נעילה חיובית בארה"ב: נאסד"ק זינק בכ-3%, דאו ג'ונס עלה ב-2.5%

מדובר בעלייה הימיות החדה ביותר בדאו ג'ונס בשמונת החודשים האחרונים • S&P 500 עלה ב-2.3% • הנפט נפל בכ-2% • פאואל משתמש בטון רך כדי לתאר את סביבת הריבית כשאמר כי היא נמצאת מתחת "לסביבה הטבעית" • הפרשנות בשוק: האטה בקצב העלאות הריבית

שיאים נשברים בוול סטריט / צילום: Reuters, Brendan McDermid
שיאים נשברים בוול סטריט / צילום: Reuters, Brendan McDermid

סקירת המסחר בשוקי ההון בעולם: דיווחים שוטפים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח, סחורות, מגמות, מדדים והמלצות אנליסטים.

 

23:05

המסחר בארה"ב ננעל הערב בעליות חדות: נאסד"ק זינק בכמעט 3%; דאו ג'ונס הוסיף 2.5% - העלייה היומית החדה ביותר בשמונת החודשים האחרונים; ו-S&P 500 עלה ב-2.3%. מדובר ביום השלישי ברציפות של עליות.  

הנפט איבד 2% ומחיר חבית עומד כעת על 50.5 דולר. 

21:40

הנפט  נופל ב-2%. כעת מחיר חבית עומד על 50.6 דולר. זאת בעקבות עלייה במלאי הנפט בארה"ב - המלאי עלה ב-3.6 מיליון חביות השבוע, בעוד הציפיות היו לעלייה של 600 אלף חביות בלבד. מלאי הנפט עלה ברציפות ב-10 השבועות האחרונים - מדובר בעלייה של 14%. סיבה נוספת לירידות היא אי הוודאות לגבי האם המדינות החברות בקרטל הנפט OPEC יצליחו להגיע להסכם בשבוע הבא. סעודיה הודיעה שהיא לא מתכוונת להיות היחידה שמורידה את התפוקה.  

סוכנות האנרגיה הבינלאומית מעריכה כעת שמלאי הנפט הגולמי יעלו על הממוצע שלהם בחמש שנים במדינות OECD בתוך זמן קצר. אם הם ימשיכו לעלות, מחירי הנפט יילחצו עוד יותר, כפי שקרה ב-2014, כשהמלאים היו גדושים עד להתפקע.

20:55

המסחר בוול סטריט ממשיך להתנהל בעליות חדות. כך, נאסד"ק  זינק מעל ל-2.3%, דאו ג'ונס  הוסיף כ-2.2% ו-S&P 500  עלה בכ-1.9%. יום המסחר בדאו ג'ונס אף עשוי להפוך להיום הכי טוב בשמונת החודשים האחרונים במדד. 

מניית בואינג  מזנקת בשל התחממות היחסים בין סין וארה"ב. הנשיאים של שתי המדינות צפויים להיפגש ביום שבת הקרוב במפגש הפסגה G-20. מניית Salesforce מזנקת בכ-10% עקבות דוחות טובים מהמצופה. 

מניית מיקרוסופט  הצליחה לעבור את שווי השוק של אפל  ב-3 מיליארד דולר במהלך המסחר. כעת שווי השוק של החברה עומד על 848 מיליארד דולר. גם ביום שני האחרון הצליחה מיקרוסופט לעקוף את אפל במהלך המסחר, אך בסיומו אפל גברה על המתחרה. 

19:00

המדדים המובילים בוול סטריט נסחרים כעת בעליות שהתחזקו לאחר נאום יו"ר הפד, ג'רום פאואל, שרמז על האטה בקצב העלאות הריבית של הפד.

כדי לתאר את סביבת הריבית הנוכחית, פאואל השתמש בטון רך ואמר כי הריבית נמצאת קרוב ל"סביבתה הטבעית", מה שמעלה את הספקולציה כי לא יהיה צורך בקצב העלאות הריבית. לדברי פאואל, הריבית כעת "לא מגבירה את הצמיחה ולא מאטה אותה".

"אפקט העלאות הריבית לא ודאי, וייתכן כי ייקח שנה או יותר כדי לראות את השפעתו", אמר פאואל. לדבריו, ממידע שנאסף בקרב חברות בודדות עולה כי נוכח העלאת הריבית בשנה האחרונה, אלו שנושאות מינוף גבוה הגדילו באופן משמעותי את נטל החוב.

הדברים של פאואל נשמעים ערב לאחר שהנשיא טראמפ תקף את הפד ואת היו"ר באופן אישי כשאמר "אני אפילו לא טיפה שמח מהבחירה שלי בפאואל כיו"ר הפד'". ידוע כי טראמפ מתנגד באופן נחרץ לתוואי העלאות הריבית של הפד, וכעת נראה כי פאואל לא מחזיר אש. הסוחרים ראו את הנוסח בו בחר פאואל ככזה שמאותת על העלאת ריבית בקצב נמוך יותר בהמשך, והעליות שנרשמו מוקדם יותר התחזקו, לצד ירידת הדולר בעולם.

