סנקציות על איראן? חברת התעופה הלאומית של המדינה ממשיכה לטוס למגוון של יעדים

למרות הלחצים מכיוון ממשל טראמפ, מעט מאוד מדינות, אם בכלל, משתתפות במאמץ לקרקע את איראן אייר

מטוס של איראן אייר / צילום: רויטרס Marko Djurica ,
מטוס של איראן אייר / צילום: רויטרס Marko Djurica ,

ב-29 באוקטובר, שבוע אחד בלבד לפני שארה"ב הטילה סנקציות כלכליות גורפות על איראן, ביצעה חברת התעופה הלאומית האיראנית, איראן אייר, 11 טיסות בינלאומיות. שבועיים לאחר מכן, כשהאיסור האמריקאי נגד חברת התעופה כבר נכנס היטב לתוקפו, ביצעה החברה 13 טיסות, ומטוסיה נחתו ביעדים כמו פריז, לונדון, המבורג ודוחא.

כישלון הסנקציות להאט את פעילותה של איראן אייר מצביע על האתגר שמולו ניצב ממשל טראמפ במאמציו להשתמש בנשק הבידוד הבינלאומי כאמצעי לחץ על איראן.

ב-5 בנובמבר החריף הממשל את הסנקציות נגד תעשיית הנפט האיראנית, וכן נגד המערכת הפיננסית ותעשיות מפתח כמו הובלה ימית ותעופה. במטרה לוודא את יישום הסנקציות ביקשה ארה"ב סיוע בצמצום או בהפסקת פעילויותיהן של חברות איראניות חשובות.

ייקח זמן לאמוד את רמת הציות הבינלאומית הכללית לסנקציות האמריקאיות, אך נתוני הטיסות באתר Flightradar24, העוקב אחר תעבורת המטוסים, מספקים אינדיקציה ראשונית: מעט מאוד מדינות - אם בכלל - משתתפות במאמץ לקרקע למעשה את איראן אייר, ומדובר גם בבנות בריתה של וושינגטון בצדו השני של האוקיאנוס האטלנטי.

אירופה דבקה בהסכם הגרעין

האיחוד האירופי, שמפקח על הטיסות למדינות החברות בו, הודיע כי גם המדינות החברות באיחוד וגם האו"ם לא חידשו את הסנקציות נגד איראן אייר ומטוסיה.

מבחינת ממשל טראמפ שורש הבעיה הוא שאירופה דבקה במחויבותה להסכם הגרעין עם איראן מ-2015, שהסיר את הסנקציות בתמורה להבטחתה של טהרן לצמצם את תוכניתה הגרעינית. טראמפ הוציא השנה את ארה"ב מההסכם.

פקידים אמריקאים הזהירו שחברות שעובדות עם איראן אייר מסתכנות בצעדי עונשין מצדו של משרד האוצר של ארה"ב.

פקידים איראנים גינו את הסנקציות כלא חוקיות על בסיס החלטות האו"ם, וציינו את פסיקת בין הדין הבינלאומי לצדק של האו"ם מהחודש שעבר שבה נקבע כי ארה"ב חייבת להשעות את הסנקציות מכיוון שהן פוגעות במה שמכונה "סחר הומניטרי" - יבוא מזון ותרופות. ממשל טראמפ טוען כי פסיקה זו אינה מחייבת מבחינתו.

חברת התעופה של איראן לא רק מספקת ערוץ מסחרי קריטי עבור המדינה באמצעות הובלת מטענים, אלא גם מקשרת אנשי עסקים, דיפלומטים ואזרחים איראניים רגילים עם שאר העולם.

באמצעות הפגיעה בחברת התעופה רצתה ארה"ב לחסום אפיק מסחר והכנסות של איראן וממשלתה, ואף לבודד את טהרן פיזית ופסיכולוגית.

ממשל טראמפ חידש את הסנקציות נגד איראן באמצעות פרישה מהסכם הגרעין והשקת אסטרטגיה שנועדה ללחוץ על טהרן לחתום על הסכם חדש שמונע פיתוח נשק גרעיני, אוסר טילים ארוכי טווח ומצמצם את תמיכתה של טהרן בגורמים שמעורבים בסכסוכים באזור.

הסנקציות פגעו בכלכלת איראן

הסנקציות פגעו קשות בכלכלת איראן. גם לפני ה-5 בנובמבר התכווץ יצוא המשאב החשוב ביותר של איראן - הנפט - ביותר משליש, המטבע האיראני צלל, וחברות מערביות רבות יצאו מהמדינה כדי להימנע מעונשים במסגרת הסנקציות האמריקאיות.

למרות זאת, החליטו ממשלות רבות, כולל בעלות בריתה של ארה"ב, לנסות לשמור על קיומם של קשרים מסחריים ופיננסיים עם איראן כדי למנוע מטהרן לצאת מהסכם הגרעין של 2015.

סוגיית איראן אייר משקפת בעיה רחבה יותר שמפניה הזהירו מומחי סנקציות רבים את ממשל טראמפ, המתאמץ להוביל קמפיין של לחץ מקסימלי: שכנוע מדינות אחרות לציית למדיניות שרבות מהן מתנגדות לה.

מומחי סנקציות, כולל פקידים בכירים מממשלים אמריקאים קודמים, אמרו שהלוך הרוח הפוליטי בחו"ל עלול להוביל לניסיונות לחמוק ממשטר הסנקציות, בייחוד מצדן של מדינות בעלות קשרים מצומצמים יותר עם השווקים בארה"ב.

ממשל טראמפ אותת במועד מוקדם יותר על כוונתו להתמקד בתעשיית התעופה האיראנית באמצעות ביטול הרישיונות האמריקאיים שלהם זקוקות יצרניות מטוסים מערביות כדי למסור מטוסים לאיראן, שממשלתה ביקשה לרענן באופן יסודי את צי המטוסים המתיישן שלה. שנים של סנקציות הותירו את איראן עם אחד מציי המטוסים הישנים ביותר בעולם.

ביטול הרישיונות האמריקאיים שם קץ לעסקאות מתוכננות בשווי של יותר מ-40 מיליארד דולר שבמסגרתן היו חברות תעופה איראניות רוכשות יותר מ-200 מטוסים חדשים מבואינג ומאיירבוס.

עסקאות המטוסים האירופיות נפגעו גם הן מכיוון שהן תלויות בשימוש ברכיבים אמריקאיים. איירבוס מסרה שלושה מטוסים בלבד לאיראן אייר, ובואינג לא מסרה אף מטוס.

כעת נמנית איראן אייר עם קבוצת חברות שנמצאות ברשימה שחורה מיוחדת שכוללת גם בנקים ויחידים. פירושו של דבר הוא עונשים חמורים יותר לכל מי שנתפס משתף פעולה עם מי שכלול ברשימה, והעונש הקשה ביותר הוא הרחקה מהמערכת הפיננסית ושוקי ההון של ארה"ב.