אבי גבאי | בלעדי

דרמה פוליטית: אבי ניסנקורן במגעים לעזוב את מפלגת העבודה ולהצטרף ל"כולנו"

כולנו בראשות משה כחלון בדרך לזכות בשחקן חיזוק לקראת הבחירות הבאות - יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן • נכון להיום ניסנקורן עדיין חבר במפלגת העבודה אך מאז תמיכתו של היו"ר אבי גבאי בשלי יחימוביץ', יריבתו במרוץ לראשות ההסתדרות, הוא התרחק ממנה מאוד • ניסנקורן: "מדובר בשמועות לא מבוססות" • כולנו: "מדובר בשמועות ממוחזרות"

אבי ניסנקורן / צילום: שלומי יוסף
אבי ניסנקורן / צילום: שלומי יוסף

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן עשוי לעזוב את ההסתדרות ולהצטרף למפלגת כולנו לקראת מערכת הבחירות לכנסת ה-21. כך נודע ל"גלובס" משני מקורות שונים הקרובים מאוד לנושא. ההחלטה עוד לא נפלה סופית, שכן כל השחקנים הפוליטיים במדינה ממתינים לראות עד מתי תחזיק הקואליציה הנוכחית מעמד ומתי תיערך מערכת הבחירות. לאור האירועים הפוליטיים בשבועיים האחרונים, מניחים רבים שמערכת הבחירות תתקיים בסוף חודש מארס או בראשית אפריל 2019.

בהתאם לחוק "חסינות חברי כנסת", ניסנקורן לא יהיה חייב להתפטר מתפקידו כיו"ר ההסתדרות במהלך החודשים הקרובים, שכן לא חלה עליו חובת צינון ו/או חובה להתפטר מעבודתו. הוא אינו עובד מדינה, לפחות לפי ההגדרה בחוק, ולכן יכול להמשיך לכהן כיו"ר ההסתדרות עד למועד הבחירות אשר החל ממנו יכהן כחבר כנסת או שר. ניסקורן הגיב היום (ב') לפניית "גלובס" ואמר כי מדובר בשמועות לא מבוססות וכי לא התקבלה אצלו שום החלטה על הכיוון הפוליטי שלו.

בשנת 2005 לחץ ח"כ דאז גדעון סער (הליכוד) לתקן את החוק כך שיו"ר ההסתדרות דאז ח"כ עמיר פרץ (העבודה) לא יוכל לכהן בשני התפקידים - ח"כ ויו"ר הסתדרות - במקביל. סער טען אז שהכהונה המקבילה יוצרת אפליה בין פרץ לבין חברי הכנסת האחרים המנועים מלכהן בשני תפקידים ציבוריים במקביל וכי יש בכך פתח לניגוד עניינים רחב. הליכוד תמך אז בחוק והוא עבר (על אף שהיה חוק של האופוזיציה).

גבאי תמך ביחימוביץ' לראשות ההסתדרות

ניסנקורן נבחר לכהן כיו"ר ההסתדרות במאי 2017. עוד קודם לכן, החל ממאי 2014 כיהן כיו"ר ההסתדרות במקומו של היו"ר הקודם עופר עיני שפרש לטובת השוק הפרטי. ניסנקורן היה בעבר חבר מפלגת העבודה, אך מאז נבחר אבי גבאי כיו"ר המפלגה, ולאחר תמיכתו של גבאי בח"כ שלי יחימוביץ׳ לתפקיד יו"ר ההסתדרות (באותו הקמפיין במאי 2017) - החל להתרחק ממנה ולהתקרב מאוד לשר האוצר משה כחלון.

מערכת הבחירות בינו לבין יחימוביץ׳ הייתה יצרית מאוד. בסיומה יחימוביץ' העלתה טענות לזיופים ואי סדרים, אך בית המשפט קבע שעליה למצות הליכים ברשות השיפוט הפנים-הסתדרותית, יחימוביץ׳ משכה את העתירה וניסנקורן המשיך בתפקידו. תפקיד יו"ר הסתדרות הוא למשך חמש שנים, כך שלניסנקורן נותרו עוד שלוש שנים וחצי בתפקיד והוא יכול גם להיבחר אליו שוב, אם ירצה בכך (אך לא יכהן כחבר כנסת).

שר האוצר משה כחלון קירב אליו בשנה האחרונה כמה מן הדמויות הבולטות בתחום העבודה והתעסוקה המאורגנת. האחד הוא כמובן, יו"ר ההסתדרות ניסנקורן. השני הוא מזכ"ל תנועת המושבים, מאיר צור. שניהם היו חברי מפלגת העבודה.

פרטי הסיכומים הפוליטיים בין כחלון לניסנקורן אינם ידועים בשלב הזה. יתכן שבתמורה להצטרפות ידרוש ניסנקורן מיקום גבוה ברשימה ואף תפקיד של שר, אך אם יש החלטה בין השניים, היא טרם ידועה לנו.

