הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בת"א: מדד הבנקים טיפס 0.7%, טבע ירדה 2%

מניית שופרסל איבדה 2.6% ביום ההשקה של שופרסל BE • הרודיום זינקה בחדות על רקע מזכר הבנות שנחתם על מנת להיכנס לתחום הקנאביס • גם וייטסמוק זינקה על רקע הודעה דומה • דלק רכב צנחה 6% לאחר דוחות חלשים לרבעון השלישי של השנה • מחזור המסחר בשוק המניות הסתכם ב-1.17 מיליארד שקל

הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי
הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

סקירת המסחר בבורסה בתל-אביב: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:25

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל היום במגמה מעורבת, בדומה לסנימנט בוול סטריט ובהמשך לעונת הדוחות לרבעון השלישי של השנה. מדד ת"א 35 עלה 0.2%, ומנגד ת"א 90 השיל 0.1%. מדד הבנקים טיפס 0.7% בהמשך לזינוק של 3% אתמול לאחר העלאת הריבית. 

מניית שופרסל  איבדה 2.6% ביום ההשקה של שופרסל BE; דלק רכב  צנחה 6% לאחר דוחות חלשים לרבעון, לפיהם הרווח הנקי צנח 55% וההכנסות ירדו ב-13%; הרודיום השקעות זינקה 134.8% על רקע הודעה על חתימת מזכר הבנות למיזוג פעליות קנאביס רפואי; וויטסמוק זינקה 32.96% לאחר ההודעה על היקשרות במזכר הבנות לא מחייב עם בטר, העוסקת בגידול, שיווק ומכירה של קנאביס רפואי; אירונאוטיקס  סיימה את היום בעלייה של 0.7% לאחר פרסום הדוחות.

טבע  איבדה 2%. החברה הודיעה היום על השקה מוגבלת של הגרסה הגנרית המאושרת על ידי ה-FDA עבור האפיפן (EpiPen), מזרק אוטומטי במינון 0.3 מ"ג, בארה"ב. הגרסה הגנרית של טבע במינון 0.15 מ"ג, ואספקה נוספת של הגרסה הגנרית של טבע ל-0.3 מ"ג, צפויים ב-2019. טבע מסרה בהודעה כי המחיר עבור המזרק יהיה 300 דולר.

מחזור המסחר בשוק המניות הסתכם ב-1.17 מיליארד שקל.

15:30

העליות שנרשמו מוקדם יותר בבורסה בתל אביב נמחקו בצל הירידות שנרשמות כעת בחוזים העתידיים בוול סטריט. 

מניית שופרסל מאבדת 2.7%; טבע יורדת 1.6%; בזק מאבדת 1.4%; פועלים יורדת 0.1% במחזור הגבוה בשוק.

13:45

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל בטריטוריה הירוקה בהמשך לעליות אתמול והעלאת הריבית במשק. מדד ת"א 35 עולה 0.25%, ת"א 90 מטפס 0.1% ומדד הבנקים עולה 0.8% בהמשך לזינוק של 3% אתמול.

אירונאוטיקס  נסחרת לאחר פרסום דוחות חלשים לרבעון השלישי, המניה משלימה נפילה של 60% מאז ההנפקה.

חברת יוניטרוניקס  פרסמה דוחות ובשורה התחתונה רשמה רווח נקי של כ-1.7 מיליון שקל לעומת רווח של כ-430 אלף שקל ברבעון המקביל.

וויטסמוק  הודיעה על היקשרות במזכר הבנות לא מחייב עם חברת קאן פרמצבטיקה (או Better) העוסקת בגידול, שיווק ומכירה של קנאביס רפואי. לפי המזכר הבנות תרכוש וויטסמוק את כל הון המניות של Better תמורה להקצאת מניות לבעלי המניות של Better.

11:40

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל בטריטוריה הירוקה בהמשך לעליות אתמול והעלאת ריבית בנק ישראל ל-0.25%.

מדד ת"א 35 עולה 0.54%, ת"א 90 מטפס 0.4% ומדד הבנקים קופץ ב-1% בהמשך לזינוק של 3% אתמול.

