חמש שאלות קשות על מותה של העובדת של לבייב

חמש שאלות שעדיין נותרו פתוחות בשאלת נפילתה של עובדת LLD - וחמש דרכים אפשרויות לקבל עליהן תשובה

בורסת היהלומים ברמת-גן / צילום: איל יצהר
בורסת היהלומים ברמת-גן / צילום: איל יצהר

סימני השאלה סביב מותה של עובדת LLD, שכביכול קפצה אל מותה מבניין בורסת היהלומים ברמת-גן, ממשיכים להדהד בין האשמות המשפחה לטענות החוקרים. גם לחברה שבראשות לב לבייב, שבה עבדה המנוחה, יש טענות כלפי המשטרה. העובדת נחקרה באזהרה על-ידי חוקרי היחידה הארצית לחקירת פשיעה בינלאומית (יאחב"ל), בימים שלפני מותה הטרגי. 

חקירת העובדת היא חלק מחקירת פרשת "יהלום שחור", שבמסגרתה נחשדת מעורבות של החברה, מספר בני משפחת לבייב ומספר עובדים ועובדים לשעבר בחברה בהברחת יהלומים והלבנת הון בהיקף של למעלה מ-300 מיליון שקל. חלקה של החשודה המנוחה בפרשה נחשב למשני ביותר, והיא נחקרה כחשודה ולא רק כעדה, במשך כשעתיים, ובעלה היה בזמן הזה בקשר עם המשטרה. החשודה לא נועצה עם עורך דין לפני החקירה או במהלכה. 

40 דקות עברו בין יציאתה של המנוחה ממקום עבודתה לכיוון תחנת הרכבת, לבין המועד שבו נפלה אל מותה. לטענת חברת LLD, המנוחה קפצה אל מותה לאחר שקיבלה שיחת טלפון המזמנת אותה לחקירה נוספת. לטענת המשטרה, המנוחה לא זומנה לחקירה נוספת. בעלה של המנוחה סיפר כי אינו מודע לשיחה שקיבלה אשתו מהחוקרים זמן קצר לפני מותה.

אלה חמש השאלות שעדיין נותרו פתוחות וככל הנראה יבואו על פתרונן בימים הקרובים:

1. מי הפעיל לחץ על העובדת - המשטרה או גורמים בחברת LLD?
למה עולה השאלה? בעוד גורמים ב-LLD מיהרו להפנות אצבע מאשימה למשטרה, בטענה כי הפעילה לחץ בלתי מידתי בחקירה; במשפחת המנוחה וכן גורמים שונים ב-LLD מפנים את החשד דווקא לגורמים בחברה, שלטענתם הפעילו לחץ על עובדים שלא לחשוף את פעילות החברה.
איך מסירים את סימן השאלה: צפייה בקלטות החקירה והמשך גביית עדויות מהעובדים.

2. מי התקשר לעובדת בעודה צועדת לתחנת הרכבת?
למה עולה השאלה? חבר שצעד עם המנוחה לתחנת הרכבת מסר לכאורה כי היא קיבלה שיחת טלפון מגורמי החקירה בדרכה לתחנה. במשטרה טוענים כי לא נעשתה כל שיחה כזאת לחשודה, וכי היא לא זומנה לחקירה נוספת.
איך מסירים את סימן השאלה: הוצאת פלט שיחות.

3. מדוע חזרה המנוחה למשרדי LLD בבורסה, ומדוע עלתה לשירותים בקומה 10 ולא לשירותים בקומה 9 שבה עבדה?
למה עולה השאלה?
צילומי האבטחה בבניין שבו עבדה המנוחה, מלמדים לאן הלכה, ואולם אין הסבר לשאלה מדוע חזרה מהרכבת לבניין הבורסה. זאת, בזמן שבעלה ממתין לה בתחנת הרכבת בראשון-לציון, לאחר שקבעו להיפגש שם.
איך מסירים את סימן השאלה: שאלה זו יכולה להיוותר ללא מענה, כיוון שכפי הנראה המנוחה לא שוחחה עם עוד אדם מאז שיחת הטלפון המסתורית שקיבלה בדרכה לרכבת. ייתכן כי האדם שעמו שוחחה בשיחה זו יכול לשפוך מעט אור על הנושא, ואולם טרם נמצא אותו גורם.

4. האם הייתה עם המנוחה אישה נוספת במשרדי LLD טרם נפילתה אל מותה?
למה עולה השאלה? בני משפחת המנוחה קיבלו, לדבריהם, שתי גרסאות מהמשטרה - גרסה ראשונה שלפיה הייתה אישה נוספת בקומה, וגרסה שנייה שלפיה צילומי האבטחה בבניין מראים כי המנוחה הייתה לבדה.
איך מסירים את סימן השאלה: בחינת צילומי האבטחה והצגתם לבני המשפחה במלואם.

5. האם העובדת נטלה את חייה או שמישהו דחף אותה מהחלון?
למה עולה השאלה?
בני המשפחה טוענים בתוקף כי אין כל אפשרות של התאבדות, וכי לפי השיחות וכל הסימנים, המנוחה לא נטלה את חייה בידיה; בנוסף עולה התהייה של בני המשפחה כיצד המנוחה, שהייתה פחדנית ורעדה למראה דם, הביאה את עצמה למצב שבו היא מטפסת על כיור חדר השירותים ודוחפת את עצמה מבעד לחלון צר וקטן. תהייה נוספת היא: מדוע קפצה המנוחה עם התיק והטלפון הנייד.
מנגד, אם לא היה אדם נוסף בקומה שבה שהתה המנוחה, האפשרות שמישהו דחף אותה אינה קיימת.
איך מסירים את סימן השאלה: ישנן מספר פעולות חקירה שיכולות לצמצם או אף להפריך את החשד של המשפחה כי המנוחה נדחפה אל מותה: בחינת צילומי האבטחה והצגתם לבני המשפחה במלואם; ובדיקה אם היו סימני מאבק על גופתה של המנוחה.

*** חזקת החפות: כל החשודים בפרשת הברחת היהלומים הם בגדר חשודים בלבד במעשים המיוחסים להם. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, לכן הם חפים מפשע כל עוד לא הורשעו בדין.