רשת קו-אופ: בית המשפט אישר את הקפאת ההליכים, העובדים הכריזו על סכסוך עבודה

(עדכון) - רשת המרכולים מעסיקה כ-1,000 עובדים בכ-170 חנויות • לטענת קו-אופ, בקשת הקפאת ההליכים מגיעה עקב "שחיקת הרווח הגולמי המאפיין את ענף הקמעונאות ורשתות המזון בפרט" • ועד העובדים: "דורשים לקבל מידע עדכני באשר למצב הפיננסי של הרשת וקוראים להנהלה לקחת אחריות. לא ניתן לפרק את החברה"

סניף רשת קו-אופ שופ / צילום: איל יצהר
סניף רשת קו-אופ שופ / צילום: איל יצהר

בית המשפט המחוזי בירושלים נעתר היום (ב') לבקשת קו-אופ ישראל והוציא צו הקפאת הליכים זמני לרשת הקמעונאות. זאת, לאחר שהבוקר הגישה האגודה השיתופית קו-אופ ישראל ורשת הסופרמרקטים קו-אופ ישראל שבבעלותה בקשה לצו הקפאת הליכים לנוכח המצב התזרימי שאליו נקלעה הרשת, בעקבות "שחיקת הרווח הגולמי המאפיין את ענף הקמעונאות ורשתות המזון בפרט".

לטענת החברה, מדובר ב"משבר שהחריף משנת 2011 לאור העלייה בעלויות התפעול והגברת התחרות בשוק ללא ירידה במחירי הסחורות והוביל לסגירתן של חברות רבות גדולות וקטנות בשוק הקמעונאות הישראלי".

נציין כי בשלב זה נתן בית המשפט צו הקפאת הליכים ארעי ללא מינוי נאמנים לחברה וקבע דיון בבקשה ב-28 בנובמבר, אז הוא צפוי להחליט, בין היתר, את מי למנות כנאמנים. עד להחלטה ישמש מנכ"ל החברה, עופר פיינשטיין, כנאמן זמני. 

בתגובה, ההסתדרות וועד עובדי קו-אופ הכריזו היום על סכסוך עבודה ברשת, שמעסיקה קרוב ל-1,000 עובדים ומפעילה כ-170 חנויות. זאת לאחר שלטענת ההסתדרות, בקשת ההנהלה להיכנס להקפאת הליכים - "מהלך שבאופן טבעי נושא עמו השלכות מרחיקות לכת על ציבור העובדים וזכויותיהם" - נעשתה "ללא קיום היוועצות ומשא-ומתן עם נציגות העובדים כמתחייב".

במסגרת הסכסוך, ההסתדרות וועד העובדים דורשים מההנהלה לקיים משא-ומתן מיידי על-מנת להבטיח את זכויות העובדים, מעמדם, ביטחונם התעסוקתי ותנאי עבודתם, עקב ההשלכות הנובעות מהכניסה להקפאת הליכים.

בתוך כך, נציגות העובדים דורשת לקבל מידע ונתונים עדכניים באשר למצבה הפיננסי של החברה, על-מנת להבין אם רשת קו-אופ תוכל לעמוד בהתחייבויותיה כלפי העובדים, תוך קיום ההסכמים הקיבוציים החלים עליה והבטחת קיומם גם בהמשך. נציגות העובדים גם דורשת מההנהלה להעביר לקופת הוועד את דמי הוועד שנגבו משכרם של העובדים, אך טרם הועברו לקופת הוועד במשך חודשים ארוכים.

מבקשת להמשיך בתוכנית ההבראה 

בבקשה להקפאת הליכים, שהגישו עורכי הדין יגאל ויינשטיין ושחר קטוביץ ממשרד וולפסון-ויינשטיין ושות', ציינה קו-אופ, הפועלת מאז שנת 1950, כי היא "אינה נמצאת בקריסה כלכלית", וביקשה מבית המשפט לאפשר לה להמשיך בתוכנית ההבראה שאותה כבר החלה, במסגרתה מבוצעת, בין היתר, "מכירה של סניפים מפסידים, ייעול מצבת כוח-האדם, מכירת נכסי אגודה ששוויים עולה על סכום החובות - הליכים אשר נתקעו כעת בשל היתקלותה של קו-אופ בקשיים תזרימיים".