קצת יותר משבוע לאחר ביטול המיזוג של הרודיום השקעות  עם רשת מלונות בראון, הודיעה הבוקר הרודיום על חתימת מזכר עקרונות עם פנאקסיה תעשיות להכנסת פעילות בתחום הקנאביס הרפואי. מניית הרודיום השקעות מזנקת 105% בבורסה בתל אביב. במסגרת מזכר העקרונות, יקבלו בעלי מניות פנאקסיה ישראל בשלב ראשון 75% ממניות החברה הציבורית הרודיום השקעות, ובתמורה תמוזג לתוכה פעילות המפעל של פנאקסיה בלוד, בו מייצרת החברה מוצרים מבוססי קנאביס רפואי. הפעילות כוללת ו/או תכלול כל פעילות מסחרית של חברת פנאקסיה תעשיות פרמצבטיות ישראל בשוק הישראלי. זאת, לרבות ייצור ושיווק תפרחות ושמנים מבוססי קנאביס בישראל (כולל ייצוא המוצרים, בכפוף לרגולציה) ובמדינות אחרות, אליהן יהיה ניתן לייצא חומר גלם לייצור המוצרים ו/או את המוצרים מישראל, למעט ארצות הברית וקנדה.

מחזור המסחר בשוק המניות עומד בשעה זו על 300 מיליון שקל

10:30

לאחר פתיחה חיובית הבוקר עבר המסחר במניות בבורסת ת"א למגמה מעורבת. מדד ת"א-35  יורד מעט, ולעומתו מדד ת"א-90  עולה ב-0.4%.

מדד הבנקים מטפס ב-0.7%, בהובלת מניית דיסקונט  שעולה בכ-1.5%.

מניית שופרסל , שממשיכה לרכז מחזור מסחר גדול הבוקר, יורדת בקרוב ל-3%. אתמול הפיצה דיסקונט השקעות כ-7.5% ממניות שופרסל למשקיעים מוסדיים בתמורה ל-416 מיליון שקל. כעת מחזיקה דסק"ש ב-26% בלבד ברשת הקמעונאות.

עונת הדוחות הכספיים נמשכת, כשהבוקר פורסמו דוחות הרבעון השלישי של אירונאוטיקס , יוניטרוניקס , אינטר תעשיות , איתמר מדיקל, אלקו , אמת  וסאטקום מערכות .

מהדוחות שפרסמה אירונאוטיקס עולה כי ברבעון השלישי הסתכמו הכנסותיה בכ-30.5 מיליון דולר - ירידה של 24% לעומת הרבעון המקביל. בחברה מסבירים כי הירידה בהכנסות נובעת "מאופי הפעילות הפרויקטלי של החברה ומעיכובים במועדי הזמנות שהתקבלו בתחום פעילות מערכות בלתי מאוישות".

09:45

המסחר בתל אביב נפתח במגמה חיובית. מדד ת"א-35 , מדד ת"א- 90  ות"א-125  רושמים עליות קלות.

מדדי הבנקים , הטכנולוגיה  והביטוח  בולטים בעליות - כחצי אחוז ומעלה. את מדד הבנקים מושכות מעלה מניות דיסקונט  ולאומי 

בירידות בולטת מניית שופרסל , שמאבדת מערכה כ-3% במחזור מסחר גדול. 

הבוקר התייחס יניב חברון, האסטרטג הראשי של בית ההשקעות אלומות, להחלטת הוועדה המוניטרית של בנק ישראל אתמול להעלות את הריבית במשק ל-0.25%. לדברי חברון, "חייבים לעלות את הריבית, כי הריבית הנמוכה מעלה את מחירי הנכסים - מה, אתה רציניים? מי שלא שם לב, הריבית בישראל כבר מזמן לא אפס ובטח לא דוחפת את מחירי הנכסים כלפי מעלה. התשואה על אג"ח ממשלת ישראל ל-30 שנה עומדת ברמה של 3.5%, הכי גבוהה במדינות המפותחות ויותר גבוהה מהתשואה על האג"ח בארה"ב ב-0.2% לפחות, וזאת למרות שהריבית הקצרה שם כבר נמצאת ברמה של 2.25%, והריבית על המשכנתא הקבועה, שמושפעת מהאג"ח הממשלתי ל-30 שנה, עומדת מעל 5%. בנוסף, הריבית על הלוואות בכרטיסי אשראי היא בין 9%-20% והלוואות בבנקים לא הרבה יותר זולות מזה. גם שאר הריביות מעולם לא עמדו ברמה אפסית, שכן מרווח הפריים של הבנקים היה ונותר ברמה של 1.5%.

