תנודה חדה בדולר מול השקל לאחר שבנק ישראל הפתיע בהעלאת הריבית

בנק ישראל העלה את הריבית במשק ל-0.25% והדולר מגיב בירידה מול השקל • איגרות החוב הממשלתיות מגיבות בירידות חדות של עד 0.7% • בבנק ישראל הסבירו לצד הודעת הריבית כי "לאחר עלייה מתמשכת באינפלציה מתחילת 2018, היא מתייצבת מעט מעל הגבול התחתון של היעד וצפויה להיוותר בתחום זה גם בחודשים הקרובים"

1 מכל 10 ישראלים מחזיק בארנק 500 שקל ומעלה / צילום: Shutterstock
1 מכל 10 ישראלים מחזיק בארנק 500 שקל ומעלה / צילום: Shutterstock

הדולר  רשם היום (ב') תנודה חדה מטה מול השקל, לאחר ההודעה המפתיעה של בנק ישראל על העלאת הריבית ל-0.25% לאחר 7 שנים ללא העלאה. זאת, בניגוד למרבית התחזיות המוקדמות של הכלכלנים בשוק.

שער הדולר מאבד 0.55% ונסחר כעת סביב 3.709 שקלים; איגרות החוב הממשלתיות  הגיבו בירידות חדות של עד 0.7% בבורסה בתל אביב.

נדין בודו-טרכטנברג, ממלאת מקום נגיד בנק ישראל, אמרה לאחר הודעת הריבית: "הוועדה המוניטרית התכנסה לסדרה של דיונים על מנת להעריך את מצב המשק. סברנו כי התנאים בשלו להעלאת ריבית. זו עלייה קטנה מ-0.1% ל-0.25% אך זו עלייה משמעותית כי היא באה לאחר כמעט 4 שנים של רמת ריבית קבועה. שיעור האינפלציה כבר חזר ליעד האינפלציה של בנק ישראל אך נותר ברמה נמוכה".

"סברנו כי יש להיות בטוחים כי האינפלציה חזקה לתחום היעד", אמרה טרכטנברג. "אנו סבורים כי הצמיחה במשק ממשיכה ברמה נאה. זה נכון כאשר מסתכלים במיוחד על שוק העבודה שם עליית השכר ממשיכה ומקיפה את רוב חלקי האוכלוסיה. חשוב לי לציין כי הוועדה היתה מודעת שאנו נמצאים בתקופת מעבר של חילופי נגידים וגם דנו בזה, אך כמו כל ההחלטות הקודמות חברי הוועדה סברו שההחלטות צריכות להתקבל אך ורק על סמך הנתונים הכלכליים, יש לנו אחריות לפעול כלפי המשק הישראלי כל יום".

לצד הודעת הריבית, בבנק ישראל הסבירו כי "לאחר עלייה מתמשכת באינפלציה מתחילת 2018, האינפלציה מתייצבת מעט מעל הגבול התחתון של היעד, והיא צפויה להיוותר בתחום זה גם בחודשים הקרובים. הציפיות והתחזיות לשנה מהמקורות השונים נעות סביב רמה של 1%. הציפיות לטווחים הבינוניים נותרו מבוססות בתוך תחום היעד. עליית השכר במשק והמדיניות הפיסקלית המרחיבה יתמכו בהמשך התבססות האינפלציה ביעד. הסיכון העיקרי לכך הוא האפשרות לייסוף חד בשקל".

"ניתוח מכלול הנתונים והאינדיקטורים העדכניים אודות הפעילות הכלכלית מביא להערכה שהמשק מתכנס לקצב הצמיחה הפוטנציאלי. ברבעונים השני והשלישי חלה האטה מסויימת בקצב הצמיחה של המשק, אך האינדיקטורים השוטפים לפעילות תומכים בהערכה שהמשק מצוי בתעסוקה מלאה, ובפרט, נתוני שוק העבודה ההדוק מצביעים על רמה גבוהה של הביקושים".

"הכלכלה האמריקאית שומרת על איתנות, אולם הסיכונים בעקבות החרפת "מלחמת הסחר" והחרפת הסיכון הפוליטי באירופה ממשיכים להעיב על המומנטום. קרן המטבע הבינלאומית עדכנה כלפי מטה את תחזית הצמיחה למרבית הגושים, ונמשכת ההתמתנות בסחר העולמי. במשקים המתעוררים חלה התייצבות יחסית. תהליך הנורמליזציה של המדיניות המוניטרית בעולם נמשך בהדרגה, אבל המדיניות במרבית המשקים עדיין מרחיבה. בשווקים הפיננסים נרשמו ירידות משמעותיות במרבית מדדי המניות. מאז החלטת הריבית האחרונה השקל נחלש ב-3.6% במונחי שער החליפין הנומינלי אפקטיבי וב-3.2% מול הדולר".

"מחירי הדירות התייצבו בחודשים האחרונים. מסתמנת התייצבות במספר העסקאות ובהיקף המשכנתאות, תוך עלייה קלה בריבית המשכנתאות. גם לאחר העלאת הריבית ב-0.15 נקודות אחוז המדיניות המוניטרית הנה מרחיבה, ותמשיך לתמוך בהשגת יעדי המדיניות. הוועדה מעריכה שתוואי העלאת הריבית בעתיד יהיה הדרגתי וזהיר".

"השקל פוחת ב-3.6% מאז ההחלטה הקודמת ושוק הדיור התייצב"

יונתן כץ, כלכלן בכיר בלידר שוקי הון, שכבר אתמול צפה העלאת ריבית במשק, אמר היום: "כפי שחזינו, בנק ישראל העלה את הריבית היום ל-0.25%, כאשר ההודעה הדגישה שהאינפלציה התייצבה מעט מעל הגבול התחתון, וקיימת ציפייה שעליית השכר ומדיניות פיסקאלית מרחיבה יתמכו בהתבססות האינפלציה ביעד. הצמיחה במשק מתכנסת לקצב הצמיחה הפוטנציאלי והמשק נמצא בתעסוקה מלאה. השקל פוחת ב-3.6% מאז ההחלטה הקודמת ושוק הדיור התייצב".

לדברי כץ, "משפט חשוב בהודעה: 'תוואי העלאת הריבית בעתיד יהיה הדרגתי וזהיר'. לפי הערכתנו, צפויה העלאת ריבית ברבעון ב-2019 ואחר כך אי שינוי עד סוף השנה כאשר גם הפד מתקשה להמשיך להעלות את הריבית במחצית השנייה של 2019. עליית תשואות חדה בשוק האג״ח לאחר ההודעה מעלה את האטרקטיביות של האפיקים ארוכים".