השקל התחזק לפני הודעת הריבית של בנק ישראל; הליש"ט מזנקת מול הדולר

התחזקות הליש"ט נרשמה על רקע אישור האיחוד האירופי להצעת הברקזיט של בריטניה • ממשלת איטליה תדון הערב בתיקוני התקציב שיספקו את האיחוד האירופי • הדולר ירד ב-0.21% מול השקל ושערו היציג 3.729 שקלים • האירו נחלש ב-0.28% ושערו היציג 4.237 שקלים • "סקירת המט"ח היומית של "גלובס"

הליש"ט והאירו ראש בראש / אילוסטרציה: Shutterstock
הליש"ט והאירו ראש בראש / אילוסטרציה: Shutterstock

יום המסחר הראשון לשבוע זה בשוק המט"ח מתנהל היום (ב') על רקע שלל אירועים באירופה, ובהם נאום נגיד הבנק המרכזי של אירופה, התחממות היחסים בין איטליה לאיחוד האירופי בנוגע לאישור התקציב והתקדמות תהליך יציאתה של בריטניה מהאיחוד.

בשוק המקומי, נרשמת דריכות לקראת הודעת הריבית של בנק ישראל בשעה 16:00. בתוך כך, הדולר ירד היום ב-0.21% מול השקל ושערו היציג נקבע על 3.729 שקלים. האירו נחלש ב-0.28% ושערו היציג נקבע על 4.237 שקלים.

מול הדולר, האירו עולה ב-0.33% ונסחר סביב 1.137 דולרים; הליש"ט קופצת 0.54% ונסחרת סביב 1.286 דולרים; מדד הדולר אינדקס (DXY) עולה ב-0.2%.

הליש"ט מגיבה היום בעליות חדות על רקע הדיווח מאתמול בבוקר לפיו שרי האיחוד האירופי אישרו את הצעת הברקזיט של תרזה מיי, ראשת ממשלת בריטניה. 

שני מסמכים אושרו אתמול על ידי 27 ראשי המדינות, שייוותרו באיחוד אחרי הפרישה הצפויה של בריטניה בסוף מארס 2019. האחד הוא מסמך משפטי מחייב בן 585 עמודים, שבו נקבעה תקופת הסתגלות של שנתיים, שבמהלכה אמורים הצדדים לדון על הסכם סחר מקיף. השני הוא הצהרת כוונות, שבה הכניסו הבריטים את כל שאיפותיהם להיפרדות מוחלטת מהאיחוד אך להמשך שיתוף פעולה מסחרי וביטחוני אתו, שאינו מחייב מבחינה משפטית.

אלה הסעיפים שבגללם זוכה מיי להתנגדות הגדולה ביותר מתוך מפלגתה. בכל מקרה, המבחן האמיתי יהיה אישור בפרלמנט הבריטי בעוד כשבועיים, ובינתיים סוחרי המט"ח ממשיכים ליהנות מתנודות של המטבע הבריטי.

באיטליה, הממשלה תיפגש הערב ברומא על מנת לדון בשינויי התקציב כשברקע דווח כי בכוונת האיטלקים להתגמש לכיוון דרישות האיחוד האירופי. לפי הדיווחים, שר האוצר האיטלקי צפוי להציג מספר סימולציות לגבי שינוי התקציב. ובינתיים הבורסה במילאנו מזנקת בכ-3% על רקע הדיווחים.

בשוק המקומי, גוברת המחלוקת בין הכלכלנים לגבי השאלה האם בנק ישראל יעלה את הריבית היום. בלידר שוקי הון ובבנק דיסקונט מעריכים כי בנק ישראל יעלה את הריבית בהודעה הקרובה, היום. מנגד, באלומות ובהראל לא צופים העלאת ריבית. בבית השקעות פסגות כותבים כי בשלו התנאים להעלאה אך עקב חילופי התפקידים בבנק, נראה כי מקבלי ההחלטות ימתינו לכניסת הנגיד החדש לתפקיד. נזכיר כי פרוטוקול הוועדה של בנק ישראל מהישיבה האחרונה חשף כי חבר נוסף הצביע בעד העלאת הריבית.