עוד מציינת קו-אופ כי החליטה להגיש את הבקשה להקפאת הליכים כעת, כאשר היא מצויה לטענתה "אך ורק בקשיים כלכליים תזרימיים", מאחר שבחברה מאמינים כי "עבודה נכונה יכולה להוביל לפירעון מלוא התחייבויותיה וחובותיה כלפי המבקשים והנושים, לצד המשך הפעילות השוטפת", וזאת בהתאם לתוכנית הבראה שהוכנה לה על-ידי חברת הייעוץ הכלכלי פרומתאוס.

"ענף הקמעונאות, בדגש על שוק המזון ורשתות השיווק בארץ ובעולם, חווה בשנים האחרונות טלטלות וקשיים המשנים סדרי עולם", נכתב בבקשה להקפאת הליכים, שבה ציינה הרשת כי שורה ארוכה של גורמים משפיעה על חוסר הרווחיות בענף, העומד כיום על כ 3% רווח תפעולי בלבד. "בין הגורמים ניתן למנות את עלויות השכירות הגבוהות, העלאת שכר המינימום בשילוב צו ההרחבה לרשתות שיווק המזון, הורדת המחירים שהחלה כבר ב-2011, כוח הקנייה שנשחק והתחרות הקשה", מפורט בבקשה.

לא הפעם הראשונה שנקלעת לקשיים 

נציין כי זו אינה הפעם הראשונה שהרשת נקלעת לסיטואציה דומה. ב-2011 נקלעה קו-אופ לקשיים בעקבות ניסיונותיה להתרחב ולהתחרות מול שחקניות גדולות בשוק. בבקשה פירטו כי "התחרות גררה את ההנהלה הקודמת לרכישת סניפים ורשתות נוספות, חלקן מפסידות, ולמינוף משמעותי של החברה, שהגיע בסוף לחוב של למעלה מ-150 מיליון שקל". 

יו"ר הוועד הארצי של עובדי הקו-אופ, אורי צרפי, אמר היום כי "העובדים הם הכוח והלב של קו-אופ, כפי שהיו במשך עשרות שנים, ואנו נילחם למענם ועל עתידם. זו שעת מבחן ואנו קוראים להנהלה להתעשת, לקחת אחריות ולהיכנס למשא-ומתן מיידי. לא ניתן לפרק את החברה ונעשה הכול כדי שהיא תישאר שלמה".

ראש חטיבת המסחר בהסתדרות המעו"ף, ראובן פרי, הוסיף כי "לא נאפשר להציב עובדות מוגמרות בשטח בנוגע לעתידם וגורלם של עובדי הקו-אופ. מהלכים מסוג זה וצעדים חד-צדדים בכלל, ייענו בתגובה חריפה מצד ההסתדרות שתפעל במלוא עוצמתה. המשמעויות וההשלכות הרציניות שיש להליך הכניסה להקפאת הליכים על ציבור העובדים מחייבות כניסה מיידית למשא-ומתן".

לדבריו, "כל ניסיון להסתיר מידע מהעובדים או לדחוק אותם הצידה אינו עולה בקנה אחד עם חובת ההגינות ותום-הלב שמחייבת את הצדדים, הן במישור המשפטי והן בהיבט יחסי העבודה. אני קורא להנהלת הרשת לפתוח מיד בהידברות עניינית ורצינית מול העובדים על-מנת להבטיח את המשך קיומם של ההסכמים הקיבוציים החלים על הצדדים, ולשתף את העובדים בכל מידע הקשור להליך הקפאת ההליכים ולעתיד החברה".