה לשעות הפתיחה ולנוהלי רשות שמורות הטבע והגנים.