הוועדה המוניטרית בבנק ישראל תתכנס היום; אנליסט: 70% סיכוי להעלאת ריבית

למרות שהציפיות בשווקים להעלאת ריבית ראשונה מאז מארס 2015 אינן גבוהות, הכלכלן הראשי של לידר צופה אפשרות ממשית להעלאת ריבית בניגוד לרוב האנליסטים שלא צופים שינוי • "מבחינת התנאים הכלכליים, בהחלט מדובר בהזדמנות"

יונתן כץ / צילום: איל יצהר
יונתן כץ / צילום: איל יצהר

האם ריבית בנק ישראל תועלה היום (ב') לראשונה מאז מארס 2015? למרות שהציפיות בשווקים להעלאת ריבית אינן גבוהות ישנם בקרב האנליסטים העוקבים אחרי הבנק מי שצופים אפשרות ממשית להעלאת ריבית. "כתבתי שיש סבירות של 50% להעלאת ריבית", אמר ל"גלובס" יונתן כץ, כלכלן בכיר בבית ההשקעות לידר, "אבל אני בעצם ב-60% או 70%".

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל תפרסם היום את החלטתה לגבי גובה הריבית עד סוף 2018. מדובר בישיבה יוצאת דופן משום שתתנהל ללא נוכחותו של נגיד בנק קבוע - הנגידה הקודמת ד"ר קרנית פלוג פרשה לפני שבועיי,ם והנגיד החדש פרופ' אמיר ירון צפוי להיכנס לתפקידו רק באמצע החודש הבא. בראש הוועדה תעמוד לפיכך ממלאת-מקום הנגידה, ד"ר נדין בודו-טרכטנברג. היעדרה של פלוג מצמצם לפי הערכות את מספר החברים בוועדה, שנוטים להתנגד להעלאת ריבית מ-4 ל-3 - מול שני חברים שנוטים בחודשים האחרונים לתמוך בהעלאת ריבית. כך יוצא שגם אם הריבית לא תועלה, ההחלטה על כך תתקבל ברוב דחוק מתמיד.

בעד  ונגד העלאת ריבית
 בעד ונגד העלאת ריבית

"השאלה היא האם הוועדה המוניטרית רוצה לקבוע עובדה בשטח או לחכות שהנגיד ייכנס - זו שאלה של השקפה אישית שאני לא יכול לענות עליה ככלכלן", אומר אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות פסגות. "אבל מבחינת התנאים הכלכליים, בהחלט מדובר בהזדמנות. נתוני ספטמבר ואוקטובר היו מעל הצפי והחשש הגדול של בנק ישראל התבדה - האינפלציה נמצאת בצורה ברורה בתוך היעד וצפויה להישאר שם. השקל שנחלש בחודש האחרון הוא כמובן שיקול נוסף".

גם רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI, סבור כי "בשלו התנאים להעלאת הריבית". אך לדעתו הוועדה המוניטרית תימנע מקבלת החלטה בשל החלפת הנגידים. "להערכתנו אלמלא חילופי הנגידים הריבית הייתה עולה כבר בשבוע הבא ל-0.25%, אך ניראה כי הוועדה תעדיף להמתין לכניסתו לתפקיד במהלך דצמבר".

רפי גוזלן / צלם: תמר מצפי
 רפי גוזלן / צלם: תמר מצפי

גם כץ סבור שנתוני האינפלציה מכריעים את הכף בעד העלאת ריבית. "אנחנו כבר חמישה חודשים באינפלציה שנמצאת מעל לגבול התחתון של היעד. בחודש האחרון אינפלציית הליבה (ללא מחירי האנרגיה, הפירות וירקות) עלתה מקצב שנתי של 0.8% ל-1%. ציפיות האינפלציה ל-12 החודשים הקרובים מגיעות ל-1.1%. מעבר לכך אנחנו רואים שהמשק ממשיך לצמוח בקצב נאה בהתאם לפוטנציאל שלו, שזה סביב 3%".

יש סימנים ראשוניים להאטה?

"יש אולי התמתנות קלה אבל זה לא דרמה. ללא מיסי ייבוא אנחנו מדברים על צמיחה של 2.4% ברבעון שני ו-3% ברבעון שלישי שזה סביר. למי אכפת שיש בישראל 100% מס על מכוניות? זה לא רלבנטי. המדד המשולב של בנק ישראל מצביע על המשך צמיחה יציבה. ללא מכוניות, הצריכה הפרטית הייתה 4.3%. הרכישות בכרטיסי האשראי עלו ב-5.7%. שוק העבודה בתעסוקה מלאה ויש עלייה חדה במספר המשרות הפנויות".

בהקשר הגלובלי מציין גרינפלד כי מתרבים הסימנים להאטה בכלכלות שמחוץ לארה"ב וגם שם מסתמן סוף להעלאות הריבית ב-2019. "בהנחה שבנק ישראל רוצה להעלות ריבית ושהוא לא ירצה לצמצם את פער הריביות מול ארה"ב, אז המסקנה היא שככל שידחו את העלאות הריבית - חלון ההזדמנויות ייסגר. לבנק ישראל יהיה הרבה יותר קשה להעלות ריבית".