פרשת ישראל ביתנו: בעלי חברת הלובינג "סגולה לישראל" מואשם בשוחד

תיק 242 ממשיך לייצר כתבי אישום: הלוביסט ישראל יהושע מואשם בריבוי עבירות שוחד, ריבוי עבירות לפי חוק איסור הלבנת הון ועבירות מס, על כך שביקש מגופים ציבוריים שונים אותם ייצג סכומי כסף גדולים מאוד, רובם במזומן, כתנאי להשגת תקציבים לאותם גופים • עורך דינו: "זה עינוי דין; הוא לא עבר עבירה"

ישראל יהושע / צילום: תמר מצפי
ישראל יהושע / צילום: תמר מצפי

לאחר שמרבית הנאשמים בפרשת השחיתות בישראל ביתנו כבר חתמו על הסדרי טיעון, ומשפטם של אחרים נמצא בשלבי סיום (חברת הכנסת לשעבר פאינה קירשנבאום בעיצומו של משפטה; ומשפטו של מנכ"ל תנועת עזרא העולמית, דניאל אלינסון, צפוי להסתיים היום במחוזי בתל-אביב) - ממשיכה הפרשה לייצר כתבי אישום: הפעם נגד בעליה של חברת לובינג, המואשם בריבוי עבירות שוחד, בין היתר בין סגנית שר הפנים לשעבר, פאינה קירשנבאום, לגופים שביקשו את סיועה בקבלת תקציב ממפלגת ישראל ביתנו.

הנאשם, ישראל יהושע, שדלן ובעליה של חברת השדלנות (לובינג) "סגולה לישראל", מואשם בריבוי עבירות שוחד, ריבוי עבירות לפי חוק איסור הלבנת הון ועבירות מס, על כך שביקש מגופים ציבוריים שונים אותם ייצג סכומי כסף גדולים מאוד, רובם במזומן, כתנאי להשגת תקציבים לאותם גופים, תוך שהוא מסביר כי חלק מהכסף מועבר על-ידו לנבחרי ציבור שונים היכולים לאשר את העברת התקציבים.

פרשה 242 נחשבת לאחת מפרשות השחיתות הגדולות ביותר שנחקרו בישראל. יהושע מצטרף לשורה של נאשמים בפרשת ישראל ביתנו, שכתבי האישום נגדם כוללים למעלה מ-10 תת-פרשיות המתארות מערכות יחסים מסואבות של שוחד ושחיתות, במסגרתן נבחרי ציבור, בהם שרים בכירים, הקצו תקציבי מדינה לגופים ואנשים פרטיים תמורת שוחד וטובות הנאה. הנאשמת המרכזית בפרשה היא פאינה קירשנבאום, לשעבר סגנית שר הפנים, חברת כנסת ומזכ"לית מפלגת ישראל ביתנו בראשות שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן. קירשנבאום מואשמת בעבירות של לקיחת שוחד, בקשת שוחד, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות מס.

בחודשים האחרונים חתמו שורה של נאשמים על הסדרי טיעון בפרשה, וקירשנבאום נותרה כמעט לבדה במערכה המשפטית המתנהלת בימים אלה בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

בכתב האישום נגד ישראל יהושע, שהוגש על-ידי עו"ד ד"ר מאור אבן-חן ועו"ד עמרי קופלר מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, נטען כי לבקשתה של סגנית שר הפנים לשעבר, פאינה קירשנבאום, דרש יהושע מראש המועצה האזורית מגילות כי ישלם תשלום חודשי קבוע לאתר חדשות אינטרנטי בשם "יזרוס", זאת כתנאי לכך שהמועצה תקבל 3 מיליון שקל מהכספים הקואליציוניים שהיו בשליטת מפלגת ישראל ביתנו. בעקבות דרישה זו המועצה שילמה לאתר החדשות כ-250 אלף שקל, תשלום אשר נפסק רק בעקבות חקירת המשטרה.

באישום אחר מואשם יהושע כי פעל מול המועצה האזורית מגילות והיישובים שבתחומה והשיג להם תקציבים מגופים ממשלתיים שונים בסך כולל של כ-26 מיליון שקל, מתוכם קיבל עמלה של כ-3 מיליון שקל, אשר חלק ממנה, כך לפי כתב האישום, מסר יהושע כי הוא מעביר לאישי ונבחרי ציבור, כדי שאלה יעבירו תקציבים לגופים אותם הוא מייצג. 

מי שסיבך את יהושע בפרשה היה מרדכי (מוצי) דהמן, לשעבר ראש המועצה האזורית מגילות, שהעיד במשפט של קירשנבאום כעד מדינה וסיפר בעדותו כיצד נעזר ביהושע לגיוס תקציבים למועצה, תמורת עמלה של 20%, ששולמה לו במזומן כנגד חשבוניות פיקטיביות. לדברי דהמן, יהושע התעקש לקבל את התשלום במזומן: "זה היה בתוך קופסאות של מוצרי אהבה", ו"קרטון של ק"ג תמרים".

עו"ד ירון קוסטליץ, פרקליטו של ישראל יהושע, מסר: "ישראל יהושע לא עבר עבירה. העובדה שמגישים עתה את כתב האישום, כ-4 שנים לאחר החקירה ולמעלה משנה אחרי שכתבי אישום הוגשו נגד המעורבים בפרשה, מדברת היא בעד עצמה. על עינוי הדין חרבה ירושלים, ולכן טוב היה לכתב האישום שלא הוגש. כתב האישום נשען על עדותו של עד מדינה, מוצי דהמן, ראש מועצה שסרח ואשר קנה את חירותו באמצעות ניסיון נפל להפליל אחרים. אוי לה למדינה המבקשת להסתמך על איש אשר כזה".

*** חזקת החפות: ישראל יהושע, פאינה קירשנבאום ויתר הנאשמים המוזכרים באייטם הם בגדר נאשמים בלבד, הם לא הורשעו בכל עבירה, ועל כן הם זכאים ליהנות מחזקת החפות. בעניינו של יהושע כתב האישום רק הוגש, וטרם התקיים דיון בו בבית המשפט. בעניינה של קירשנבאום מתנהל בימים אלה הליך הוכחות, במסגרתו היא מכחישה את כל המיוחס לה. כל עוד לא הורשעו בדין, הנאשמים הם בגדר חפים מפשע.