תוכנית משרד הכלכלה לפיתוח הפריפריה: איתות על בעיה ולא תוכנית סדורה

משרד הכלכלה ארז כמה תוכניות בהיקף 400 מיליון שקל והגדיר אותן כתוכנית דגל לקידום הפריפריה • המטרה ראויה וחשובה, אך ספק גדול אם התוכנית הזאת תוביל לתעסוקה משמעותית בפריפריה • פרשנות

מרכז ההייטק בבאר שבע / צילום: דוברות עיריית באר שבע
מרכז ההייטק בבאר שבע / צילום: דוברות עיריית באר שבע

משרד הכלכלה והתעשייה הכריז אתמול על תוכנית "שמים את הפריפריה במרכז", שפרטים על אודותיה פורסמו כבר לפני מספר שבועות. התוכנית לקידום ולפיתוח ההייטק בפריפריה, שמכונה על ידי המשרד "תוכנית הדגל", כוללת הענקת קרוב ל-400 מיליון שקל לחברות הייטק שיקימו מרכזים בפריפריה. 240 מיליון שקל מתוכם יינתנו על ידי רשות החדשנות לתמיכה בחברות שיפתחו מרכזי מחקר ופיתוח (מו"פ) בפריפריה, 100 מיליון יינתנו על ידי רשות ההשקעות במשרד הכלכלה להעסקת עובדים בשכר גבוה ו-50 מיליון יינתנו להקמת מבנים לאכלוס חברות הייטק בפריפריה.

המציאות הנוכחית, שבה עיקר הפעילות הכלכלית של תעשיית ההייטק מרוכזת בין תל אביב לנתניה, היא לא אידיאלית: תשתיות התחבורה עמוסות, מחירי הנדל"ן עולים, ובעיקר זה מקשה על פיתוח עתידי של הפריפריה בפרט, וישראל כולה. בירושלים אמנם התחילה להתגבש תעשיית הייטק, אבל בחיפה הפעילות מצומצמת יחסית, וגם פארק ההייטק בבאר שבע לא מתרומם כפי שנראה לפעמים בכותרות העיתונים. הניסיון של הממשלה לעודד פעילות הייטק בפריפריה מבורך, אבל הוא מצריך נקיטה בצעדים רבים, בשיתוף של כל הגורמים הרלוונטיים.

תוכנית ראויה שלא תקרוץ לחברות מהמרכז

בדיקה של התוכנית של משרד הכלכלה מראה כי התמונה קצת יותר מורכבת ממה שמשתקף בפרטי התוכנית. רשות החדשנות אכן בנתה תכנית לעידוד מו"פ בפריפריה, שנועדה לתמיכה מינורית בשלוחות קטנות של חברות הייטק ישראליות גדולות. התוכנית החדשה, שנושאת את השם "מסלול הטבה מספר 15", נועדה להחליף תכנית קודמת לעידוד הקמת מרכזי מו"פ גדולים בפריפריה, שהוחלט לסגור אותה. התוכנית החדשה טרם פורסמה. לכשתפורסם בשנה הבאה היא תעניק תמיכה שנתית יורדת בהיקף של עד 10 מיליון שקל בשנה לחברה זכאית, על פני שלוש שנים, תוך שהחברה מחויבת ש-80% מהפעילות של השלוחה אכן תתבצע במקום, ושלפחות 60% מעובדים בשלוחה יתגוררו בפריפריה. הרעיון מאחוריה הוא שגרעין פיתוח איכותי קטן יכול ליצור מרכז כובד שילך ויגדל: אם יהיו שמונה חברות שיתמודדו על הצטרפות לתוכנית, והן יגיעו לתקרת התמיכה האפשרית, תשלם המדינה 240 מיליון שקל.

המשך תכנית הדגל אף יותר מוזר: תקציב התמיכה בשכר גבוה לטאלנטים, המומחים הבכירים, שאמורים להיות מועסקים בשלוחות האלה, יהיה נגיש לחברות האלה רק בסוף תקופת התמיכה. פרטי תכנית התמיכה הזו טרם גובשו סופית ופרסומם נראה רחוק. גם התוכנית לתמוך בבניית מבנים להשכרה להייטק ב-30 מיליון שקל נמצאת בינתיים בשלב גיבוש וטרם התפרסמה. ויש גם תכנית לתמיכה בבניית שני מבני הייטק במגזר הערבי ב-20 מיליון שקל, אבל היא משתייכת בכלל לתוכנית ממשלתית אחרת, שנועדה לתמוך במגזר. ובכל מקרה, ספק אם תמיכה של 50 מיליון שקל תאפשר להקים מרכז WeWork באופקים או במעלות.