שר אוצר ויו"ר הסתדרות שמסתדרים היטב

במהלך השנה האחרונה הוביל יו"ר ההסתדרות מספר מאבקים ואף איים בהשבתת המשק, אך בכולם הגיע להסכמות עם השר האוצר כחלון וביטל את השביתה בדקה ה-90. דוגמה אחת לכך אירעה רק לאחרונה כאשר ניסנקורן ביקש לעורר את השיח הציבורי בנושא הפגיעות בענף הבנייה. החל מחודש אוגוסט ועד נובמבר התריע ניסנקורן שמצב הבטיחות של העובדים בענף בכי רע, ואם לא יטופל העניין במשרד העבודה והרווחה הוא ישבית את המשק.

אולם ב-6 בנובמבר אחרי משא ומתן בין ניסנקורן לכחלון, ובשיתוף עם שר העבודה והרווחה חיים כץ ושר השיכון יואב גלנט, הצדדים החליטו להסדיר את הבטיחות בענף הבניה ולבטל את השביתה. בין השאר הוסכם אז על שינוי התקנים לפיגומים, הסדרת תחום המנופאות, תגבור כוח האדם בפיקוח מטעם משרד העבודה והרווחה ועוד.

ואולם על ההסכמות הללו נמתחה ביקורת. ח"כ יחימוביץ׳ קראה למהלך "חגיגת יחסי ציבור על הגב של אנשים חלשים ביותר שמשלמים בדמם וחייהם. אני לא חושבת שמישהו האמין שהמשק יושבת. זה היה איום שביתה שתוצאותיו ידועות מראש. אף אחד לא מעלה על דעתו שניסנקורן ילך נגד שותפו הפוליטי כחלון. היה ברור מלכתחילה שהכול סגור ומוסכם מההתחלה, אז בשביל מה כל הבלגן?".

גם יו"ר הפורום למניעת תאונות בעבודה, ראובן בן שמעון, אמר באותו יום שאלה הן הבנות אשר אין בהן שום דבר מידי אשר ייצר הרתעה וקנסות לקבלנים. אף אחד מאתרי הבניה לא ישותק כתוצאה מתאונות עבודה ולכן ההסכמות רפות.

איומי שביתה שמובילים לשיתוף פעולה

שיטת תיאום איומי השביתה ואז הגעה להסכמה וחתימה על הסכמים במסיבת עיתונאים חזרה על עצמה כמה פעמים בשנים האחרונות.

דוגמא נוספת לכך הייתה בראשית נובמבר 2017 הכריז ניסנקורן על שביתה מלאה במשק על רקע המשבר בתחום הסיעוד. ניסנקורן העביר את החלטת השביתה במוסדות ההסתדרות, מתח ביקורת קשה על מנהיגי המדינה. הוא אמר אז: "במקום שהמדינה תדאג לקשישים, הקשישים כאן צריכים לדאוג לעצמם. מדינת ישראל מנשלת את עצמה מחובתה לדאוג לאוכלוסייה זו". כעבור כמה ימים נכנס ניסנקורן למו"מ מול האוצר וסיים את משבר הסיעוד בשיתוף פעולה הדוק עם כחלון בעלות של מיליארד שקל לשנה, מבלי שכחלון העלה מיסים.

חוגגים את חג הפועלים יחד

את החברות ההדוקה בין השניים ניתן היה לראות בחג הפועלים ה-1 במאי 2018. נכבדי ההסתדרות לא זוכרים מתי אי פעם, בהיסטוריה של הארגון הסוציאליסטי האדום, הגיע שר אוצר איש בית"ר שיודע לצטט אמירות ז׳בוטינסקי, לבמה הראשית של חגיגות הפועלים. אולם ב-2018 זה קרה, כחלון עלה כתף אל כתף עם ניסנקורן על הבמה בגני התערוכה ושני האישים, שיבחו את הרפורמה בחשמל, את הצורך להמשיך ולקלוט עובדי קבלן וביחד הציגו ארשת פנים חברית ומאוחדת. שותפות פוליטית חובקת את המשק הישראלי.

הקשר העמוק והטוב של כחלון וניסנקורן הוא סוג גלוי בזירה הפוליטית. לא מדובר בנושא מובן מאליו. ראשי הסתדרות בעבר ניהלו מערכות יחסים עוינות וקשות עם שרי האוצר, כיוון שייצגו שני קטבים של אינטרסים במשק. אך כחלון זכה לשיתוף פעולה עמוק ופורה עם יו"ר ההסתדרות וכעת, הגיע הזמן להשיב לו בתמורה ראויה. 

בכולנו מכחישים את הפרסום ומציינים ש"מדובר בשמועות ממוחזרות".