התנצלות לא, פיצוי כן: אל על מפצה את נוסעי טיסת השבת בכרטיס טיסה הלוך ושוב לאירופה

כל 400 נוסעי טיסת אל על שיצאה ב-15 בנובמבר מניו-יורק ונחתה באתונה במקום בת"א עקב עיכוב בלוח הזמנים וחשש לחילול שבת - יפוצו • בהודעה על הפיצוי אין התנצלות מצד החברה בפני הנוסעים החרדים • נוסע אל על: פיצוי מבזה. עד שלא תגיע התנצלות ברורה, לא נחזור לטוס עם החברה • והיכן הרב סורוצקין? על טיסת אל על בדרך לארה"ב

מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין / צילום: איל יצהר
מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין / צילום: איל יצהר

400 נוסעי אל על ב"טיסת השבת" יקבלו פיצוי של כרטיס טיסה הלוך ושוב לאירופה "נוכח אי-הנוחות שנגרמה ללקוחות החברה" - כך פרסמה הבוקר (ב') אל על. מדובר בנוסעי טיסת 002 שהמריאה מניו-יורק ביום חמישי ואשר במקום לנחות בתל-אביב נחתה באתונה כדי לא לחלל שבת.

הציבור החרדי, באמצעות איגרת ששיגר הרב שלום בער סורוצקין לאל על, דרש התנצלות על ההאשמות שהשמיעה אל על מוקדם יותר השבוע בדבר התנהגות אלימה של הנוסעים. אם לא תבוא התנצלות כזו, אמר הרב, יורה הציבור החרדי להעדיף חברות תעופה זרות על פני אל על. 

אתמול (א') הגיעו נציגי הקהילה החרדית למשרדי אל על בנתב"ג וגזרו את כרטיסי הנוסע המתמיד שלהם, כאות מחאה. הרב סורוצקין דיבר מול הנוכחים, הפעם בטון רגוע יותר, והביע כאב על העוולות שנעשו לנוסעים בטיסה.

התנצלות מצד אל על לא הגיעה, לפחות לא באופן פומבי, ואל על יחד עם ההודעה על הפיצוי שינתה את גרסתה וטענה כי היא לא הטילה אשם בציבור הנוסעים "החילוני, הדתי או החרדי באירועים עליהם דווח. כל פרסום אחר לא נעשה על דעת אל על. אל על אינה מבחינה בהשתייכות לקוחותיה למגזר, מגדר או לאום כלשהו", נמסר מהחברה.

מהדברים הללו משתמע כי אל על לא מגבה את אנשי הצוות שלה שטענו לאלימות בטיסה - מה שגם מופיע בדוח של קברניט המטוס, שכלל דיווחים על מצוקה מצד מנהלת השירות בטיסה, לרבות עדותה על "דיבורים תוקפניים כלפי הצוות מצד הנוסעים". לאור זאת הדגישה אל על בהודעה הבוקר כי "הנהלת אל על מגבה ומוקירה את אנשי צוות האוויר והקרקע שפעלו בטיסה זו באופן מעורר הערכה".

והיכן הרב סורוצקין? חרף הדברים שהשמיע, הבוקר עלה הרב על טיסת אל על בדרכו לארה"ב. מקורביו אומרים שלא ברור מה הוביל להחלטתו, אבל גם הם מרימים גבה לנוכח המהלך של הרב, שאתמול גזר מול המצלמות את כרטיס הנוסע המתמיד שלו (בדרגת טופ פלטינום). 

"פיצוי מעליב ומבייש" 

לנוכח הפיצוי עליו הודיעה אל על הבוקר, נוסעי הטיסה זועמים. הנוסע ישי בבי שהיה על המטוס אמר ל"גלובס" כי מדובר ב"פיצוי מעליב ומבייש. לא בגלל גובה הפיצוי, אלא בגלל שאנחנו מצפים להתנצלות שלא הגיעה. קרה שם משהו נורא: חטפו אותנו, שיקרו עלינו במצח נחושה, ובמקום להתנצל עשו על הנוסעים שיימינג מטורף, גם על הנוסעים החילונים והדתיים והחרדים, ובסוף אומרים לנו 'קחו כרטיס טיסה ותשתקו'. הפיצוי הוא זה לא הנושא, אני רוצה שאל על תתנצל בלי לגמגם על כל הפאשלות שלה ועל כל השקרים שלה ועל השתיקה של הדיילות לאורך כל הטיסה. שלא יגידו שכלום לא קרה. אני מרגיש ממש מושפל".

האם הנוסעים מתכוונים להמשיך ולפעול כדי לקבל את ההתנצלות עליה אתה מדבר?

"יש לנו קבוצת וואטסאפ של הנוסעים, והתחושה היא פשוט של הלם. אנחנו מזועזעים. ציפינו להתנצלות קודם כל, זה מה שיהיה חשוב לנו. הכפישו אותנו בציבור. שמענו על הפיצוי הזה בתקשורת, אף אחד לא פנה אלינו, שזה גם סוג של חוצפה".

והרב סורוצקין שעמד מאחורי הדרישה להתנצלות טס הבוקר עם טיסת אל על. זה מוזר. 

"אני יודע שהפיצוי לא היה מקובל על סורוצקין. אני לא הדובר שלו, אבל אני מאמין שניסו לפטם אותו, והוא נלחם את המלחמה עם כולם. אני לא יודע מה עמד מאחורי ההחלטה שלו לטוס הבוקר עם אל על. אני יכול להגיד לך שאני, שטס המון ורק עם אל על, עד שלא תגיע התנצלות מפורשת בצורה הכי ברורה שיש - אני לא מתקרב לאל על, ואני לא היחיד במגזר שאומר את זה. מבחינתנו הסיפור הזה ממש לא הסתיים".