מדד דאו ג'ונס עולה 1.8%, הנאסד"ק עולה 1.4%. הדולר אינדקס (DXY) יורד ב-0.4% בתגובה לנאום פאואל.

18:34

המדדים המובילים בבורסות וול סטריט נסחרים בעליות של עד 0.7%, בהמתנה לנאום יו"ר הפד ג'רום פאואל. עוד קודם, טראמפ שוב תקף לפנות בוקר את פאואל ואמר:  "אני אפילו לא טיפה שמח מהבחירה שלי בפאואל כיו"ר הפד'". אם לא די בכך, טראמפ האשים את פאואל בסגירת מפעלים על ידי ג'נרל מוטורס , שרק אתמול הכריזה על התייעלות.

יו"רית קרן המטבע, קריסטין לגארד, הזהירה היום כי הטלת מכסים על תעשיית הרכב האירופית מצד ארה"ב, אם תצא לפועל, עלולה לגרוע 0.75% מהתוצר של הכלכלה העולמית. 

באירופה המדדים ננעלו ללא שינוי מהותי. הדאקס  השיל 0.06%, הקאק ללא שינוי, הפוטסי ירד 0.16%.

 

17:15

עוד לפני נאום יו"ר הפד פאואל הערב, הבנק המרכזי פרסם היום אזהרה בנוגע לסיכונים ליציבות הפיננסית, וכתב כי המתחים המסחריים מול סין, אי הוודאות הגיאופוליטית והתעצמות חובות התאגידים של חברות בעלות מאזן חלש מהוות איום משמעותי לשוק. הפד הזהיר מפני מחירי נכסים "גבוהים במיוחד", ש"נראים גבוהים יחסית לטווחים ההיסטוריים שלהם". בנוסף, הפד אותת כי המתחים המתמשכים בין ארה"ב לסין, יחד עם סביבה גיאו-פוליטית רעועה, בשילוב מחירי הנכסים הגבוהים - עלולים ליצור זעזוע ראוי לציון.

המדדים המובילים נחלשו לעומת הפתיחה, כאשר הנאסד"ק מטפס 0.4%, ומדד S&P 500 מטפס 0.3%.

16:30

המסחר בבורסות וול סטריט נפתח בעליות נאות לקראת נאום יו"ר הפד פאואל הערב, כאשר הסוחרים ממתינים לראות האם יו"ר הפד יספק התבטאות בנוגע לתוואי הריבית.

מדד הנאסד"ק עולה 0.7% בפתיחה, הנאסד"ק מטפס 0.6% ומדד S&P 500 עולה 0.4%.

נשיא ארה"ב טראמפ קרא לחברת ג'נרל מוטורס להחזיר מענקים שקיבלה מהממשל בזמן משבר הסאבפריים (2008), וזאת בשל מהלך ההתייעלות עליו הודיעה החברה אמש, מה שצפוי לכלול פיטורי עובדים ברחבי ארה"ב.

15:30

החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט נסחרים בעליות, ברקע להמשך עונת הדוחות לרבעון השלישי של השנה, ולקראת נאום יו"ר הפד ג'רום פאואל הערב. במקביל, פורסם נתון הצמיחה של הכלכלה האמריקאית ברבעון השלישי. התמ"ג האמריקאי צמח ב-3.5%, בדומה לצמיחה ברבעון הקודם ומתחת לציפיות של הכלכלנים לצמיחה של 3.6%.

החוזים על מדד הדאו ג'ונס עולים 0.65%, החוזים על מדד הנאסד"ק מטפסים 0.6%, החוזים על מדד S&P 500 מטפסים בשיעור דומה. 

הדולר נסחר ביציבות כאשר הסוחרים דרוכים לראות האם פאואל יספק הערב התייחסות לתוואי הריבית. אמנם, השוק מגלם עוד שתי העלאות ריבית בטווח הקרוב אך הדולר נסחר לאחרונה תחת לחץ על רקע החשש כי הפד לא יאט את תוואי העלאות הריבית. "נאומו של פאואל יהיה גולת הכותרת של השווקים היום, ואם יבחר לנקוט בעמדה יונית, זה עשוי לספק דחיפה נוספת עבור הדולר", אמר מורטן הלת, אסטרטג בדסק המטבעות של בנק דנסקה. 

באירופה המדדים המובילים נסחרים בעליות של עד 0.6%. בגרמניה פורסם מוקדם יותר היום מדד סנטימנט הצרכנים של GFK לחודש דצמבר והראה קריה של 10.4 נקודות, לעומת הצפי ל-10.5 נקודות, ולעומת קריאה של 10.6 נקודות בחודש הקודם. 

