הושלמה מכירת תעש לאלביט מערכות: "זה רגע מכונן"

אלביט רכשה את התעשייה הצבאית ב-1.9 מיליארד שקל • ראשי אלביט מחויבים להעתיק את מפעלי תעש מרמת השרון לרמת בקע שבנגב • ח"כ יחימוביץ': "לא ירחק היום שבו יופרטו גם חיל האוויר או סיירת מטכ"ל"

נחתם ההסכם להפרטת תעש מערכות / צילום: דוברות האוצר
נחתם ההסכם להפרטת תעש מערכות / צילום: דוברות האוצר

אחרי 17 שנה של ניסיונות, משברים, ליקויים, דוחות ביקורת וסערות מתוקשרות היום (א') הסתיימה ההפרטה של התעשייה הצבאית (תעש מערכות)' והחברה הועברה לאלביט מערכות שרכשה אותה ב-1.9 מיליארד שקל.

מכירת תעש לאלביט מערכות  , שבבעלות איש העסקים מיקי פדרמן, התאפשרה לאחר שבשבוע שעבר ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו חתם על העברת היתר השליטה על החברה מהמדינה לאלביט.

"להצטרפות של אנשי תעש לכוחותינו יש משמעות רבה להצלחה של אלביט בשנים הבאות, בשל הסינרגיה בין היכולות והטכנולוגיה של תעש לאלה שלנו. זו אבן דרך משמעותית במימוש אסטרטגיית הצמיחה ארוכת הטווח שלנו, ובאפשרות להציע פורטפוליו משופר גם למערכות הביטחון בישראל ובעיקר ללקוחותינו בשווקים הבינלאומיים", כתב נשיא ומנכ"ל אלביט מערכות, בצלאל (בוצי) מכליס באיגרת שהופצה היום בקרב עובדי החברה: "זה רגע מכונן, שדורש מכל אחד ואחת מאיתנו התגייסות, מוכנות, אחריות ובעיקר שותפות".

במסגרת ההיערכות למיזוג הפעילות של תעש בזו של אלביט, החברה פיצלה את פעילות חטיבת היבשה והתקשוב לשתי חטיבות נפרדות לחטיבת יבשה שבראשה אודי ורד ולחטיבת התקשוב והסייבר, בראשות חיים דלמר. הפעילות של תעש, תמוזג בפעילות חטיבת היבשה.

כך, על רקע השלמת ההפרטה בסוף השבוע הודיע מנכ"ל תעש אבי פלדר על החלטתו לפרוש משורות החברה וזאת, לאחר תקופה של 36 שנה בתעש, מהם 13 בתפקיד המנכ"ל.

עם השלמת הרכישה של תעש מהמדינה ולצד מיזוג פעילות החברה בזו של אלביט, ראשי אלביט מחויבים להעתיק את מפעלי תעש מרמת השרון לרמת בקע שבנגב. לאלביט עומד תמריץ למהלך זה, שכן מתוקף ההסכם שלה עם המדינה, היא תקבל ממנה החזרים כספיים על עלויות המעבר לדרום. מהלך זה, יאפשר פינוי קרקעות לבנייה בסמוך לרמת השרון. 

יחימוביץ': "לא ירחק היום שבו יופרטו גם חיל האוויר או סיירת מטכ"ל"

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ שלי יחימוביץ', מסרה בתגובה: "אין סיבה לצהלות השמחה על הפרטתה של חברה מפוארת שתרומתה למדינה כבירה, והיא יובשה בשיטתיות עד שלכאורה לא היה מנוס אלא להפריטה. מעתה תהיה אלביט מונופול פרטי השולט על 50% מהרכש היבשתי של צה"ל. זה אולי מתאים למדינה שיש בה צבא שכירים, אך לא למדינת קצה הנתונה לאיום תמידי וצבאה הוא צבא העם.

"יש לזכור את הדוח החמור של מבקר המדינה, שציין כי על העסקה מרחפת עננה כבדה של כשלים ופגמים: חשד לתפירת המכרז למידותיה של אלביט; הערכת שווי נמוכה הנגועה בניגודי עניינים של מעריכי השווי; העברה תמוהה של מיליארד שקלים למערכת הביטחון כ'תמריץ' להסכמה להפרטה; בונוסים לאלביט כדי שתואיל בטובה להעביר את מפעלי תע"ש מרמת השרון לנגב - באותו סכום בדיוק שתע"ש תשלם למדינה עבור הרכישה: 1.8 מיליארד שקל. בקצב הזה ובאורח חשיבה כזה, לא ירחק היום שבו יופרטו גם חיל האוויר או סיירת מטכ"ל".