"בנק ישראל סתם הכניס את עצמו ובעיקר את הנגיד החדש לפינה וללחצים מיותרים. הפתעת הריבית, לא רק שהיא מפחיתה את אי הוודאות בהקשר לתהליך המוניטרי, אלא שהיא עשויה לפגוע באמינות של בנק ישראל בהמשך. הרווח מהעלאת הריבית בשלב זה הוא כל כך שולי לעומת פוטנציאל הנזק, שהוא עצום. עם כל הכבוד לחברי הוועדה המוניטרית, אינפלציה ברף התחתון למשך 4 חודשים היא לא 'התבססות ביעד', בטח לא כשהנפט בעולם צונח ביותר מ-30% תוך חודשיים. להגיד שהאינפלציה תמשיך להתבסס ביעד וכי הם מעלים את הריבית תוך התחשבות בהשגת היעד - זה כבר לזרוע בוץ בעיני הציבור. נתוני הצמיחה נחלשים (בארץ ובעולם) הצריכה הפרטית צנחה, בשנה הבאה צפויים קיצוצים בשל עודף גירעון, אז מה בדיוק תומך באמרה הזו בחודשים האחרונים? הרי בארה"ב העלו את הריבית רק 4 שנים אחרי שהאינפלציה עלתה מעל רמה של 1% ולא אחרי 4 חודשים. בנוסף, אף אחד שם לא הפתיע עם העלאה. להפך, במשך חודשים הם שידרו לשוק שהריבית עומדת לעלות, השוק גילם 100% העלאת ריבית משך תקופה, הגיב כפי שהגיב ולאחר שראו שהתגובה סבירה העלו את הריבית - לא העלו את הריבית ואמרו - בואו נראה מה יקרה".

6:40

המסחר בבורסת ת"א ייפתח הבוקר על רקע הנעילות החדות אתמול.  מדד ת"א-125  עלה ב-1.32%, מדד ת"א-35  זינק 1.5% ומדד ת"א-בנקים  קפץ ב-3%. 

המסחר בבורסות אסיה מתנהל הבוקר במגמה חיובית. המסחר בוול סטריט ננעל אמש בעליות שערים חדות: מדדי דאו-ג'ונס הוסיף 1.46%, S&P 500 עלה ב-1.55% ואילו מדד נאסד"ק זינק ביותר מ-2%. גם בורסות אירופה ננעלו אתמול בעליות.

אחרי שבע שנים הריבית בישראל חוזרת לעלות. בצעד דרמטי הודיעה אתמול הוועדה המוניטרית של בנק ישראל על העלאת שער הריבית לרמה של 0.25% עד לסוף השנה, זאת בניגוד לציפיות רוב האנליסטים שהעריכו כי הבנק ימתין עם העלאת הריבית לפחות עד תחילת 2019. לאחר העלאת הריבית הנוכחית צפויה הוועדה להעלות את הריבית פעם נוספת ב-2019.

סאטקום מערכות  פרסמה דוחות לרבעון השלישי הבוקר. גם אי.בי.אי  צפויה לפרסם היום דוחות.

הדולר מתחזק הבוקר ב-0.1% מול השקל, לאחר שאתמול הוא נחלש ב-0.61%. שערו היציג עומד על 3.729 שקלים. האירו עולה ב-0.18% לאחר שאתמול נפלו ב-0.67%. שערו היציג הוא 4.2375 שקלים.