12:35

המסחר בבורסות אירופה מתנהל בשעה זו בעליות קלות, כאשר מדד הדאקס  עולה 0.2%, הקאק  מטפס 0.4% והפוטסי  עולה 0.1%.

בארה"ב, החוזים העתידיים על מדדי המניות העיקריים מטפסים קלות בשעה זו.

במקביל, מעבר לים דווח כי שר האוצר האמריקאי, סטיבן מנוצ'ין, התייעץ באוקטובר האחרון עם סוחרי אג"ח באופן פרטי, האם לדעתם הפד צריך להדק את המדיניות המוניטרית ולהעלות את הריבית או שמא להימנע מכך על ידי קיצוץ רכישות האג"ח, שמשמעותה עלייה בריבית האפקטיבית.

10:30

המסחר בבורסות אירופה מתנהל כעת במגמה חיובית. המדדים העיקריים: פוטסי  הבריטי, דאקס  הגרמני, קאק  הצרפתי, וגם המדדים הכלל אירופיים - סטוקס 600  ויורונקסט  - רושמים כולם עליות שערים. העליות הגבוהות ביותר מאפיינות את המדד הבריטי. 

מדד פוטסי האיטלקי  רושם ירידות בשעה זו, ומושפע מן המתיחות הנמשכת בין ממשלת איטליה לאיחוד האירופי, על רקע המחלוקת סביב התקציב האיטלקי

10:00

המסחר באירופה נפתח כעת בבורסות לונדון ומילאנו, ומתאפיין במגמה שלילית לשתי הבורסות. הבורסה האיטלקית  רושמת ירידות של כחצי אחוז, ובבורסה הלונדונית  נרשמות ירידות של כרבע אחוז. 

החששות סביב הברקזיט ממשיכות להדאיג את המשקיעים בבריטניה. לאחר שמנהיגי האיחוד האירופי אישרו את ההסכם שהציעה ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי, תשומת הלב כעת מתמקדת בפרלמנט. מיי מנסה לגייס תומכים בדחיפות - משימה מאתגרת בהתחשב בביקורת הנרחבת שקיבלה. ההצעה תעלה להצבעה בפרלמנט הבריטי ב-11 בדצמבר.

יום המסחר בבורסות אסיה הסתיים במגמה חיובית. מדד ניקיי  היפני הוסיף לערכו 1.02%, מדד שנחאי  עלה ב-1.05%, מדד קוספי  הקוריאני עלה ב-0.42% ומדד הונג  עלה ב-1.25%. 

המשקיעים באסיה מחכים לפגישה חשובה בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לנשיא הסיני שי ג'ינפינג בהמשך השבוע בפסגת ה-G-20 בארגנטינה. התקוות לפתרון מלחמת הסחר הביאו לעלייה במדדי המניות העיקריים בארה"ב אמש, והיום גם באסיה.

06:30

בשעה זו מתנהל המסחר בבורסות אסיה במגמה חיובית. מדד ניקיי  היפני, מדד שנחאי  ומדד הונג קונג הנג סנג עולים בכמעט אחוז. מדד קוספי  הקריאני נסחר ביציבות. 

מחיר הנפט נסחר הבוקר (ד') במגמת עלייה אך הוא עדיין נמוך באופן יחסי, ומחירו עומד כעת על 52.09 דולר לחבית. נתוני המאקרו החשובים להיום: בשעה 15:30 יתפרסמו בארה"ב נתוני התמ"ג לרבעון השלישי, והצפי הוא לשיעור תמ"ג של 3.6%, בהשוואה ל-3.5% ברבעון השני. בשעה 17:00 יתפרסמו נתוני מכירות הבתים החדשים בארה"ב בחודש אוקטובר, ולאחר מכן יתפרסמו נתוני מלאי הנפט הגולמי של ארה"ב - והצפי הוא שהמלאי ימשיך לגדול, אחרי 9 שבועות רצופים של גידול.

אתמול ננעל המסחר בוול סטריט במגמה חיובית: מדדי דאו ג'ונס  ו-S&P 500  עלו בעוד מדד נאסד"ק  ננעל באזור האפס.

מניית אפל  ירדה אתמול, עקב חשש של המשקיעים מפני מכסים נוספים של ארה"ב על סחורות סיניות. סגן יו"ר הפד קודלואו אמר לעיתונאים כי הטלת המכסים היא עקב חוסר ברירה. 

נשיא ארה"ב טראמפ איים אמש בטוויטר שיפסיק את הסובסידיות של ג'נרל מוטורס  בתגובה לתוכנית ההתייעלות שהחברה פרסמה אתמול. המנייה, כצפוי, נפלה בתגובה.