בשלב הזה, התגובות בתעשייה מעוררות ספק אם תהיה נהירה להצטרף לתוכנית "שמים את הפריפריה במרכז". מנהלי חברות מביעים מגוון של ביטויים שאפשר לסכמם ב-"תכנית תמוהה". גורמים נוספים בתעשייה אומרים שהאפקטיביות של התוכנית נתונה בספק, ואף מכנים אותה "בולשיט". 

אפשר לומר שהבעיה בתוכנית היא שהיא אינה ממש אטרקטיבית למרבית החברות מרמת החייל או מהרצליה, וגם אינה תואמת למגמה הרווחת של איחוד שלוחות וסניפים והקמת מרכזי פיתוח גדולים ברדיוס חמישה ק"מ מכיכר הבימה. אבל גם אם נקבל את ההנחה שאכן קיימות חברות שיש להן טאלנטים בפריפריה שישמחו לעבוד קרוב לבית, מדובר יהיה במרכזים קטנים, אינטימיים, של צוותי עבודה ממוקדים - לא ב"השמת הפריפריה במרכז".

לפי הודעת המשרד, יעדי התוכנית הם יצירת תעסוקה איכותית בת-קיימא בהיי-טק באזורי הפריפריה, פיתוח אקוסיסטם ההייטק בערים הגדולות מחוץ למרכז: חיפה, ירושלים ובאר שבע, הזנקת חדשנות בתעשיית הייצור ובענף החקלאות בנגב ובגליל ועידוד יזמות טכנולוגית מקומית בפריפריה בזיקה לעוגנים אזוריים, תעשייתיים וחקלאיים.

אוסף של חלקי תקציבים שקובצו

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן אמר שהמשרד רואה חשיבות עליונה בקידום התעשייה והתעסוקה באזורי הפריפריה, ותוכנית הדגל של המשרד, שבמסגרתה יושקעו מאות מיליוני שקלים בפיתוח ההיי טק בפריפריה, היא ההוכחה הגדולה ביותר לכך. ד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות והמדען הראשי במשרד הכלכלה והתעשייה, אמר: "יש מחסור בהון אנושי מיומן להיי-טק במערכת החדשנות הלאומית והיעדר תמריץ מספק לחברות הייטק לפתוח פעילות בפריפריה, למרות פוטנציאל ההון האנושי הקיים. תכנית זאת עשויה לחולל שינוי של ממש הן בתפיסת הפעילות והן בהיקף התעסוקה והמעורבות בהייטק".

ואולם הבעיה עם תכנית הדגל של משרד הכלכלה היא שיותר משהיא מהווה תכנית מרכזית ומשמעותית לסיוע לפריפריה, היא נראית כאוסף של חלקי תקציבים מהגורן ומהיקב, שקובצו יחדיו. קשה לומר שמדובר בתוכנית שמזכירה את "נטו תעשייה" של שר האוצר כחלון, שהוכרזה בתחילת השנה וכללה תקציבים חדשים בהיקף של יותר ממיליארד שקל. במקרה הזה אפשר לומר שלא מדובר בתוכנית דגל של ממש, אלא שהשר כהן מניף דגלון, מסמן לכולנו שהפריפריה זקוקה נואשות לתמיכה משמעותית יותר מהתוכנית הנוכחית. 

תגובת משרד הכלכלה: "אנו גאים בתוכנית שתקדם את פיתוח תעשיית ההייטק בפריפריה. התוכנית גובשה ע"י הגורמים המקצועיים ברשות לחדשנות ובמשרד הכלכלה ותתן תמריצים, בדומה לחוק עידוד השקעות הון, לחברות הייטק לפעול בפריפריה ולכוח אדם איכותי למצוא מקומות עבודה מתאימים. תוכנית הדגל של המשרד, במסגרתה יושקעו מאות מיליוני שקלים לפיתוח ההיי טק בפריפריה, היא ההוכחה לחשיבות שרואה משרד הכלכלה בפיתוח הייטק בכלל ובפריפריה בפרט. התוכנית תביא לגידול במספר חברות ההייטק הפותחות פעילות מו"פ בפריפריה, גידול במספר מוקדי תעסוקת ההייטק הפעילים בפריפריה וירידה בהגירה שלילית של אנשי מקצוע מהפריפריה למרכז. מדובר בתוכנית רב שנתית, בעלת מגוון מרכיבים שימומשו ברצף על פני מספר שנים, בחשיבה ארוכת טווח".