איש העסקים ישעיהו (שייקה) לנדאו הלך לעולמו בגיל 91

לנדאו היה אחד מאנשי העסקים הוותיקים והבולטים בארץ בתחומי בתחומי הנדל"ן והאנרגיה • היה מבעלי השליטה בבנק אגוד ובחברת רציו, בעבר ייסד עם שותפים את חברת ההחזקות גרנית הכרמל

שייקה לנדאו (משמאל) עם בנו יגאל לנדאו / צילום: יוסי כהן
שייקה לנדאו (משמאל) עם בנו יגאל לנדאו / צילום: יוסי כהן

ישעיהו (שייקה) לנדאו הלך לעולמו בגיל 91. לנדאו היה מבעלי גרעין השליטה בבנק אגוד ובחברת רציו חיפושי נפט. הוא שימש כיו"ר חברת הנדל"ן "חירם-לנדאו" ודירקטור בעשרות חברות נוספות.

לנדאו נולד באוקראינה ועלה ארצה בשנת 1946 בספינת המעפילים הבלתי לגאלית "הגנה". הוא נתפס ונכלא בידי הבריטים במחנה המעצר בעתלית. במסגרת הפלמ"ח הוא לחם במלחמת השחרור והיה ממקימי חטיבת גולני ובוגר המחזורים הראשונים של בה"ד 1. את שירותו הצבאי סיים בדרגת סא"ל. בשנות ה-50 היה שותף בעבודות תשתית רחבות בדרום ובאזור לכיש ובהקמת העיירות קריית מלאכי וקריית גת. אחרי מלחמת ששת הימים החל לפעול כקבלן תשתיות וזכה במכרזים של משרד הביטחון בסיני להקמת שדות תעופה ובסיסי צה"ל בחצי האי.

בין היתר פעל באפריקה והקים את שדה התעופה באנטבה. את השרטוטים המדויקים של שדה התעופה העביר לצה"ל בזמן תכנון "מבצע אנטבה", וכך סייע להצלחת המבצע.

ב-1981 הקים את חברת גרנית הכרמל (הפועלת כקבוצת חברות) יחד עם מספר שותפים (בין היתר משפחות דנקנר ועופר). גרנית רכשה את קבוצת סונול, אשר כוללת את חברת האנרגיה סונול, את חברת סופרגז, טמבור ואת החברה המאוחדת לייצור שמנים. חברת ההנדסה שהקים לפני 60 שנה, חירם לנדאו בע"מ, הייתה שותפה בין היתר בייזום והקמת תחנת הכוח הפרטית "דליה אנרגיות" מהגדולות שקמו בישראל. ב-1993 רכש את גרעין השליטה בבנק אגוד יחד עם איש העסקים שלמה אליהו ומשפחת לובינסקי. באותה שנה ייסד יחד עם משפחת רוטלוי את "רציו חיפושי נפט" המחזיקה כיום יחד עם דלק ו"נובל אנרג'י" בשדה הגז לוויתן.

לנדאו התגורר בסביון והותיר אחריו את אשתו דבורה ואת ארבעת ילדיהם: יגאל (המכהן כמנכ"ל "חירם לנדאו" ו"רציו חיפושי נפט"), ענת, שלומית ויובל (המשמש דירקטור בחברות השונות), 11 נכדים ונכדות ושתי נינות.