טראמפ: למה אנחנו בכלל נשארים במזה"ת? בגלל ישראל

בראיון ל"וושינגטון פוסט" אמר נשיא ארה"ב: "הנפט הולך ונעשה סיבה פחות משמעותית להישאר באזור; אנחנו מייצרים יותר נפט מאי-פעם" • "פדרל ריזרב הוא בעיה הרבה יותר גדולה מסין" • "האינסטינקטים שלי אומרים לי יותר ממה שהמוח של מישהו אחר יכול לומר לי"

דונלד טראמפ / רויטרס
דונלד טראמפ / רויטרס

בהתבטאות נדירה, אולי הראשונה ב-22 חודשי נשיאותו, העלה דונלד טראמפ אפשרות שארה"ב תוציא את כל כוחותיה מהמזה"ת מפני ששוב אין היא זקוקה לנפט מסעודיה. לדבריו, ישראל היא אולי הסיבה היחידה להמשך הנוכחות הצבאית האמריקאית באזור. הוא דיבר בראיון ל"וושינגטון פוסט".

בתשובה על שאלה האם ארה"ב צריכה לנקוט צעדי עונשין נגד סעודיה בגין רציחת העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י, אמר טראמפ: "זה אזור קשוח ומסוכן של העולם. אבל (הסעודים) הם בעלי ברית גדולים שלנו. בלעדיהם, היו לישראל הרבה יותר בעיות. אנחנו צריכים משקל נגד לאיראן. אני מכיר היטב את יורש העצר (מוחמד בן סלמאן). ואגב, מעולם לא עשיתי עסקים עימם... מישהו אמר פעם אולי (הסעודים) משקיעים אצל טראמפ. התשובה היא לא... אבל אני מרגיש, שחשוב מאוד לקיים את היחסים (עם סעודיה). חשוב מאוד שהיא תהיה בעלת ברית שלנו אם אנו רוצים בכלל להישאר באזור.

"אך האם אנו רוצים להישאר בחלק זה של העולם? אחת הסיבות להישאר שם היא ישראל. הנפט הולך ונעשה סיבה פחות משמעותית להישאר באזור כי אנו מייצרים עתה יותר נפט מכפי שייצרנו אי-פעם. לפתע אנו מגיעים למצב שבו אנו לא צריכים להישאר יותר באזור".

אך בחלק אחר של הראיון הדגיש טראמפ את החשיבות שהוא מייחס לנפט הסעודי: "סעודיה היא בעלת ברית חשובה מאוד. זו בעלת ברית עם כמויות אדירות של נפט, וכמויות אלה יכולות להעלות את המחירים בשוק הנפט או להורידם, ואני רוצה שהמחירים יישארו נמוכים. זו בעלת ברית שמשקיעה מיליארדים על מיליארדים בארצנו. הם יכולים להשקיע בנקל 11 מיליארד דולר. 450 מיליארד לאורך זמן. 110 מיליארד דולר ברכש צבאי..." (בהערה נלווית מציין בודק העובדות של ה"פוסט" שאלו מספרים מצוצים מהאצבע).

"... ובכן האם יורש העצר עשה זאת (הורה לרצוח את חאשוקג'י)"? - שאל טראמפ. "כפי שאמרתי, אולי כן ואולי לא, אבל בינתיים סעודיה מוציאה מיליארדים בארה"ב, ואני רוצה שהם יוציאו את הכסף הזה אצלנו, לא בסין או ברוסיה".

האם אתה חושש ממיתון? - נשאל טראמפ.

"לא, מפני שאני עוסק בהסכמי סחר", השיב הנשיא. "(אך) אני חולק על פדרל ריזרב. אני מדבר בגלוי על כך. אני חושב שה'פד' הוא בעיה הרבה יותר גדולה מסין".

למעשה, טראמפ האשים בראיון את הבנק המרכזי באחריות להחלטת ג'נרל מוטורס לסגור כמה מפעלים בארה"ב ובקנדה ובירידות שנרשמו באחרונה בשוק המניות. "אני עושה עסקות, וה'פד' לא באים לקראתי. הם שוגים. יש לי אינסטינקטים והאינסטינקטים האלה אומרים לי יותר ממה שהמוח של מישהו אחר יכול לומר לי".

"עד עתה, אין בי אפילו טיפה אחת של שביעות-רצון ממינויו של ג'יי (פאואל) ליו"ר ה'פד'", הוסיף הנשיא. "אפילו לא טיפה אחת. ואני לא מאשים אף אחד. אני רק אומר שה'פד' ירדו לגמרי מהפסים עם כל מה שהם עושים".

טראמפ מתח ביקורת על התנהלות רוסיה במשבר עם אוקראינה והחלטתה להשתלט על שלוש ספינות אוקראיניות ולשבות את הצוותים. "אני לא אוהב את התוקפנות הזו", אמר טראמפ. "אני לא מעוניין בתוקפנות הזו. ודרך אגב, גם אירופה לא צריכה לאהוב את התוקפנות הזו, וגם גרמניה לא". לדבריו, הוא ממתין לדוח מלא על המשבר ואמר כי ייתכן שכלל לא ייפגש עם ולדימיר פוטין בפסגת 20-G בארגנטינה.

ונשיא ארה"ב התייחס בביטול לדוח של סוכנויות ממשלו על הנזקים הכלכליים האדירים שייגרמו בגין התחממות כדור-הארץ. לדבריו, הוא "אינו רואה" שהתחממות כדור-הארץ נובעת מפעולות המין האנושי. "אחת מהבעיות היא שאנשים רבים כמוני, עם רמות גבוהות מאוד של אינטליגנציה, הם לא בהכרח מאמינים. אתה מסתכל על האוויר והמים והם נקיים כפי שלא היו אי-פעם".