אושרה מפת העדיפות הלאומית החדשה של משרד השיכון

בין ההטבות שכלולות בתוכנית שאישרה הממשלה: סבסוד הוצאות התכנון והפיתוח לבנייה חדשה, רוויה וצמודת קרקע על קרקעות מדינה שהמדינה משווקת

יואב גלנט / צילום: איל יצהר
יואב גלנט / צילום: איל יצהר

הממשלה אישרה הצעת החלטה של משרד הבינוי והשיכון שמשרטטת את מפת העדיפות הלאומית החדשה.

באמצעות התוכנית מבקשת המדינה לתמוך ביישובים שונים, בדגש בפריפריה. לפי הודעת המשרד, "היישובים אשר נכללים במפה יקבלו הטבות על מנת להשיג מספר יעדים: להקל על מצוקת הדיור של רבים מתושבי המדינה, לחזק את הפריפריה הגיאוגרפית, ובראשם הנגד והגליל, לעודד הגירה חיובית ליישובים (שכלולים בתוכנית. ג"ל), לעודד בנייה ביישובים, ולהעצים את חוסנם הכלכלי של היישובים" כך לפי ההודעה. להודעת המשרד לא צורפה רשימת היישובים שייהנו מהתוכנית החדשה.

כן נכללים בהודעה כמה יישובים שייהנו מהתוכנית - מגרון, טלמון, כרם רעים ושבות רחל - זאת כיוון שלפי ההודעה הם מהווים (או שיש בתחומם) שכונות שמרוחקות מיישוב האם ושאינן נשענות על תשתיות יישוב האם. לפי התוכנית יישובים נוספים שייהנו מההטבות הם כאלה שנמצאים סמוך לגבולות אויב (2 ק"מ) ויישובי עוטף עזה בטווח של 7 ק"מ.

עוד נכתב בהודעת המשרד כי "לראשונה הוחלט כי יישובי יו"ש בכללותם אינם משנים סיווגם לרעה במפה וימשיכו ליהנות מההטבות. על פי הגדרה זו מוחזרת העיר אריאל למפה ותקבל סבסוד פיתוח".

ההטבות, כך לפי משרד הבינוי והשיכון יכללו "סבסוד הוצאות תכנון ופיתוח לבנייה חדשה, רוויה וצמודת קרקע, על קרקעות מדינה המשווקת על-ידי המדינה. שיעור סבסוד הפיתוח ביישובים הכפריים: לבנייה רוויה הוא 50% בכל הקבוצות ולבנייה צמודת קרקע - 70% בקבוצה א1, 50% בקבוצה א2, 20% שבקבוצה ב סבסוד תכנון בלבד בקבוצה ב1, בכפוף לתקרה כספית ובהתאם לקבוצת היישובים. בבנייה ביישובים עירוניים נקבע שיעור סבסוד של 50% בבנייה רוויה לכלל היישובים וחלק מן היישובים א1, יזכו לסיוע גם בבנייה צמודת קרקע בכפוף לתקרה כספית", נכתב בהודעת המשרד. כן יינתנו הטבות למחוסרי דיור על פי קריטריונים שונים. "הלוואה לדיור הניתנת למחוסר דיור על-פי חוק הלוואות לדיור, תינתן על פי ניקוד מינימלי של 1,500 נקודות לרוכשים דירה בחלק מקבוצות היישובים וכן תינתן תוספת הלוואה לדיור, בדרך של הלוואת מקום, לעידוד הבאת מתיישבים חדשים" נכתב בהודעת המשרד.

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, מסר כי "למדינה יש אחריות לעודד בנייה ובו בזמן לפתח יישובים קיימים, הזקוקים לחיזוק ולתמיכה. זהו ציווי חברתי למנוע הגירה שלילית מיישובים מרוחקים ולאפשר להם להתחזק ולשגשג. בהחלטה זו ישנה בשורה משמעותית גם ליישובים ביהודה ושומרון, ביניהם: מגרון ושבות רחל, אשר באמצעות החלטה זו אנו מעניקים להם לראשונה חוסן כלכלי וחברתי. זוהי אמירה ברורה של ממשלת ישראל כי נמשיך לפתח את ולחזק את ההתיישבות".