זמן תביעות: הרגולטור האמריקאי הרג את הנפקות המטבע הדיגיטלי

לאורך 2017 גייסו יזמים חמדנים וחסרי אחריות מיליארדי דולרים מהציבור לפיתוח שירותי בלוקצ'יין דמיוניים ולא נחוצים • החודש הכריזה רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) מלחמה על כל מי שעסקו בהנפקות, מסחר ושירותי ברוקר בניגוד לחוק, ובכך ביצעה וידוא הריגה בהנפקות הקריפטו • דעה

הנפקה ראשונית של מטבע דיגיטלי (ICO) / צילום: שאטרסטוק
הנפקה ראשונית של מטבע דיגיטלי (ICO) / צילום: שאטרסטוק

נובמבר 2018 יירשם כחודש שבו רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) ביצעה וידוא הריגה להנפקות המטבעות הדיגיטליים הבלתי חוקיות. במקבץ ממש לא מקרי של פעולות אכיפה, הכריזה החודש הרשות מלחמה על אלפי יזמי בלוקצ'יין שעסקו בהנפקות, מסחר ושירותי ברוקר, ללא רישוי ובניגוד לחוק.

בכך, ללא ספק תרמה ה-SEC להחרפת המשבר בשוקי הקריפטו המדממים, אבל גם האיצה תהליך מבורך של ניקוי אורוות, שנדרש בעקבות טרפת הנפקות המטבע שהתחילה בשנה שעברה. במסגרת הטרפת גייסו יזמים חמדנים וחסרי אחריות מיליארדי דולרים מהציבור, בניגוד לחוק וללא כל פיקוח וגילוי נאות, לצורך פיתוח שירותי בלוקצ'יין דמיוניים שאינם נחוצים לאיש. עכשיו הגיע זמן התביעות.

פעולות ה-SEC החודש אינן צריכות להפתיע את מי שעקב אחרי עמדות סגל הרשות שהתפרסמו בשנה האחרונה. אבן הדרך הראשונה בתהליך הכפפת ענף הקריפטו לדין הפדרלי בארה"ב הונחה ביולי 2017, כשהרשות פרסמה דוח חמור על הנפקת המטבע DAO, שבו קבעה כי מדובר בהנפקת ניירות ערך הכפופה לרישום וקבלת היתר מהרשות. בדוח על DAO הבהירה הרשות, לראשונה, כי בניגוד לתפיסה שעדיין מקובלת למדי בקרב יזמי בלוקצ'יין, תחום הנפקות המטבע אינו אזור דמדומים רגולטורי, ובכך חשיבותו - יזמים שביצעו הנפקת מטבע לאחר פרסום דוח זה, אינם יכולים עוד להיתמם בטענה כי פעלו בסביבה של אי-ודאות רגולטורית. 

גיוסי ה-ICO מורידים הילוך
 גיוסי ה-ICO מורידים הילוך

אזהרה חמורה לעורכי הדין

דוח DAO היה תמרור האזהרה הראשון, אבל היזמים ויועציהם התקשו להפנים את המסר, ובניסיון להתנער ממנו פיתחו המצאה חדשה - Utility Token, שהוא כביכול כלל לא נייר ערך, אלא מטבע פונקציונלי בפרוטוקול העתידי שבכוונת מיזם השקר-כלשהו-על-הבלוקצ'יין לפתח. וכך, חלפו להם עוד כמה חודשים ומיליארדי דולרים רבים נוספים גויסו בהנפקות לא חוקיות, עד שבראשית שנה זו פרסם יו"ר ה-SEC אזהרה חמורה המכוונת לעורכי הדין המייעצים ליזמים בנוגע לחוקיות הנפקות המטבע, והזכיר להם את חובותיהם המקצועיות.

בהמשך השנה פרסמו בכירי הרשות עמדות נו ספות, שבהן הובהר כי לעמדתם, הטוקן הדיגיטלי שמנפיקים מיזמי הבלוקצ'יין אינו אלא נייר ערך בתחפושת. במקביל להצהרות, החלה הרשות גם לנקוט פעולות אכיפה כנגד מנפיקי מטבע, זירות מסחר וברוקרים לא מורשים, אך עשתה זאת בעיקר במקרים של תרמית חמורה ומובהקת.

למרות שכל זה כבר היה אמור להיות יותר מדגל שחור המתנוסס מעל הנפקות המטבע, דומה שהאסימון נפל סוף סוף רק החודש, כשפורסמו הסדרי אכיפה שאליהם הגיעה הרשות עם שני מיזמי בלוקצ'יין - Paragon ו-Airfox, שביצעו הנפקות מטבע לא חוקיות לאחר פרסום הדוח על DAO.

החידוש כאן היה נעוץ בכך שמיזמים אלה ביצעו הנפקות מטבע דיגיטלי שלא נלוו להן מעשי תרמית חמורים או יוצאי דופן. בכך סימנה הרשות לפעילים בענף, לראשונה, כי על כוונות טובות לא תינתן עוד הנחה או הקלה, וכל הנפקת מטבע שלא התבצעה על פי החוק, צפויה לפעולת אכיפה נמרצת.

במקביל לכך, נקטה הרשות פעולת אכיפה נגד יזם של פלטפורמה מבוזרת לכאורה למסחר במטבעות דיגיטליים (EtherDelta), ואותתה בכך לפעילים בענף כי ידה הארוכה תגיע לכל אדם שעובר על הדין הפדרלי, גם אם אינו תושב ארה"ב וגם אם המיזם שקידם היה מבוזר לכאורה.

האם גם בישראל נראה ייצוגיות

2017 היתה שנת ההייפ של הבלוקצ'יין, ו-2018 היא השנה הדובית של הקריפטו, כשבמקביל להגברת פעולות האכיפה אנו עדים לקריסה נמשכת בשווקים. הרגולטור האמריקאי התחיל לטפל ב"דגים הקטנים", אבל ברור שגם הכרישים הגדולים על הכוונת, לרבות אולי גם חברת Ripple Labs האמריקאית, שמזוהה עם XRP, המטבע השני בגודלו בענף, שלגביו מתנהלות כיום לא פחות מארבע תביעות ייצוגיות בארה"ב.

ניתן להעריך בזהירות ששנת 2019 והשנים שלאחריה יתאפיינו בגל של הליכי אכיפה ותביעות ייצוגיות נגד יזמי הבלוקצ'יין, שגודלו יהיה כגודלה של הבועה שהם יצרו וניפחו בשנתיים האחרונות. בהתחשב בכמות הנכבדת של הנפקות מטבע של מיזמים ישראליים, יהיה מעניין לראות אם גם בישראל יוגשו תביעות ייצוגיות על ידי המשקיעים שהפסידו את כספם. 

■ הכותב הוא שותף במחלקת ניירות ערך במשרד אגמון ושות', רוזנברג הכהן ושות'. המאמר משקף את דעתו האישית בלבד, ואינו מהווה ייעוץ משפטי.